Praha, 17. října 2022 – Do letošního léta probíhala výzva iniciativy za Evropu bez pokusů na zvířatech (Save Cruelty Free Cosmetics), jenž chce upevnit úplný zákaz testování kosmetiky na zvířatech. Jejím cílem bylo nasbírat milion podpisů po celé Evropské unii, aby mohli svoji výzvu předložit Evropské komisi k posouzení. Každá země měla konkrétně určený počet podpisů v závislosti na počtu obyvatel a Česká republika tento počet překonala o 699 %. Byla tak nejaktivnější z členských zemí. Společnost Unilever, která netestuje kosmetiku na zvířatech už více než 40 let, prostřednictvím značky Dove tuto iniciativu podpořila. Dove byl jedním z lídrů kampaně a využil svůj vliv podpoře této výzvy.
Zákaz testování kosmetických výrobků a přísad na zvířatech je v Evropské unii platný od roku 2004, resp. 2009. Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) však stále vyžaduje testování nových přísad na zvířatech a nově i látky, které jsou bezpečné a už se roky v provozech využívají. Tento krok je v rozporu s očekáváním široké veřejnosti i odborníků. Občanská iniciativa Save Cruelty Free Cosmetics tak vyzvala Evropskou komisi, aby přijala hned několik opatření a zamezila testování na zvířatech. Aktivně usiluje o ochranu a posílení tohoto zákazu, o změnu předpisu EU vztahující se k dostupným chemickým látkám a o prosazení legislativního návrhu, který by stanovil plán na postupné ukončení veškerého testování na zvířatech v EU do konce stávajícího volebního období. Aby byla evropská občanská iniciativa úspěšná, bylo za potřebí nasbírat do konce srpna více než milion podpisů o podpoře a také splnit předepsané minimální limity, a to alespoň v 7 zemích.
Podpisy se shromažďovaly prostřednictvím on-line sběru, celkový počet nasbíraných signatur činí 1 413 383. Nejaktivněji se do iniciativy zapojila Česká republika, která převýšila minimální počet signatářů o 699,05 %. Z minimálního počtu 14 805 signatářů tak poskytlo prohlášení o podpoře celkem 103 495 obyvatel. Do podpory se zapojila také řada soukromých společností, mezi které patří například jeden z největších výrobců potravin a výrobků pro péči o tělo, společnost Unilever v čele se značkou Dove.
„Pevně věříme, že testování na zvířatech není nutné k zajištění bezpečnosti našich výrobků nebo jejich složek. Díky rostoucímu vědeckému a technologickému pokroku můžeme získat mnohem více relevantních údajů o bezpečnosti pro ochranu lidí a životního prostředí, a to s využitím moderních přístupů, které se netýkají zvířat. Již více než 40 let vyvíjíme a používáme širokou škálu metod bez pokusů na zvířatech a prosazujeme, aby i ostatní používali vědu, ne zvířata“, uvedla vedoucí Unilever centra pro zajištění bezpečnosti a životního prostředí, Dr. Julia Fentem. „Naši spotřebitelé se dlouhodobě zaměřují na udržitelnost, ale i přesto nás Česko jako nejaktivnější země v Evropě překvapilo. Jsme rádi, že i značka Dove mohla pomoci“, dodává Lenka Adámkova, Marketingová manažerka ve společnosti Unilever Česká republika.
Experimenty na zvířatech jsou ve společnosti stále častěji diskutovaným tématem. Dostatečný počet hlasů, ve zmíněné iniciativě Save Cruelty Free Cosmetics, by mohl v blízké budoucnosti přispět k modernizaci vědy v EU tak, aby všechny testy na zvířatech mohly být ukončeny. Jinými slovy, pravděpodobně přispěje k urychlení nahrazování testování na zvířatech řadou spolehlivých metod, které neohrožují živočišné druhy. Mezi ně patří například rekonstruovaná lidská kůže nebo výkonné počítačové modely.
O společnosti Unilever
Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů osobní péče a krásy, péče o domácnost, potravin a zmrzlin, s prodejem ve více než 190 zemích a produkty používanými 3,4 miliardami lidí každý den. Zaměstnává 148 000 lidí, v roce 2021 dosáhl obratu 52 miliard eur. V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně ikonických světových značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos a Surf, a dalších značek jako Love Beauty & Planet, Seventh Generation či The Vegetarian Butcher. Mezi lokální poklady pak patří např. značka Míša a Savo.
Vizí společnosti je být světovým lídrem v oblasti udržitelného podnikání. Strategie udržitelnosti, tzv. Unilever Compass, se zaměřuje na aktuální výzvy dnešní doby, a to hlavně v oblasti sociální a enviromentální. Velmi důležitou roli hrají vývoj a inovace.
I když máme před sebou ještě mnoho výzev, Unilever je hrdý na to, že byl v roce 2021 uznán jako lídr odvětví v indexu udržitelnosti Dow Jones a již jedenáctý rok po sobě – jako nejlépe hodnocená společnost v průzkumu GlobeScan / SustainAbility Sustainability Leaders 2021.
Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever ČR, spol. s r. o., s hlavním sídlem v Praze, je součástí regionu Východní Evropa (EE) spolu s dalšími devatenácti pobočkami. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává cca 330 zaměstnanců.