Firmy trápí nedostatek pracovníků, řešením jsou zkrácené úvazky

Na pracovním trhu je teď hodně skloňovaným slovem flexibilita. Zaměstnanci ji požadují, ale firmy neumějí reagovat na nové potřeby lidí. Přitom pracovníci v některých firmách zoufale chybějí.

Podle údajů společnosti Grason se v současné době nabízí flexibilita u méně než 10 % inzerovaných pracovních míst. A to i ve chvíli, kdy je pro 70 % zaměstnanců flexibilita známkou atraktivity. Týká se to přitom nejen mladých lidí, kde se stává nutností, ale i ostatních věkových kategorií. Většina lidí starších 50 let chce pomalu odcházet do důchodu prostřednictvím zkrácení pracovní doby. 

Firmy však flexibilitu nabízejí v omezené míře, protože s sebou nese velké množství administrativní zátěže. Na shánění a plánování směn pracovníků nebo papírování však personalisté nemají obvykle čas. A přesně to všechno mění technologický start-up ze stáje Mitonu.

Grason přichází s technologickým „all-in-one“ řešením na flexibilní zaměstnávání napřímo bez nutnosti využívat personální agentury. Firmy s ním zaměstnají pracovníky přímo do kmene a jeden hlavní úvazek na HPP pokryjí dvěma až třemi pracovníky na zkrácený úvazek. Díky hodnocení pracovníků od ostatních firem odpadá nutnost pohovoru, zkracuje se délka náboru z týdne na hodiny a zároveň roste spolehlivost a motivovanost pracovníků. 

Systém dále automaticky připraví a vyplní pracovní smlouvy, elektronicky nebo fyzicky podepíše veškeré dokumenty, zpracuje mzdy i pracovníky zrychleně vyplatí. Firmy platí měsíční poplatek za využití softwaru, ale neplatí peníze z hodiny pracovníka a mohou navýšit jejich mzdu a být tak atraktivnějším zaměstnavatelem. V databázi je 10 000 pracovníků, kteří již odpracovali více než 50 000 směn. Systém využívá například Datart, Dáme market (Dáme jídlo), některé z poboček Fruitisimo a dalších 250 klientů.

„V našem řešení má každý pracovník plnou kontrolu nad svou prací i životním stylem. Pracovníkům umožňujeme si svobodně rozhodovat, kdy, kde a jak budou pracovat. Firmám dáváme inovativní technologii, která je zbaví stresu z nedostatku pracovníků a z veškerého papírování, protože u nás vše vyřeší na pár kliknutí. Zároveň se firma chová ohleduplně, protože neponižuje plat pracovníků o desátek pro personální agenturu,“ popisuje Karel Mařík, spoluzakladatel a CEO start-upu Grason.

„V našem rychlém a dynamickém businessu se občas stane, že některý z pracovníků skladu odpadne, což ohrozí provoz dané pobočky Dáme market. Na základě doporučení jsme se rozhodli navázat spolupráci s Grasonem jakožto rychlým a spolehlivým zdrojem nárazových pracovních kapacit. Pracovníci z Grasonu se stali naší cennou posilou a my díky nim dokážeme plnohodnotně dodat kvalitní službu. Nyní vykrývají nejenom nárazové směny na skladech, ale stávají se i pravidelnou součástí pracovního týmu,“ říká Denisa Srnková, hlavní HR Dáme market. 

V roce 2025 budou mileniálové a generace Z tvořit 70 % pracovní síly. Do roku 2030 to bude o dalších 5 % víc. Vedle finančního ohodnocení zdůrazňují tyto generace stále více potřebu kvality života. Očekávaný nárůst flexibilní práce s ohledem na trendy wellbeingu a worklife balance raketově vzroste.


O Grasonu:

Mobilní aplikace Grason vstoupila v roce 2018 oficiálně do gastronomie a ihned umožnila efektivní řešení nedostatku a spolehlivosti personálu, s nimiž se gastronomie velmi často potýká. Nyní se Grason naplno rozkročil do nových odvětví – logistiky a retailu. Těm umožňuje nejen pokrýt nedostatek pracovníků, ale i díky novým funkcím implementovat flexibilní zaměstnávání do firemní struktury. Flexibilita a svobodná volba, kdy a kde budu pracovat, táhne nejen mezi podniky, ale i pracovníky. Přes aplikaci se odpracovalo 50 000 směn a využívá ji více než 350 podniků. Počet ověřených pracovníků s hodnocením, kteří se mohou na směny hlásit, je přes 10 000.