Prezidentští kandidáti v médiích: Jak si vede finální devítka?

  • 9 potvrzených prezidentských kandidátů za listopad nasbíralo přes 15 tisíc zmínek v médiích
  • Danuše Nerudová přeskočila Petra Pavla a je druhým nejmedializovanějším kandidátem, na čele stále Andrej Babiš
  • Nejčastěji o nich informuje iDnes.cz, který dotahují parlamentnilisty.cz, roste podíl podcastů

(Praha, 1. 12. 2022): 

Do voleb zbývá sedm týdnů a seznam kandidátů, kteří se v lednu utkají v prezidentských volbách, je konečný. Jak se ale proměnil jejich mediální obraz během uplynulého měsíce? A které události uplynulého měsíce se nejvíc propsaly do počtu zmínek? Mediální stopu jednotlivých kandidátů sleduje projekt Medialniobraz.cz od služby pro monitoring médií a sociálních sítí Monitora Media.

Mediální obraz posledního měsíce 

Andrej Babiš, Jaroslav Bašta, Pavel Fischer, Marek Hilšer, Danuše Nerudová, Petr Pavel, Denisa Rohanová, Josef Středula a Tomáš Zima. Devět kandidátů, které potvrdilo 25. listopadu Ministerstvo vnitra, nasbíralo během uplynulého měsíce 15 305 mediálních zmínek. Hlavními událostmi uplynulého období, které se propsaly do mediálních výstupů, byly přitom jednak oslavy 17. listopadu, jednak samotné vyhlášení úspěšných kandidátů. Tyto dvě události se odrazily ve výstupech, a především druhá jmenovaná vynesla křivky počtu zmínek výrazně nahoru. 

Třetinu z nich (5 101) si připsal Andrej Babiš, na chvostu se pak umístila překvapivá „finalistka“ prezidentské volby Denisa Rohanová, která se až do poslední chvíle mezi nejskloňovanějšími jmény neobjevovala a média ji začala zmiňovat až od 25. listopadu, kdy došlo k vyhlášení kandidátů, kteří splnili podmínky kandidatury. Druhá a třetí pozice patří Danuši Nerudové (2 540 článků) a Petru Pavlovi (2 174 článků). Ostatní kandidáti z top 9 nepokořili desetiprocentní hranici a drží si tak v počtu zmínek odstup za nejsilnější trojkou.

Kdo vládne sociálním sítím? Jednoznačně Babiš

Boj mezi jednotlivými kandidáty přiostřuje i na sociálních sítích. A zatímco před dvěma měsíci si Andrej Babiš připisoval téměř 70% podíl všech zmínek, nyní ho průběžně stahují ostatní kandidáti a jeho podíl se pohybuje okolo 60 %. Na druhé pozici se na sítích vyhoupla Danuše Nerudová s rostoucím podílem (17 %) a předstihla tak Petra Pavla (14 %). Ostatním kandidátům se v tomto prostoru tolik nedaří a připisují si podíly ve výši jednotek procent. 

O kandidátech nejčastěji informují IDnes.cz a paralamentnilisty.cz, sílí podcasty

Nejvíce prostoru věnují prezidentským kandidátům online zdroje v čele se zpravodajským serverem idnes.cz, na druhé pozici se nejčastěji objevují parlamentnilisty.cz, které postupně stahují odstup na první místo. Top 5 online zdrojů doplňují denikn, lidovky a novinky.cz. Zmínky tří nejmedializovanějších kandidátů se u nejčastějších zdrojů pohybují v řádech stovek, u ostatních pak spíše v desítkách s minimálními rozdíly mezi kandidáty. Nejvíce článků pak vychází v úterý.

Z pohledu mediamixu pokrývají online média stále přibližně 60 % všech zmínek a tento podíl zůstává stabilní. U Pavla Fischera se na druhém místě objevují zmínky v rozhlase (14 %), čímž se odlišuje od ostatních kandidátů, kde je na druhém místě jako nejčastější zdroj výstupů televize. Andrej Babiš si pak může připsat nejvyšší podíl zmínek v podcastech (10 %), které u něj dokonce překonávají rozhlas a tisk a dotahují se i na TV. Pozvolný vzestup výstupů v podcastech se ale propisuje u všech kandidátů.  

Otevřená data z Medialniobraz.cz využívá v rámci svého monitoringu prezidentských kampaní také nevládní protikorupční organizace Transparency International ČR (TI), která aktivně sleduje financování jednotlivých kandidátek a kandidátů ucházejících se o nejvyšší ústavní post v České republice. Zaměřuje se na transparentnost vedení kampaní a trendy v politickém marketingu s přesahem do digitálního světa. Hodnocení založené na 10 kritériích zveřejní 5. ledna 2023 na speciálním webu transparentnivolby.cz.

O mediálním obrazu

Projekt Mediální obraz poskytuje na svém webu reálná otevřená data o mediálním prostoru prezidentských kandidátů. Každý si tak může jednoduše zjistit, jak často a s jakým podílem oproti ostatním jsou jednotliví kandidáti zmiňováni v českých médiích, a pomocí jednoho kliknutí porovnávat kandidáty mezi sebou. 

Součástí metrik je i rozšířené srovnání šesti nejzmiňovanějších kandidátů, které zahrnuje to, s jakým sentimentem jsou v médiích prezentováni, přehled zmínek o nich v jednotlivých typech médií i jak si stojí v počtu zmínek na sociálních sítích. Veškerá data jsou uváděna v rozsahu posledních 14 dní a aktualizují se každých 20 minut. Za projektem otevřených mediálních dat o kandidátech stojí Monitora Media, technologický lídr v poskytování monitoringu médií a sociálních sítí v Česku. 

Více informací a další podrobnější statistiky najdete na webu medialniobraz.cz nebo na twitterovém profilu projektu.