Nejoblíbenější formou hazardu jsou stírací losy, za výhru se nakupují nemovitosti. Do práce by přestalo chodit 1 % Čechů

Praha 30. ledna 2023 – Nějakou formu hazardní hry již vyzkoušelo 85 % Čechů. Nejoblíbenější jsou stírací losy a loterie. O výhru by se podělilo 86 % z nich, zbývajících 14 % by se nerozdělilo a ani by se s výhrou nikomu nesvěřilo. Za peníze z hazardu by si dotazovaní nejčastěji koupili nemovitost nebo by část peněz investovali, 5 % respondentů by věnovalo menší obnos na dobročinné účely. Data vyplynula z reprezentativního průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.

Vidina snadno získané hromady peněz je pro Čechy lákavá. Nějakou formu hazardu už má za sebou většina z nich (85 %). Nejpopulárnější jsou stírací losy, které vyzkoušelo 87 % dotazovaných, na druhém místě je číselná loterie, tu někdy vsadilo 76 % obyvatel. Zhruba třetina respondentů má zkušenost s kurzovými sázkami a pětina (22 %) se někdy pokusila přechytračit hrací automaty. Do kasina se ale vydalo jen 8 % dotázaných, stejný podíl má za sebou zkušenost s placením za internetové hry. „Těžko bychom hledali někoho, kdo nezatoužil alespoň jednou po snadné výhře. I proto je podíl Čechů, kteří pokoušeli štěstí formou hazardu, tak vysoký. Zvlášť u některých forem je ale vhodné hlídat si únosnou míru tak, aby sázky či hazardní hraní neskončilo u závislosti a prázdné peněženky anebo ještě hůře – u zadlužení celé domácnosti,“ říká Tereza Kaiseršotová, tisková mluvčí Raiffeisenbank. 

V případě výhry by se s ní asi 8 z 10 Čechů pochlubilo nejbližší rodině, tedy partnerovi nebo dětem.  Širší rodině ve smyslu prarodičů nebo sourozenců by dobré zprávy oznámilo už jen 30 % dotázaných. 
O samotnou výhru by se s rodinou více či méně podělilo 8 z 10 dotázaných, na dobročinné projekty by z výhry vyčlenilo peníze 28 % Čechů. Celých 14 % respondentů by se s výhrou ani nepochlubilo, ani by se nerozdělilo, častěji takto reagovali osoby s příjmem domácnosti do 20 tisíc korun, muži a lidé se základním vzděláním. 

Snad každý se někdy zasnil u představy, co by si pořídil z pořádné sedminulové výhry. „Průzkum ukázal, že Češi jsou pragmatičtí a myslí na zadní kolečka. Téměř 4 z 10 dotázaných by výhru použilo na nákup nemovitosti, další čtvrtina (23 %) by peníze zainvestovala. Jen 2 % Čechů by si výhru užilo naplno a peníze by, jak se říká, roztočili, a 1 % by zvažovalo alternativu přestat chodit do práce,“ doplňuje Tereza Kaiseršotová. Asi pětina (18 %) výherců by peníze použila na zajištění blízkých, 11 % by je využilo na cestování, dalšími zvažovanými volbami jsou také rekonstrukce bydlení, nákup automobilu nebo splacení dluhů. 

O průzkumu

Průzkum provedla agentura NMS Market Research v červnu 2022 online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1007 respondentů ve věku 18-65 let.

Základní informace o Raiffeisenbank a.s.

Raiffeisenbank poskytuje široké spektrum bankovních služeb soukromé i firemní klientele již od roku 1993. Klienty obsluhuje po celé České republice. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI).