PRŮZKUM EDELMAN 2023: Lidé napříč světem se obávají o svou budoucnost, nevěří vládě ani médiím

Strach z inflace a ztráty zaměstnání či klesající víra v lepší budoucnost. I tak se na společnosti podepsal rok 2022, který vystavil svět další krizi. Vyplývá to z celosvětového průzkumu s názvem „barometr důvěry“ globální komunikační agentury Edelman, jejímž zástupcem pro Českou republiku je PR agentura AMI Communications. Průzkum ukázal, jak se za poslední rok proměnily obavy lidí napříč kontinenty. Ekonomický optimismus je nejníže za posledních 20 let.

Projekt Edelman Trust Barometr už 23 let zkoumá důvěru veřejnosti po celém světě k vládám, byznysu, neziskovým organizacím a médiím. Letošní výzkum dává možnost nahlédnout, jaký vliv měly události posledních let na společnosti po celém světě. Razantní obrat nastal v tom, z čeho mají lidé největší strach. Zatímco dříve převládaly obavy spojené s klimatickými změnami, jadernou válkou a nedostatkem potravin či energií, dnes mají lidé největší strach o vlastní budoucnost. Převažují tak obavy na existencionální úrovni, spojené se ztrátou zaměstnání (89 %) a inflací (74 %).

Známky hrozící recese odhalily i reakce respondentů na to, zda se budou oni a jejich rodiny mít za 5 let lépe. Tomuto tvrzení věří pouze 40 % dotázaných, což je o 10 % méně než před rokem. Ekonomický pesimismus, který ve společnostech převládá, je nejvýraznější za posledních 20 let. Následkem zkušenosti s pandemií a inflací se společnosti po celém světě potýkají také s výrazným rozdělením, které se odráží i v jejich ochotě žít, spolupracovat či pomáhat lidem s odlišným pohledem na svět. Výzkum ukázal, že podle více než poloviny respondentů (53 %) čelí jejich země problému rozdělení více než v minulosti.

V posledním roce se prohloubil i rozdíl v míře důvěry ve vládu a podnikatelskou sféru. Zatímco vládě (51 %) a médiím (50 %) lidé důvěřují zdaleka nejméně, podnikatelé (62 %) a neziskové organizace (59 %) se globálně těší vyšší důvěře. Lidé vnímají své zaměstnavatele jako nejdůvěryhodnější instituci a poslední roky přispěly k nárůstu důvěry v etické chování a kompetentnost byznysové instituce. Vlivem toho nyní lidé očekávají, že se podniky budou více společensky angažovat. Celý byznysový sektor tak čelí tlaku ze strany společnosti, aby se zapojil do celospolečenských témat, která mu dříve nebyla vlastní. I proto vidí lidé spolupráci vládního a podnikatelského sektoru jako nejlepší východisko pro vytvoření prosperující společnosti.

O AMI Communications

AMI Communications, spol. s r.o., působí na trhu už 25 let a od roku 2001 je největší PR agenturou v České republice. Je zakladatelem marketingové skupiny, která patří mezi největší firmy v oblasti Public Relations a Public Affairs v regionu střední Evropy. Prostřednictvím své dceřiné společnosti AMI Digital nabízí také služby zaměřené on-line komunikaci. Mezi klienty AMI Communications v ČR patří například Mattoni 1873, Ford, CTP, Colt CZ Group, Stavební spořitelna České spořitelny (Buřinka), Hebe a další. AMI Communications získala v uplynulých letech desítky ocenění v rámci České ceny za PR (Lemur) a je tak jednou z nejúspěšnějších PR agentur na českém trhu.