Konverzační voiceboti firmy lákají. Mnohé z nich ale vyčkávají, jak se technologie uchytí, ukázal výzkum Coworkers.ai mezi českými a slovenskými firmami

Praha, 22. února 2023 – Více než polovina firem považuje konverzační voiceboty za vhodné řešení komunikace se svými zákazníky. Konkrétně 55 % dotázaných společností uvedlo, že konverzační voiceboti mají velkou budoucnost a potenciál. U vedení firem ale zároveň stále v praxi přetrvává určitá nedůvěra v to, že umělá inteligence dokáže zastoupit živého operátora. Vyplynulo to z výzkumu, který si nechala zpracovat společnost Coworkers.ai. Ta je na českém trhu leaderem poskytujícím vlastní inteligentní chatboty a voiceboty, které slouží k psané nebo hlasové automatizované komunikaci firem se zákazníky. Jejím většinovým vlastníkem se v říjnu 2022 stala Daktela, která je předním poskytovatelem komunikačního softwaru a cloudových řešení pro kontaktní centra. Výzkum proběhl mezi českými a slovenskými firmami.

Po osobní zkušenosti většina lidí otočí

Nadpoloviční většina dotazovaných zástupců firem má s voiceboty buď pozitivní asociace nebo si s nimi prozatím neumí nic spojit. Jednoznačně pozitivní asociaci s voiceboty vyjádřili zástupci 13 % dotázaných. Dalších 19 % respondentů poté uvedlo, že mají s voiceboty spíše obecnou asociaci a přibližně čtvrtina (28 %) firem si pod tímto pojmem neumí nic představit. Výsledky průzkumu však prokazují jednu zásadní věc, a to že lidé mají po osobní zkušenosti s konverzačními voiceboty k této technologii výrazně lepší postoje.

“Data nám potvrzují to, s čím se setkáváme při osobních schůzkách se zástupci firem. Pokud si na vlastní kůži konverzaci s voicebotem vyzkoušejí, snadno pochopí benefity komunikace s ním. Pochyby většinou vystřídá nadšení a zájem,” říká Luboš Urbančok, spoluzakladatel Coworkers.ai.

Bot není náhrada člověka, ale jeho pomocník

Díky využití konverzační umělé inteligence mohou firmy se svými zákazníky komunikovat kdykoliv a kdekoliv. Chatbot nebývá nemocný, neřeší rodinné záležitosti a nejezdí na dovolenou. Je dostupný 24/7 a navíc je možné ho propojit se všemi dostupnými platformami jako je webový chat, Facebook Messenger nebo WhatsApp. Díky využití voicebotů a chatbotů dokáží firmy obsloužit více zákazníků najednou. “Už dávno není pravda, že by umělá inteligence uměla řešit pouze jednoduché rutinní úkony a odpovídat pouze na omezenou škálu otázek. Bot umí živého operátora zastoupit i u mnohem složitějších a komplexnějších úkolů. Není ale jeho náhradou. Díky AI získají lidé v zákaznické péči či v oddělení prodeje mnohem větší prostor pro budování lepších vztahů se zákazníky či účinnější prodej. Jednoduše na ně získají víc času,” shrnuje výhody inteligentních virtuálních kolegů Urbančok a dodává, že firmy, které nasadí technologii včas, získají velký náskok před svou konkurencí. 

S konverzačními voiceboty se doposud setkala přibližně čtvrtina dotázaných. Na 2 % respondentů uvedla, že s nimi mají osobní zkušenost z firmy, ve které pracují. Čtvrtina se s nimi setkala někde jinde. 65 % dotázaných uvedlo, že mají zkušenost s tlačítkovými voiceboty, u kterých je potřeba volit z nabízených možností.

Do dotazování byli zapojeni zástupci 188 firem z České republiky a 67 společností na Slovensku. Realizaci výzkumu měla na starosti nezávislá agentura b-inside.cz.

O Coworkers.ai

Společnost Coworkers.ai automatizuje rutinní komunikaci za pomoci konverzační umělé inteligence. V rámci vývojářské společnosti Artin vznikla v roce 2019 první verze řešení Artin Chatbot. Poté, co se produkt rozšířil o automatizaci hlasového a emailového kanálu, vznikl sjednocující název platformy – Coworkers.ai. Tuto značku nejdříve zakladatelé rozvíjeli v rámci společnosti Artin. Na počátku roku 2022 pak vytvořili samostatnou společnost. Od října 2022 většinový podíl v Coworkers.ai vlastní globální technologická společnost Daktela.

O Daktele

Globální technologická společnost Daktela nabízí zákazníkům vlastní komunikační software a cloudové řešení pro kontaktní centra. Umožňuje firmám pečovat o zákazníky pomocí všech dostupných komunikačních kanálů, jako je hlas, email, SMS, webový chat, Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp či Viber. Vše s nativní podporou v jedné webové aplikaci. V současnosti obsluhuje více než 1000  firemních  zákazníků všech   velikostí po celém světě. Daktela má pobočky v České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Spojeném království, Dubaji, na Filipínách a nově také ve Slovinsku a Rumunsku. Vlastníky Daktely jsou zakladatelé Richard Baar a David Hájek a slovenská investiční skupina Sandberg Capital. V roce 2021 dosáhl obrat společnosti 253 milionů korun. Od října 2022 Daktela vlastní většinový podíl ve společnosti Coworkers.ai, která je na českém trhu leaderem poskytujícím vlastní inteligentní chatboty a voiceboty. Více informací na https://www.daktela.com