Necelá čtvrtina českých zaměstnanců se chystá říct si v nejbližších měsících o více peněz. To je nejméně ze 46 sledovaných zemí, ve světě v průměru chystá žádat navýšení platu 42 % pracovníků, vyplývá z letošní PwC Hopes and Fears Global Workforce Survey, která měřila náladu a očekávání více než 54.000 lidí ve 46 zemích světa.
- 22 % obyvatel ČR chce v následujících měsících požádat o navýšení mzdy, loni to bylo 19 % lidí
- požadavky Čechů na růst mezd jsou nejmenší mezi sledovanými zeměmi, ve světě chce v průměru přidat 42 % lidí
- každý 5. Čech bere k hlavní práci ještě druhou
- pouze 15 % lidí se chystá změnit zaměstnání, ve světě je to 26 %
- dvě třetiny lidí jsou v České republice se svým zaměstnáním spokojeny
Čeští zaměstnanci jsou se svojí prací zřejmě spokojeni. Výrazně méně lidí, než ve světě si chce říct o navýšení mzdy, zároveň nechtějí práci měnit. „Český pracovní trh je zdravý, nezaměstnanost je nejnižší v Evropské unii, firmy se doslova perou o kvalitní lidi. To vše zjevně znamená, že Češi jsou v práci spokojení, chtějí si současnou pozici udržet a bojí se změn. Nechtějí proto zaměstnavatele dráždit požadavkem na vyšší mzdu ani nechtějí zkoušet jiné zaměstnání,“ domnívá se expertka PwC na řízení lidských zdrojů Andrea Linhartová Palánová.
Celkem 65 % lidí tak říká, že je se svým zaměstnáním spokojeno, z toho 13 % je „velmi spokojeno“. Nespokojena je pak čtvrtina lidí, 8 % se považuje za „velmi nespokojené“.
V nejbližších měsících tak chce o navýšení platu požádat 22 % obyvatel ČR, loni to bylo 19 %. Češi jsou přitom v žádosti o přidání výrazně skromnější než lidé v jiných částech světa, průměr ve sledovaných zemích dosahuje 42 %. Češi jsou tak nejméně odvážní ze všech 46 měřených zemí.
Češi tak tvoří absolutní evropskou výjimku, kromě ČR chtějí zaměstnanci nejméně přidat na Taiwanu (23 %), v Japonsku (24 %) nebo v Jižní Koreji (27 %). Průměr ve střední Evropě dosahuje 34 %, přičemž např. v Polsku nebo Německu chce letos dostat přidáno 42, resp. 43 % lidí. Vůbec největší podíl žádostí o přidání mohou očekávat zaměstnavatelé v Kataru (71 %), na Filipínách (70 %) nebo v Indii (69 %).
Proč ani výrazný pokles reálné mzdy v posledních dvou letech nedonutil české zaměstnance snažit se něco udělat s výší své výplatnice? „Důvod, proč jsou Češi v zaměstnání málo asertivní, je podle mne dlouhodobý a kulturní, související s výchovou a školstvím. Zejména v minulých dekádách byl důraz kladen na disciplínu a tendenci nevyčnívat a neupozorňovat na sebe. To si sebou Češi hojně přenesli i na pracovní trh. Potvrzuje to i věkový rozklad aktuálního průzkumu, kdy vidíme, že nejmladší generace Z má mnohem větší tendenci říci si o přidání, než starší generace X nebo takzvaní Boomeři. I tak ale čeští dvacátníci poměrně výrazně zaostávají za svými zahraničními vrstevníky,“ vysvětluje Andrea Linhartová Palánová.
Češi rovněž nechtějí ve velkém měnit práci, změnit zaměstnání se v nejbližších měsících chystá 15 %. I v tomto směru výrazně zaostávají za světem, kde se letos chystá změnit působiště 26 % lidí. Ze sledovaných zemí chce práci změnit méně lidí jen v Koreji, k největším přesunům na trhu práce zřejmě dojde v Kataru, Lucembursku či Indii. Za nejčastější důvody změny práce ve světě přitom lidé uvádějí přepracování a problém se splácením účtů.
Z průzkumu přitom vyplývá, že obyvatelé České republiky příliš finančně zajištěni nejsou. Jen 37 % připouští, že má dostatek peněz nejen na nezbytné výdaje, ale i na spoření, dovolenou či další výdaje. Téměř polovina (49 %) pracujících pak říká, že nezbytné účty zvládne bez problémů zaplatit, ale už jim nezbyde na to, aby si odkládali na spoření. Zhruba každá 9. česká domácnost pak tvrdí, že po většinu měsíců nezvládá platit ani základní účty. Nedostatek peněz řeší téměř pětina českých zaměstnanců hledáním dalšího zaměstnání, 15 % lidí říká, že má 2. práci a 3 %, že dokonce chodí do 3 a více zaměstnání.
O PwC
V PwC usilujeme o budování důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je sítí firem s více než 284 tisíci lidmi ve 157 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů. Více se o PwC dozvíte na www.pwc.com/cz. Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.
Více informací na www.pwc.com/structure.
O studii PwC Hopes and Fears
PwC zpovídala 53.912 zaměstnanců ve 46 zemích světa v dubnu letošního roku, vzorek respondentů zahrnuje reálný vzorek různých průmyslových odvětví, pracovních modelů i demografických charakteristik.