Hlídač shopů: Ani letošní Black Friday se neobešlo bez potíží a v mezích nového zákona

Letošní Black Friday bylo první, kde platila nová evropská pravidla ochrany spotřebitele. 

  • Velká část e-shopů se na pravidla připravila. Obzvlášť největší české e-shopy (Alza, CZC.cz, či Mall.cz). Oproti loňskému roku dopadl podle dat Hlídače shopů velice dobře také Lidl.cz a KnihyDobrovsky.cz.
  • Průměrné slevy se pohybovaly okolo 20 %.
  • U části e-shopů, kde se v průměru uváděné a reálné slevy shodovaly, občas (u části produktů) docházelo k nedodržování pravidel.

I letos ale nechyběly případy porušování nových pravidel. Zjednodušeně se dá říct, že kdo uváděl větší slevy (přes 25 %), většinou se dopouštěl nekalých praktik, nebo porušoval nový zákon.

Na jaké finty a triky tým Hlídač shopů při letošní Black Friday narazil?

  • Neuvádění minimální ceny u zlevněných produktů
    Například jsou e-shopy, co pořád počítají slevu podle doporučené prodejní ceny, nebo dokonce z cen, za které produkty nikdy neprodávaly. Příkladem může být v anylýze zmiňované tržiště Kaufland.cz, kde u některých “zlevněných produktů” byla cena dokonce o 300 % navýšena. Na webu Pilulka.cz se také v Black Friday akci objevovaly výrobky dle nové metodiky o cca 26% dražší, než před akcí
  • Našli jsme i případy, kdy uvedená minimální cena před akcí vůbec neodpovídala realitě. Například na webu TetaDrogerie.cz, nebo u výrobků na Okay.cz. U něj jsme našli i zjevnou systematičnost v porušování pravidel jednoduchým pohledem do použitého zdrojového kódu.
  • Nový nešvar = cesta oklikou přes používání kuponů! Roztrhl se s nimi doslova pytel s novým zákonem. A většinou jsou používány špatně. Nepracují s minimálními cenami, nebo jejich výše obchodníci nezapočítávají do nejnižší ceny před danou slevovou akcí.

Ale tým Hlídače shopů našel i další nešvary. Nechal si ke všem praktikám napsat i komentář od Jany Malovcové z advokátní kanceláře Mavericks. Vám nabízíme jednu shrnující níže

Celou analýzu z pera Jakuba Balady, jednoho ze spoluzakladatelů startupu Apify a mluvčího projektu Hlídač shopů, najdete na tomto linku: https://blog.apify.com/black-friday-2023-poprve-s-novymi-pravidly/ 

Přidáváme i shrnující citace od obou zmíněných:

Jakub Balada shrnuje za tým Hlídače shopů: “Novely zákona jsme se nemohli dočkat, jelikož přesně definuje nekalé praktiky, proti kterým bojujeme už 6 let. Jsme také rádi, že největší české e-shopy s námi spolupracují a nová pravidla vesměs dodržují. Na druhou stranu nechápeme, že další známé e-shopy nová pravidla vůbec nebo ve velkém množství případů stále nereflektují, přičemž novela platí již od ledna a e-shopům za její nedodržování hrozí velké pokuty.”

Komentář Jany Malovcové z advokátní kanceláře Mavericks: “Veškerá oznámení, která vytvářejí dojem snížení ceny zboží, musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy (případně od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů). V tomto smyslu musí být tedy sleva z ceny prezentována vždy spolu s uvedením předchozí ceny jako ceny referenční. Porušování těchto povinností je přestupkem, za který může Česká obchodní inspekce uložit prodejcům pokutu až 5 milionů Kč. Za jednání, která dále naplňují znaky nekalé obchodní praktiky, mohou pak být uloženy i citelně větší sankce, a to až do výše 4 % celkového ročního obratu prodejce (resp. do 50 milionů Kč, není-li informace o ročním obratu dostupná).”