Na 20 nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo 9,97 milionů čistě elektrických aut, meziročně o 28 % více. Spolu s menšími trhy tak prodeje poprvé v historii přesáhly 10 milionů vozů. Oproti tomu prodeje aut s konvenčními pohony vzrostly jen o 5 %, podíl elektrických aut tak dále roste. Spolu s hybridy a plug-in hybridy už tvoří více než 30 % všech celosvětových prodejů, v západní Evropě má alespoň částečně elektrický pohon každé druhé nově registrované auto, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
Téměř každé třetí auto prodané na nejvyspělejších světových trzích už má elektrický nebo hybridní pohon. Ve světě se loni prodalo 10 milionů čistě elektrických aut, dva ze tří nových elektromobilů
se přitom prodají v Číně. „Elektromobily se na světových trzích definitivně zabydlely. Kromě desetimilionové hranice prodaných čistě elektronických vozidel je silným milníkem i fakt, že loňské prodeje elektromobilů a hybridů na nejvyspělejších evropských trzích poprvé tvořily více než polovinu všech prodejů,“ komentoval loňské výsledky expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Na nejvýznamnějších 10 evropských trzích se loni prodalo 5,36 milionu elektrických a hybridních aut, to představuje tržní podíl 52 % na všech prodejích. Zatímco zájem o čistě elektrická auta v Evropě nadále roste, poptávka po plug-in hybridech klesla o 10 %. „Přes svůj pokračující rychlý růst jsou prodeje elektroaut stále do značné míry závislé na státních dotacích. A plug-iny už nejsou dotacemi tak podporované jako v minulosti, např. v Německu jejich podpora skončila,“ vysvětlil Pavel Štefek.
Prodeje aut na největších světových trzích:
Celkový počet prodaných aut (v milionech) | Prodeje elektromobilů a hybridů (v milionech) | Podíl na celkových prodejích | YoY prodeje elektrických a hybridů | |
10 největších evropských trhů | 10,32 | 5,36 | 51,9 % | +21 % |
USA | 15,46 | 2,58 | 16,7 % | +50 % |
Čína | 30,04 | 10,30 | 34,3 % | +34 % |
Pozici jedničky v elektromobilitě v loňském roce dále posílila Čína, kde se loni prodalo
přes 6,6 milionu elektroaut. Dvě ze tří prodaných elektroaut na světě tak byly prodány v Číně.
„A čínské automobilky navíc ve velké míře zahájily expanzi do Evropy. Přestože si pozici nejprodávanějšího elektroauta, a to i v Číně, drží Tesla Y, je silným momentem loňského roku právě nástup do té doby často neznámých čínských značek,“ vysvětluje Pavel Štefek.
Český trh v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena, nevýrazná podpora ze strany státu i nedostatečná nabíjecí síť. Loni se v ČR prodalo necelých 7 tisíc elektroaut, to jsou zhruba 3 % ze všech prodejů. „V letošním roce lze nicméně očekávat nárůst zájmu ze strany podnikatelů a malých firem, pro které stát připravil 200tisícovou dotaci i další podporu
na budování nabíječek. Ještě větším impulsem do budoucna by ale měl být tlak na dekarbonizaci, který na firmy plyne například z povinnosti nefinančního reportingu. Právě přechod
na elektromobilovou flotilu je například pro firmy ze sektoru služeb jedním z logických kroků, jak uhlíkovou stopu snížit,“ připomněl Pavel Štefek.
Loňský rok byl i ve znamení dalších milníků: v Číně jen v loňském posledním čtvrtletí poprvé v historii prodali více než 2 miliony elektromobilů, v USA poprvé celoroční prodeje přesáhly jeden milion. „Vývoj v Číně bude přitom pro celosvětové prodeje určující i letos, loňský výsledek byl sice suverénně nejlepší na světě, ale tempo růstu kvůli zpomalení čínské ekonomiky výrazně kleslo.
A světový automobilový průmysl bude čelit i dalším výzvám: geopolitické konflikty narušují dodavatelské řetězce, oživení ekonomiky je velmi křehké. V Německu došlo k zastavení státní podpory původně plánované ještě pro letošek. V neposlední řadě bude důležitý i výsledek prezidentských voleb v USA a postoj budoucí americké administrativy k podpoře elektromobility,“ uzavřel Pavel Štefek.
Aktuální studie PwC počítá s tím, že za 5 let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných 28 na více než 63 milionů aut. Nejrychleji by přitom měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude za 5 let jezdit 35 milionů (nárůst o 234 %), naopak nejméně se zvýší počet plug-in hybridů: o 69 % na 6,9 milionu.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).
O PwC
V PwC usilujeme o budování důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je sítí firem s více než 284 tisíci lidmi ve 157 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů. Více se o PwC dozvíte na www.pwc.com/cz. Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.
Více informací na www.pwc.com/structure.