Moore: Maloobchod i nadále meziročně roste

Komentář odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic k vývoji maloobchodních tržeb v dubnu letošního roku:

„Českému maloobchodu se v letošním roce daří. Potvrzují to čísla, která dnes zveřejnil Český statistický úřad. Tržby v maloobchodě pokračují v meziročním růstu, za duben se zvýšily v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 5,3 %. Na druhé straně je třeba upozornit, že se v dubnu nepodařilo udržet růstovou trajektorii; meziměsíčně tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel reálně stagnovaly,“ komentuje data Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„Maloobchodní tržby přitom až do prosince 2023 kontinuálně rok a půl klesaly. Nyní se však české ekonomice už daří o něco lépe, což vyplývá i ze zpřesněných údajů o vývoji hrubého domácího produktu za první čtvrtletí letošního roku. Ukazuje se, že se Češi cítí finančně jistější a nebojí se své úspory utrácet. Oproti loňskému roku se zvýšila i důvěra spotřebitelů v ekonomiku, v meziročním srovnání za duben vzrostla o 3,9 bodu na hodnotu 103,8. V prvním čtvrtletí letošního roku navíc vzrostla i průměrná hrubá měsíční nominální mzda, reálně o 4,8 %. To vše v kombinaci s nižší inflací má na maloobchodní tržby pozitivní vliv,“ vysvětluje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„V dubnu se zvýšily maloobchodní tržby za prodej nepotravinářského zboží, kde byl zaznamenán meziroční nárůst o 7,1 %, za pohonné hmoty s meziročním zvýšením o 3,9 % a za potraviny, kde tržby vzrostly o 3,6 %. Oděvy a obuv sice zaznamenaly meziročně pokles o 0,2 %, v dalších hlavních skupinách prodejen s nepotravinářským i potravinářským sortimentem nicméně tržby meziročně rostly. Specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky si meziročně polepšily o 17,1 %, prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,4 %. V porovnání s loňským rokem se také lidé nebojí vynakládat větší finance na nákupy pro kulturu, sport a rekreaci, kde tržby meziročně vzrostly o 2,7 %. Očekávám, že výdaje na domácnost a s tím spojené tržby obchodníků budou v mírném růstovém trendu pokračovat i v následujících měsících,“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.