Otevřený dopis primátorovi hlavního města Prahy Doc. MUDr. Bohuslavu Svobodovi, CSc. vyzývající k vytváření motivačního prostředí pro postupnou elektrifikaci vozového parku v Praze

Vážený pane primátore, 

obracíme se na Vás jako primátora a také jako lékaře, s apelem na vytváření motivačního  prostředí, ve kterém podpora postupné elektrifikace silničních vozidel v Praze bude přinášet  pozitivní efekty pro životní prostředí a obyvatele našeho hlavního města.  

Jistě se shodneme na tom, že politická reprezentace má vytvářet příznivé prostředí ve  městě pro občany a směřovat k čistému, technologicky vyspělému a fungujícímu městu,  kde bude radost žít a pracovat a které nebude zatěžováno hlukem a emisemi z dopravy. 

Důvodem našeho dopisu je znepokojení nad záměrem, opakovaně avizovaným některými  zástupci vedení Prahy, že hlavní město nejenže nepřipravuje systém, který by skrze podporu  elektrifikace vozidel tyto ambice naplňoval, ale naopak zvažuje zrušení bezplatného  parkování elektromobilů v Praze. To vše v situaci, kdy: 

  • Centrum Prahy je silně znečištěné emisemi hluku a škodlivin z dopravy, zejména  kritická je situace v centru po obou stranách Vltavy, v okolí magistrály, ale také  v tranzitních tunelových komplexech. 

o Silniční doprava je největším zdrojem emisí v Praze. Smogová situace se každoročně ještě zhoršuje v zimních měsících, kdy zejména vozidla se  staršími spalovacími dieslovými motory produkují při startu a v rámci nájezdu  prvních kilometrů vysoké objemy škodlivin, které způsobují respirační a  další onemocnění a jsou příčinou řady předčasných úmrtí. 

  • Elektromobily jsou lokálně zcela bezemisní a při startu a do rychlosti cca 40km/h  výrazně tišší.  

o Jde o dostupnou a fungující technologii, jejíž adopce v ČR bohužel je, ve  srovnání s ostatními zeměmi Evropy, podporována nedostatečně. ČR  zaujímá v registracích všech kategorií elektromobilů (osobní vozy, dodávky,  autobusy a nákladní vozy) dlouhodobě jedno z posledních míst v Evropě.  

o Do budoucna bude narůstat význam elektromobilů pro ukládání energie  z obnovitelných zdrojů a vyvažování energetické sítě. 

  • V Praze je z celkového počtu vozidel registrováno cca 1% elektromobilů a ve  Středočeském kraji dokonce jen okolo 0,5%

S ohledem na výše uvedené jsou signatáři tohoto dopisu přesvědčeni, že elektromobily  nejsou a nemohou být příčinou problémů s nedostatečnými kapacitami pro parkování 

v Praze, jak někdy nesprávně zaznívá. Jsme toho názoru, že pro tak výrazné omezení prakticky  jediné fungující a motivující výhody pro elektromobily v podobě bezplatného parkování  v Praze ještě zdaleka nenazrál čas a bylo by v příkrém rozporu s dalšími souvisejícími  politikami a deklaracemi vedení hlavního města Prahy.  

Rovněž se domníváme, že finanční prostředky, o které zvýhodněním parkování pro  elektromobily hlavní město přichází, jsou s ohledem na benefity, které elektromobilita  v prostředí měst přináší a na počty aktuálně registrovaných elektromobilů spíše  zanedbatelné.  

Cestou bezplatného parkování elektromobilů se vydala celá řada měst, jako jsou například  Helsinky, Budapešť, Bukurešť, Kodaň, Sofie, Talin, Atény, Barcelona (některé zóny), Vilnius,  Kaunas, Riga, Řím a další. 

Vážený pane primátore, zvažte prosím následující: 

  • Nerušit, ale pouze omezit bezplatné parkování výlučně na čistě elektrická vozidla  (Battery electric vehicle, BEV) a vodíková vozidla (Fuell-cell electric vehicle, FCEV – těch jsou zatím v ČR registrovány jednotky…) a zrušit tuto výhodu pro plug-in  hybridy (PHEV) 
  • S ohledem na potřebu plánování spotřebitelů a investiční jistotu nastavit omezení  této výhody s dostatečným předstihem – např. při dosažení 15% podílu vozidel BEV  na celkovém počtu vozidel registrovaných v Praze. 
  • Následně, po dosažení tohoto podílu vozidel (tj. v horizontu cca 3 – 5 let) bezplatné  parkování vozidel BEV a FCEV omezit na 3h. 

Jsme přesvědčeni, že navrhované opatření je přiměřené, odůvodněné a snadno  proveditelné. Současně výrazněji nezatíží rozpočet hlavního města, může najít pochopení  a podporu u rozhodujících představitelů politické reprezentace vedení hlavního města  Prahy, vedení jednotlivých městských částí i relevatních úředníků. Tím přispěje k zajištění  lepšího prostředí pro život, práci i turismus v Praze. 

„Vítáme, že vedení hl. města Prahy avizovalo záměr podpořit s využitím evropských fondů  zprostředkovaných Ministerstevem dopravy výstavbu 1.500 dobíjecích stanic a také zřízení Komise pro e-mobilitu, na jejíž činnosti se budeme i nadále rádi podílet,“ uvádí Lukáš  Folbrecht, tajemník Elektromobilní Platformy.  

„Věříme, že se nám podaří najít s vedením Prahy shodu na opatřeních, která přispějí  k lepšímu prostředí pro život v Praze. Kromě zachování motivačních výhod pro čisté  elektromobily v oblasti parkování, je třeba motivovat k přechodu na elektromobilitu také  rozvážkové služby, které dnes většinou jezdí po Praze dieslovými dodávkami, které při  vykládce často nechávají nastartované, což zejm. v zimních měsících dále zhoršuje stav  ovzduší v Praze. Masová výroba vozidel použitelných pro rozvážkové služby se již rozjela a  vhodné produkty jsou na trhu k dispozici.  

Město by mělo nastavením vhodných podmínek motivovat k přechodu na elektrická vozidla  i pražské taxislužby a vytvářet podmínky pro elektrifikaci zejm. městské autobusové dopravy  a městské i příměstské logistiky, zejm. v situaci, kdy je zboží zaváženo do samotného centra,“ dodává Folbrecht. 

„Vzhledem ke své velikosti a ekonomickému výkonu má Praha na to, být hlavní hybnou silou  rozvoje čisté mobility v Česku. Nevyužít tento potenciál by bylo mrháním přínosy, kterými  rozvoj čisté mobility přispívá ke zlepšení kvality ovzduší a zdraví obyvatel,“ říká Zdeněk Petzl,  ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Elektromobily by určitě měly být součástí koncepce vstřícného města. Praha má řadu  možností, jak odstranit problémy s parkováním ve městě a zároveň snížit lokální emise  z dopravy částečným upřednostněním bezemisních vozidel. Dlouhodobě zaparkovaný  elektromobil má ve městě sice podobný dopad jako jiné vozidlo, ale při provozu a  krátkodobém parkování je jednoznačnou výhodou“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu  dovozců automobilů. 

„Česká republika je v rozvoji elektromobility druhou „nejzaostalejší“ zemí v Evropě. Každá  aktivita, která pomůže tuto neutěšenou situaci změnit, a parkovací úlevy mezi ně bezpochyby  patří, mají podporu České leasingové a finanční asociace. Stejně, jako jsme podporovali  například program Záruka elektromobilita pro výhodnější pořízení vozů na elektrický pohon  pro podnikatele. I nadále se v těchto aktivitách bude naše asociace angažovat, protože  bezemisní doprava patří mezi naše hlavní priority,“ uvádí Jaroslav Krutilek, generální  tajemník České leasingové a finanční asociace. 

‚‚Prodloužení bezplatného parkování pro lokálně bezemisní vozidla je za Českou vodíkovou  technologickou platformu (HYTEP) jednou z mála cest, jak efektivně a bez větších nákladů  podpořit přechod z fosilních paliv na alternativní zdroje, které se na západ od České republiky  pomalu stávají mainstreamovým řešením. Kromě vozidel BEV je nutné systematicky  podporovat i elektrická vozidla s palivovým článkem na vodík (FCEV), kde je jedinou odpadní  látkou čistá voda vypouštěná ve formě kapaliny nebo páry,‘‘ doplňuje Aleš Doucek,  předseda představenstva HYTEP. 

Kopie: 

  1. náměstek primátora MUDr. Zdeněk Hřib 

Předsedové zastupitelských klubů