Generativní umělou inteligenci si v příštích dvou letech osvojí 85 % vývojářů softwaru

Tři z pěti organizací považují za největší přínos využití generativní AI v softwarovém inženýrství inovativní pracovní postupy. Specialisté pracující na vývoji softwaru uvádějí, že generativní AI posílí jejich komunikaci s obchodními týmy
Praha, 16. července 2024 – Společnost Capgemini očekává, že generativní umělá inteligence (Gen AI) bude hrát klíčovou roli při rozšiřování schopností vývojářů softwaru a v příštích dvou letech bude pomáhat při více než 25 % práce na návrhu, vývoji a testování softwaru. Podle nejnovější studie výzkumného institutu Capgemini „Turbocharging software with generative AI: How organizations can realize the full potential of generative AI for software engineering“ se podstatná většina (80 %) vývojářů softwaru domnívá, že díky automatizaci jednodušších opakujících se úkolů nástroje a řešení Gen AI výrazně promění jejich práci a uvolní jim čas, aby se mohli věnovat úkolům s vyšší přidanou hodnotou. Více než tři čtvrtiny vývojářů jsou také přesvědčeny, že generativní AI má potenciál posílit jejich spolupráci s netechnickými obchodními týmy.
Přestože je zavádění generativní AI v softwarovém inženýrství stále v počáteční fázi a 9 z 10 organizací ji ještě nenasadilo ve velkém měřítku, studie zjistila, že organizace s aktivními iniciativami v oblasti Gen AI již využívají řadu výhod plynoucích z jejího zavádění. Na prvním místě je to podpora inovací (61 % dotázaných organizací), následovaná zlepšením kvality softwaru (49 %). Organizace zaznamenaly také zlepšení produktivity[1] v rámci svých funkcí softwarového inženýrství o 7 až 18 % (v průměru). U některých specializovaných úkolů dosahovala úspora času až 35 %.
Dotazované organizace zdůraznily, že plánují využít dodatečný čas uvolněný generativní AI k inovativní práci, jako je vývoj nových softwarových funkcí (50 %) a zvyšování kvalifikace (47 %), zatímco snižování počtu zaměstnanců uvádí pouze 4 % dotázaných organizací. Objevují se také nové role, jako jsou vývojáři generativní AI, autoři výzev nebo architekti generativní AI.
Zlepšení spolupráce mezi technickými a obchodními týmy
Gen AI zefektivňuje spojení mezi softwarovými inženýry a ostatními obchodními týmy – od lepší komunikace až po vysvětlování, co kód vlastně dělá, v přirozeném jazyce. Ohledně potenciálu Gen AI pro zlepšení spolupráce je optimistických 78 % respondentů pracujících na vývoji softwaru.
Rozšíření schopnosti vývojářů a spokojenost zaměstnanců
Podle průzkumu dnes nástroje generativní AI využívá 46 % softwarových inženýrů, aby jim pomáhaly při řešení úkolů. Téměř tři čtvrtiny z nich se shodují, že potenciál generativní AI přesahuje rámec psaní kódu. Ačkoli pomoc při kódování je hlavním způsobem použití, najde generativní AI uplatnění i v dalších činnostech životního cyklu vývoje softwaru, jako je modernizace kódu nebo návrh uživatelského prostředí (UX).
Seniorní i juniorní vývojáři softwaru také uvádějí vyšší míru spokojenosti s používáním Gen AI (69 %, resp. 55 %). Generativní AI považují za silnou podporu a motivaci.
Podle studie ale 63 % vývojářů deklaruje, že používá neautorizované nástroje Gen AI, které jim pomáhají při řešení úkolů. Toto rychlé zavádění bez řádného řízení a dohledu vystavuje organizace funkčním, bezpečnostním a právním rizikům, jako jsou halucinace AI při tvorbě kódu, únik kódu a problémy s duševním vlastnictvím.
Pierre-Yves Glever, Head of Global Cloud & Custom Applications společnosti Capgemini, řekl: „Generativní umělá inteligence se stala výkonnou technologií, která pomáhá softwarovým inženýrům a rychle se prosazuje. Její vliv na efektivitu a kvalitu kódování je měřitelný i prokázaný a navíc je příslibem i pro další činnosti při vývoji softwaru. Nesmíme však zapomínat, že skutečná hodnota vznikne až na základě komplexního přístupu k softwarovému inženýrství, který přesahuje nasazení jediného „nového“ nástroje. To zahrnuje řešení obchodních potřeb s robustním a relevantním návrhem, vytvoření komplexních pracovních prostorů a asistentů pro vývojáře, zavedení kvalitativních a bezpečnostních bran a vytvoření efektivních softwarových týmů. Důraz by měl být kladen na to, co skutečně vytváří hodnotu. Čekají nás vzrušující časy!
Celou studii najdete zde: Odkaz
Metodika:
Výzkumný ústav Capgemini provedl průzkum mezi 1 098 vedoucími pracovníky (ředitel a vyšší) a 1 092 odborníky pracujícími na vývoji softwaru (mimo jiné architekty, vývojáři, testery a projektovými manažery). Bylo provedeno 20 hloubkových rozhovorů s vedoucími pracovníky z oboru, partnery a start-upy a několika specialisty na vývoj.
O společnosti Capgemini
Capgemini je globálním partnerem v oblasti podnikové a technologické transformace, který pomáhá organizacím urychlit jejich dvojí přechod do digitálního a udržitelného světa a zároveň vytváří hmatatelný dopad pro podniky a společnost. Je to zodpovědná a různorodá skupina 340 000 členů týmu ve více než 50 zemích. Díky silnému více než 55letému dědictví důvěřují klienti společnosti Capgemini, že dokáže uvolnit hodnotu technologií pro řešení celé šíře jejich obchodních potřeb. Poskytuje komplexní služby a řešení využívající silné stránky od strategie a návrhu až po inženýrství, a to vše poháněno jejími předními schopnostmi v oblasti umělé inteligence, cloudu a dat v kombinaci s hlubokými odbornými znalostmi v oboru a partnerským ekosystémem. Skupina vykázala v roce 2023 celosvětové tržby ve výši 22,5 mld.
Získejte budoucnost, po které toužíte | www.capgemini.com
O výzkumném ústavu Capgemini
Výzkumný ústav Capgemini je interní think-tank společnosti Capgemini zabývající se všemi digitálními záležitostmi. Institut publikuje výzkumy o dopadu digitálních technologií na velké tradiční podniky. Tým čerpá z celosvětové sítě odborníků Capgemini a úzce spolupracuje s akademickými a technologickými partnery. Institut má specializovaná výzkumná centra v Indii, Singapuru, Velké Británii a Spojených státech. Nedávno byl nezávislými analytiky zařazen na první místo na světě za kvalitu svého výzkumu.
[1] Celkové zlepšení produktivity jednotlivce v rámci všech typů úloh podporovaných generativní AI. Výhoda produktivity roste s velikostí organizace.

Další tiskové zprávy