Rozmach kancelářských oborů rozjel boom agenturního zaměstnávání i mimo výrobu

Rozvoj kancelářských oborů, stále větší důraz na nákladovou efektivitu, rostoucí potřeba nabírat kvalifikované pozice na trhu s nejmenší nezaměstnaností v EU. To jsou hlavní důvody, proč společnosti začínají intenzivněji využívat tzv. dočasného přidělení zaměstnanců, tedy řešení, kdy jim zaměstnance dočasně poskytne personální agentura. Tento model, známý zejména z oblasti výroby, nyní zažívá boom i v případě kancelářských či dokonce manažerských pozic. Nejvíce se tento trend projevuje v oboru podnikových služeb, v IT a ve financích v Praze a Brně, kde se poptávka po dočasném přidělení bílých límečků meziročně dokonce zdvojnásobila. Vyplývá to z dat personální agentury Grafton Recruitment, která kancelářským oborům nabízí specializované služby Interim Manager a Try&Hire.

„Důvodů pro volbu agenturních zaměstnanců je v případě kancelářských oborů celá řada – od potřeby přesunout mzdové náklady do nákladů za služby přes nutnost pružně reagovat na interní změny až po požadavek nabírat nové lidi v době, kdy na trh vstupuje nová společnost, ale ještě v ČR nemá založenou entitu,“ vysvětluje Eliška Smržová, ředitelka divize náboru bílých límečků ve společnosti Grafton Recruitment, s tím, že nejvíce zažívá agenturní zaměstnávání boom v oboru IT a podnikových služeb. Ten dynamicky roste, dle oborové asociace ABSL v letošním roce plánuje expanzi 59 % center IT a podnikových služeb, což reprezentuje 15 000 nových kvalifikovaných kancelářských zaměstnanců. Zájem o agenturní zaměstnávání však projevují i jiné obory, například finance. 

V souvislosti s rostoucí poptávkou, která meziročně dosáhla dokonce na dvojnásobnou úroveň, Grafton Recruitment vyvinul dvě nové služby, Interim Manager a Try&Hire.

Služba Interim Manager byla speciálně vyvinuta jako životaschopná alternativa pro společnosti, které potřebují dočasnou výkonnou podporu a nákladově efektivní manažerské zkušenosti. Firmy mohou tuto službu využít v situacích, kdy potřebují dočasně posílit svůj management, například během období restrukturalizace, při realizaci specifických projektů nebo při náhlém odchodu klíčového manažera. Interim manažeři mohou také pomoci překlenout období, kdy společnost hledá stálého zaměstnance na vyšší pozici.

Služba Try&Hire pak nabízí přesně to, co znamená – doslova vyzkoušejte a najměte. Když se agenturní zaměstnanec osvědčí a obě strany jsou spokojené a souhlasí, pak s ním může klient uzavřít trvalý pracovní poměr a od agentury jej převzít. Zároveň to funguje i obráceně. Klient se může rozhodnout, že své zaměstnance převede pod agenturu, která pak řeší kompletní správu pracovního poměru. 

Péče o zaměstnance prioritou

„Kromě těchto služeb máme i jedinečný program Temp Care, který zajišťuje, že jsou všichni agenturní zaměstnanci plně motivováni a odměňováni, aby byli spokojení a produktivní. Tento program zahrnuje mimo jiné i pravidelné průzkumy spokojenosti a výstupní pohovory, takže máme neustálou zpětnou vazbu a dokážeme dle ní péči o zaměstnance průběžně zlepšovat,“ přibližuje Eliška Smržová s tím, že podle nedávného průzkumu, který zrealizoval Grafton Recruitment, má s agenturním zaměstnáváním zkušenost již 35 % Čechů a tato zkušenost je v drtivé většině případů pozitivní. Na agenturním zaměstnávání lidé nejvíce oceňují rychlost nalezení práce, možnost výběru vhodné pozice, ochotu agenturních konzultantů a příjemnou komunikaci při práci s agenturou. 

Pozor na výběr dodavatele

Při výběru dodavatele agenturních zaměstnanců by si firmy měly dávat velký pozor na to, aby byly všechny služby poskytovány v souladu s platnou legislativou. Bohužel, na trhu stále operuje řada nelegálních agentur, které spadají do tzv. šedé nebo černé zóny a jsou proslulé svými nekalými praktikami. Dle obecných odhadů je takových agentur v Česku zhruba desetina a pracuje pod nimi asi sto tisíc lidí. Tyto agentury nedodržují pracovně právní předpisy a okrádají jak stát, tak zaměstnance. „Zaměstnávají totiž „načerno”, bez smlouvy, a tedy i daní a odvodů. Bohužel tím hází špatné světlo i na ty, kteří vše dělají poctivě, a naopak nabízí výhodné služby ke vzájemné spokojenosti všech stran,“ říká Eliška Smržová a dodává: „Naštěstí se blýská s novými legislativními změnami na lepší časy. Ministerstvo práce a sociálních věcí přistoupilo k poměrně tvrdému boji, se zbraněmi jako jsou vysoké pokuty v milionech i zákaz činnosti. Všechny licencované agentury, které splňují přísné podmínky, jsou uvedené v seznamu na jejich webu, takže při hledání vhodného dodavatele dočasně přidělených zaměstnanců doporučuji vybírat právě zde. Grafton Recruitment je pochopitelně taktéž zahrnut. Naší vizitkou jsou spokojení zaměstnanci i klienti.“

O Grafton Recruitment Czech Republic
Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR: v Praze, Brně, Jihlavě, Ostravě, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Plzni, Zlíně, Liberci, Olomouci, Hradci Králové a Kolíně. Grafton Recruitment nabízí efektivní řešení v otázkách náboru, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování. Připravuje také na míru řešení outsourcingu nebo kompletní zajištění servisu náboru řízením celého procesu jako hlavní dodavatel.
Patří rovněž mezi přední poskytovatele outplacementových služeb a poradenství nebo výběru zaměstnanců pomocí assessment center, speciálních testů a dodatečně nabízí poradenský servis v oblasti lidských zdrojů. Grafton Recruitment je součástí Gi Group. Více informací na www.grafton.cz.