Moore: Důvěra v ekonomiku se zvýšila

„Celková důvěra v ekonomiku v listopadu stoupla. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ČSÚ. Souhrnný indikátor důvěry vyjádřený bazickým indexem se oproti říjnu zvýšil o 1,2 bodu, a dosáhl tak hodnoty 98,0. Navíc rostla jak důvěra podnikatelů, tak i důvěra spotřebitelů. Indikátor důvěry podnikatelů stoupl o 1,3 bodu na hodnotu 97,3. Indikátor důvěry spotřebitelů se pak zvýšil o 0,9 bodu a již druhý měsíc v řadě se držel nad stobodovou hranicí i svým dlouhodobým průměrem,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„Důvěra spotřebitelů rostla již třetí měsíc v řadě, pozitivní také je, že se nezměnil počet spotřebitelů, kteří očekávají pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku. Současně se nezměnil ani počet spotřebitelů, kteří očekávají zhoršení své finanční situace, a nezměnil se ani počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících. Celkově lze tedy říci, že mezi spotřebiteli panuje relativně dobrá nálada a mírný optimismus do budoucna, což je důležité i s ohledem na očekávaný vývoj spotřebitelské poptávky jako jednoho z klíčových faktorů růstu tuzemské ekonomiky,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„Ve vybraných odvětvích služeb se pak dostala nad svůj dlouhodobý průměr i důvěra podnikatelů. Ta ve vybraných odvětvích služeb vzrostla o 5,9 bodu, v obchodě došlo k růstu o 4,6 bodu, ekonomický sentiment se zlepšil rovněž ve stavebnictví, kde vzrostl o 4,2 bodu. Z dlouhodobého hlediska však významnější růst indikátoru důvěry podnikatelů neočekávám. Vývoj německé ekonomiky, na které je česká závislá, tomu nenasvědčuje,“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.