Komentář odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic k vývoji maloobchodních tržeb:
„Maloobchodu se v říjnu celkem dařilo. Potvrzují to dnes publikovaná data ČSÚ. Meziměsíčně zaznamenaly tržby v maloobchodě nárůst o 0,6 %, meziročně se zvýšily o 5,5 %, a pokračovaly tak ve svém dlouhodobém růstu. V loňském říjnu byli přitom Češi při nakupování podstatně obezřetnější. Snižování reálných příjmů domácností je nutilo k menšímu utrácení a maloobchodní tržby tehdy klesaly meziročně již osmnáctý měsíc v řadě. To je ale nyní minulostí. Relativně nízká inflace dodává Čechům odvahu k nákupům, v závěru roku navíc růst maloobchodních tržeb bude ještě akcelerovat, pochopitelně zejména díky nákupu dárků i slevovým akcím typu Black Friday,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„V říjnu vzrostly i tržby za pohonné hmoty, které si polepšily o 12,2 %, tržby za nepotravinářské zboží pak vzrostly o 6,6 %. Nejvýraznější nárůst zaznamenaly především internetové a zásilkové obchody, kterým tržby vzrostly o 20,4 %. Dvacetiprocentní hranici v tomto pololetí překonaly již v září, kdy dosáhly 22,6 %, a s ohledem na Vánoce očekávám, že se kolem ní budou pohybovat i nadále,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Dařilo se také specializovaným prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kde tržby meziročně vzrostly o 12,9 %. V září byl přitom meziroční růst pod desetiprocentní hranicí, činil „jen“ 9,8 %. Svoji roli tedy jistě sehrálo období podzimních viróz a nachlazení, které Česko každoročně sužuje. Mimo to rostly meziročně i tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (15,8 %), tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (10,6 %) či v prodejnách s oděvy a obuví (1,5 %),“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.