Bílkovinu v moči si lidé mohou nechat vyšetřit u svého praktika Praha, 9. 1. 2025 – Zvýšená hladina bílkoviny v moči nebolí, přesto není radno ji podceňovat. Ukazuje totiž na řadu zdravotních problémů. Například na poškození ledvin nebo riziko ischemické choroby srdeční či selhání srdce. Podle lékařů mají lidé, kterým se bílkovina v moči objeví, až trojnásobně vyšší riziko srdečního selhání – což odpovídá riziku, které podstupují lidé po prodělaném infarktu. Odhalit bílkovinu přitom dnes není složité – stačí rychlý test ze vzorku moči, o který mohou pacienti požádat při preventivní prohlídce u svého praktika. Diabetici a lidé s vysokým krevním tlakem by podle odborníků měli vyšetření absolvovat alespoň jednou ročně. Praxe je však často jiná. Zatímco o rizicích spojených s vysokým cholesterolem či krevním tlakem lidé většinou vědí, bílkovina v moči bývá velkou neznámou. Vyšetření tak podstoupí jen zlomek pacientů, což se netýká jen České republiky. „Bílkovina v moči ukazuje na poškození ledvin. Nejčastěji se s ní setkáváme u rizikových skupin pacientů, jakými jsou diabetici, lidé s vysokým krevním tlakem a kardiaci. Právě nemoci srdce se ve většině případů pojí s onemocněním cév. A k průniku bílkoviny do moči dochází ve chvíli, kdy se poškodí výstelka cév v ledvinách. K tomuto porušení přispívá zmíněná cukrovka a také hypertenze,“ popisuje MUDr. Jiří Veselý, člen výboru České asociace ambulantních kardiologů. Špatná funkce ledvin ale není jediným problémem, na který bílkovina upozorňuje. „Vyšetření nám dává dobrý obraz o celkovém stavu cév v těle pacienta. Pomáhá nám vyhodnotit budoucí riziko vzniku srdečního selhání či ischemické choroby srdeční,“ říká prof. MUDr. Jan Krejčí, Ph.D., FHFA, přednosta I. interní kardioangiologické kliniky FNUSA v Brně. Odhalit bílkovinu v moči dnes přitom není složité, stačí absolvovat rychlý test. „V minulosti se parametr vyšetřoval prostřednictvím 24hodinového sběru moči. Pro pacienta to bylo nepohodlné a výsledky nebyly příliš přesné. Dnes se test provádí z jednorázového odběru, kdy je vzorek moči následně odeslán k analýze do laboratoře. Jde o rychlou a relativně levnou metodu, která nám ale umí říct hodně o budoucích zdravotních rizicích pacientů,“ přibližuje prof. Krejčí. O vyšetření mohou lidé požádat svého praktického lékaře při preventivní prohlídce, ale i specialistu – například diabetologa, kardiologa či internistu. Rizikoví pacienti by podle odborníků měli test podstupovat opakovaně, alespoň jednou ročně. Tomuto vyšetření se ale zatím nepřikládá dostatečný význam. Letos publikovaná německá studie analyzovala záznamy téměř 450 000 pacientů z více než 1 200 ordinací praktických lékařů. S hypertenzí se potýkalo téměř 76 % pacientů, s kardiovaskulárním onemocněním dalších 35 % a diabetem 2. typu trpělo přes 32 % lidí. Testem na přítomnost bílkoviny prošlo jen necelých 8 % těchto pacientů. „Uvádí se, že bílkovinu v moči má až 40 % diabetiků a až 20 % lidí bez cukrovky nad 65 let věku. Pokud se nám ji podaří pomocí testu zavčas odhalit, jsme schopni díky moderním lékům její výskyt zredukovat, a snížit tak riziko srdečního selhání. Lidé, kteří mají bílkovinu v moči, jsou totiž selháním srdce ohroženi stejně jako pacienti, kteří dříve prodělali infarkt. Zabránit dokážeme také samotnému poškození ledvin,“ upozorňuje MUDr. Veselý a popisuje, že pokud pacient situaci dlouhodobě neřeší, přestávají mu ledviny dostatečně filtrovat krev. Ve výsledku pak může jejich funkce klesnout natolik, že je nutná transplantace nebo dialýza. Selhání srdce, poškození ledvin a cukrovka 2. typu jsou onemocnění, která často bývají provázaná – pojí se s obezitou i vyšším věkem. Podle odborníků až 60 % pacientů s chronicky poškozenými ledvinami trpí zároveň kardiovaskulárním onemocněním. Přibližně u jednoho ze tří pacientů s cukrovkou 2. typu nefunguje správně srdce. Až 40 % pacientů s diabetem má i chronické onemocnění ledvin. Na problémy s ledvinami může kromě vyšetření bílkoviny v moči upozornit také jednoduchý krevní test. Lékaři proto doporučují, aby lidé nezanedbávali preventivní prohlídky, které mohou potíže zavčas odhalit. O srdečním selhání: Chronické srdeční selhání postihuje více než 60 milionů lidí na celém světě. V ČR je nejčastější příčinou hospitalizace u lidí nad 65 let. V příštích 25 letech lze dle odborníků očekávat 50% nárůst hospitalizací pro srdeční selhání. Obecně kardiologové odhadují, že v roce 2030 se bude v Česku léčit až 600 000 nemocných s touto diagnózou. Mezi nejčastější příznaky srdečního selhání patří dušnost, otoky nohou a únava. Příčiny selhání srdce jsou různé, může je mít na svědomí například prodělaný infarkt, chlopenní vada, neléčený vysoký krevní tlak či arytmie. Více informací a jednoduchý test příznaků srdečního selhání je na www.srdcedycha.cz. O chronickém onemocnění ledvin (CKD): Jde o dlouhý a obvykle pomalý proces, v jehož průběhu ledviny postupně ztrácejí svou funkci. Zpočátku si pacient ani nemusí všimnout, že je nemocný. Může ztratit až 90 % funkce ledvin, aniž by měl jakékoliv příznaky. CKD postihuje až 10 % populace, trpí jím jeden z pěti mužů a jedna ze čtyř žen ve věku 65 až 74 let. CKD je jednou z chronických komplikací diabetu (1. i 2. typu). Více informací na www.chronickeonemocneniledvin.cz. O cukrovce 2. typu: Diabetes je chronické onemocnění, při kterém tělo není schopno vyrábět anebo účinně využívat inzulin. To způsobuje dlouhodobé zvýšení hladiny cukru v krvi, což může vést k poškození řady orgánů v těle, například ledvin, srdce, očí, nervů a dalších. Zpočátku se cukrovka výrazně neprojevuje, později lidé pociťují žízeň, častěji chodí močit, jsou unavení, mají hlad, cítí mravenčení v rukou a nohou, vidí rozmazaně a hojí se jim hůře poranění. Závažným komplikacím lze předejít úpravou životního stylu a užíváním moderních léků. Více informací na www.osladtocukrovce.cz.

Praha, 9. ledna 2025 – Generativní umělá inteligence (Gen AI) mění způsoby, jakými spotřebitelé nakupují. Podle nové zprávy výzkumného ústavu Capgemini „Na čem záleží dnešnímu spotřebiteli“ si 71 % spotřebitelů přeje, aby byla Gen AI integrována do jejich nákupních zvyklostí. Hlavními hybateli tohoto trendu jsou generace Z a mileniálové, kteří očekávají individualizovaný obsah a hladký digitální průběh.
Zpráva odhaluje několik klíčových trendů:

  • Více než polovina (58 %) spotřebitelů již nahradila tradiční vyhledávače nástroji Gen AI pro doporučování produktů a služeb, což je výrazný nárůst oproti 25 % v roce 2023.
  • 68 % spotřebitelů chce, aby nástroje Gen AI sjednotily výsledky z vyhledávačů, sociálních sítí a webových stránek prodejců, a nabídly tak přehledné možnosti nákupu na jednom místě.
  • Téměř 70 % spotřebitelů si všímá reklam na webových stránkách a v aplikacích prodejců, zatímco 63 % na sociálních sítích.
  • Špatná zákaznická zkušenost a nedostatečná udržitelnost jsou hlavními důvody, proč spotřebitelé mění značky nebo prodejce.
„Spotřebitelé dnes očekávají personalizované nákupní zážitky poháněné umělou inteligencí. Kromě toho kladou důraz na rychlé a efektivní doručení a zároveň se více zajímají o udržitelnost svých nákupů,“ uvedla Lindsey Mazza, Global Retail Lead ve společnosti Capgemini. „Maloobchodníci musí reagovat na tato očekávání, implementovat pokročilé AI technologie a efektivně využívat sociální a digitální platformy.“
Rychlé doručení získává na důležitosti
Spotřebitelé jsou stále ochotnější zaplatit za rychlé doručení. Zatímco v roce 2023 bylo ochotno připlatit za rychlé doručení 41 % spotřebitelů, v roce 2024 se tento podíl zvýšil na 70 %. Například za doručení do dvou hodin jsou nyní spotřebitelé ochotni zaplatit 9 % z hodnoty objednávky. Tento trend je nejsilnější v zemích jako Indie, Německo či Francie, zatímco USA zaostávají.
Udržitelnost je klíčová, cena však zůstává překážkou
I když 64 % spotřebitelů upřednostňuje nákup u udržitelných značek, jejich ochota platit vyšší cenu za tyto produkty zůstává omezená. Podíl těch, kteří jsou ochotni zaplatit o 1–5 % více, vzrostl z 30 % na 38 %, ale počet těch, kteří by akceptovali vyšší nárůst, dlouhodobě klesá.
Sociální média a influenceři mění maloobchod
Roste obliba AI influencerů, tedy avatarů vytvořených umělou inteligencí, jejichž doporučení sleduje čtvrtina spotřebitelů. V roce 2024 objevilo nové produkty prostřednictvím sociálních sítí již 7 z 10 příslušníků generace Z, což představuje nárůst oproti 45 % v roce 2023. Instagram a TikTok zásadně mění způsob, jakým lidé nakupují.
Personalizace reklamy je klíčem k úspěchu
Zatímco 67 % spotřebitelů si všímá online reklam na webových stránkách a aplikacích, reklamy v kamenných obchodech často neplní jejich očekávání. Spotřebitelé si přejí více personalizovaných interakcí, například prostřednictvím chytrých nákupních košíků nebo interaktivních obrazovek. Maloobchodní mediální sítě (RMN) jsou proto považovány za klíčový nástroj pro oslovování zákazníků.
O zprávě:
Tato data vycházejí ze čtvrtého ročníku zprávy Capgemini „Na čem záleží dnešnímu spotřebiteli“. Studie analyzuje měnící se spotřebitelské trendy a vliv technologických inovací, finančních priorit a udržitelnosti na chování zákazníků.
Metodika zprávy:
Společnost Capgemini provedla v říjnu a listopadu 2024 průzkum mezi 12 000 spotřebiteli staršími 18 let ve 12 zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie a Tichomoří.