Sojový párek zůstane párkem. Vláda upustila od cenzury názvů rostlinných jídel

Praha, 22. 1. 2025 – Ministerstvo zemědělství upustilo od snahy znemožnit označení jako kapustový karbanátek nebo bedlový řízek pro rostlinné potraviny. Dnes to na sociálních sítích oznámil ministr Marek Výborný. Potvrdil, že spotřebitelé a spotřebitelky nejsou podobnými názvy zmateni a rozhodl se neklást byrokratické překážky českým výrobcům. Původně mělo omezení vyplývat z loňské novelizace vyhlášky o požadavcích na maso a masné výrobky.

Navrhovaná vyhláška čelila kritice ze stran veřejnosti i organizace ProVeg Česko a projektu Rostlinně. Pro výrobce, prodejce a restaurace představovala dlouhodobé negativní dopady a pro nakupující zhoršení orientace při výběru. Díky tomuto rozhodnutí nebudou muset české firmy řešit nákladné přejmenovávání svých výrobků ani složitou byrokracii. Navíc si zachovají šanci uspět i na evropském trhu.

„Nechceme lidem kecat do života! Současně věřím výrobcům, že budou férově své produkty označovat tak, aby každý zákazník jasně věděl, co kupuje. A naopak, že zákazník je svéprávný a ví, co kupuje. Opravdu nemám ambici lidi vychovávat.“ uvedl ministr Výborný na sociální síti X.

Tradiční názvy rostlinných produktů nikoho nematou

Průzkum YouGov pro ProVeg Česko ukázal, že 82 procent dotázaných si pod „sójovými párky“ představí rostlinný produkt bez obsahu masa, a 69 procent souhlasí se zachováním označení jako „rostlinná klobása” či „sójový párek”. Anketa v médiích s více než 25 000 odpověďmi potvrdila, že 91,6 procent osob názvy jako „karbanátek“ či „burger“ u rostlinných výrobků nijak nematou. „Spotřebitelé a spotřebitelky vědí, co kupují, a novela by jejich orientaci na trhu spíše ztížila,řekl Martin Ranninger, spoluředitel organizace ProVeg Česko.

„Vítáme rozhodnutí ministra Výborného, že názvy jako párek, řízek či burger budou dále používány i pro rostlinné produkty. Je to krok, který reflektuje názory spotřebitelstva a výrobců, a ukazuje, že zdravý rozum zvítězil nad tlakem masného průmyslu. Věříme, že i do budoucna budou podobné návrhy posuzovány s ohledem na skutečné potřeby spotřebitelů a spotřebitelek, nikoli na zájmy úzkých skupin potravinářského odvětví,“ dodal Ranninger.

„Rozhodnutí ministra Výborného zachovat možnost používat názvy jako burger, paštika či uzenina i pro rostlinné produkty považujeme za rozumné a vstřícné vůči potřebám spotřebitelů, veřejnosti i provozovatelů gastronomických zařízení. Tento krok odráží široký konsenzus, že zavádějící a zbytečně omezující úpravy názvosloví nejsou cestou vpřed. Oceňujeme, že ministr vyslyšel hlas veřejnosti, a že zůstává zachována jednoduchost a srozumitelnost označování potravin, kterou spotřebitelé oceňují,“ uvedla Lucie Roškotová z projektu Rostlinně.

Ani v zahraničí se podobné pokusy neosvědčily. Belgický návrh byl zamítnut kvůli negativním dopadům na inovace a dostupnost potravin a Německo přijalo příručku, která umožňuje používat názvy jako „veganský salám“ nebo „vegetariánský párek“.

Rostlinné výrobky si už dávno našly cestu na talíře nejen veganů či vegetariánů, ale i lidí, kteří chtějí jíst zdravěji, odlehčit svému jídelníčku nebo zlepšit životní prostředí. Každý čtvrtý Čech či Češka dnes zařazuje rostlinné potraviny do svého jídelníčku. Ať už je to grilovaný houbový burger nebo celerové řízky, rostlinná jídla se stávají běžnou součástí jídelníčku. 

Vyjádření firem:

Zbyněk Haindl, business manažer kategorie potravin pro Nestlé Česko a Slovensko

Výrok pana ministra vítáme a počkáme i na oficiální formu vyjádření. Po celou dobu jsme přesvědčeni, že spotřebitelé názvy rostlinných výrobků chápou. Tyto názvy lidem poskytují užitečné a cenné informace o tvaru, struktuře a přípravě výrobku. Některé z nich se na potravinách rostlinného původu používají již řadu let. Název „veganský burger“ je pro spotřebitele stejně dobře srozumitelný jako čokoládové vajíčko, květákový mozeček či nealkoholické pivo.

Luboš Vidlička, zakladatel a majitel Forky’s respect for life, s.r.o.

Za Forky’s jsme rádi, že zvítězil zdravý rozum. Neumíme si ani představit, co by přijetí návrhu vyhlášky pro zákazníka i pro nás v praxi znamenalo. Pojďme se zabývat důležitějšími věcmi!

Aleksey Gonsky, Larisa Honska, Vladislav Jankes, VEGETUS plant-based s.r.o

Za VEGETUS chceme vyjádřit poděkování ministrovi Výbornému za jeho prozíravé rozhodnutí v otázce vyhlášky o označování výrobků. Toto rozhodnutí vnímáme jako podporu inovativního rozvoje rostlinného a živočišného potravinářství v České republice. Jsme přesvědčeni, že pouze vzájemná spolupráce, respekt a hledání nových řešení umožní udržitelný a ekonomicky efektivní rozvoj potravinářského sektoru a společnosti jako celku. Věříme, že pokračující dialog mezi ministerstvem a zástupci rostlinného průmyslu povede k realizaci konkrétních projektů zaměřených na zlepšení kvality života občanů, posílení jejich zdraví a podpoření exportního potenciálu českého potravinářství. 

Tomáš Prouza, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR

Oceňujeme rozhodnutí pana ministra Výborného. Je dobře, že se rozhodl nezavádět další zbytečnou byrokracii a místo toho prosazovat jasné a srozumitelné označování potravin. Rádi budeme s ministerstvem zemědělství spolupracovat na vzdělávání zákazníků, aby dobře rozuměli tomu, co si kupují.

O ProVeg

ProVeg International je organizace zvyšující povědomí o potravinách, která pracuje na transformaci globálního potravinového systému nahrazením živočišných produktů rostlinnými a kultivovanými alternativami do roku 2040. ProVeg spolupracuje se všemi relevantními zúčastněnými stranami na vytvoření potravinového systému, kde si každý vybírá lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata a naši planetu.

ProVeg získala cenu OSN Momentum for Change a úzce spolupracuje s klíčovými agenturami OSN zabývajícími se potravinami a životním prostředím. Máme status pozorovatele u UNFCCC a IPCC, zvláštní poradní status u ECOSOC a jsme akreditováni pro UNEA. ProVeg vytváří globální dopad, s pobočkami v 14 zemích na čtyřech kontinentech a více než 200 zaměstnanci a zaměstnankyněmi.

O Rostlinně

Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit měnící se požadavky zákazníků. Zároveň slouží jako pomocník pro zájemce o rostlinné stravování, ti mohou načerpat inspiraci na sociálních sítích projektu. Rostlinně opakovaně pořádá spotřebitelskou anketu o Rostlinný produkt roku, hodnocení obchodních a kavárenských řetězců z hlediska jejich rostlinné nabídky a organizuje business konferenci Plant-Powered Perspectives zaměřené na rostlinné trendy v ČR.