Vše zkontrolováno a připraveno, můžeme vyrazit, říkáte si? I když jedete jen kousek za hranice nebo vaše dovolená trvá pouze pár dní, neměli byste nic podceňovat. „Náhoda je blbec,“ říká staré české pořekadlo – a právě na cestách se může hodit být připraven na nečekané situace. O tématu se rozpovídal Miloš Velíšek z České podnikatelské pojišťovny (ČPP).
Dostatečné pojištění je jedním z nejdůležitějších aspektů, které nám poskytne pohodlné a bezpečné cestování. Zejména v zimních měsících, kdy se počet cest do zahraničí výrazně zvyšuje, roste i riziko nehod a poruch vozidel. V případech nutnosti pomoci v zahraničí finanční nároky mohou markantně narůst.
Miloš Velíšek z ČPP doporučuje volit minimální limit pojistného plnění ve výši 100 milionů Kč, aby kryl případné újmy na majetku a zdraví. „Při extrémní smůle může dojít k vysokým škodám, které základní limit 50 milionů Kč nemusí pokrýt,“ varuje Velíšek, který je v ČPP supervizorem pojištění vozidel. Před časem zaznamenal pojistnou událost Čechů v Nizozemsku, kde výše plnění přesahovala dokonce částku 120 milionů Kč. „Kdyby měl klient pouze základní limit, vše nad tuto částku by šlo za ním. Ano, je to výjimečné, ale stát se to může. Já bych určitě neriskoval,“ dodává.
Vedle dopravních nehod mohou na cestách v zimních měsících způsobit potíže i technické závady na vozidle, špatné počasí nebo mrazivé teploty. V produktech povinného ručení a havarijního pojištění nabízejí pojišťovny základní rozsah pomoci jak v ČR, tak i v zahraničí spočívající v nároku na příjezd asistenční služby, pomoci na silnici, odtahu do nejbližší opravny, případně vyproštění vozidla.
Podobná pojištění jsou vhodná také pro služební vozy i operativní leasingy a jsou oblíbená i mezi majiteli motocyklů, včetně těch, kteří absolvují dlouhé trasy. Zájem o dodatečné připojištění je značný, zejména u starších vozidel, kde havarijní pojištění postrádá ekonomický smysl. V rámci druhů připojištění jsou oblíbené například připojištění skel nebo přírodních rizik.
„Nemusíte volat policii, ani se nebezpečně hnát za vozidlem, ze kterého kámen odlétl, abyste se domáhali úhrady při poškození skla z jeho povinného ručení. A nepřijdete ani o bonus z klasického havarijního pojištění. Pokud není možné využít opravu relativně levným scelením, bývá výměna skla poměrně nákladnou záležitostí, přesahující podstatně víc než pár tisíc korun,“ popisuje Velíšek.
Rozšířenou novinkou u tuzemských pojišťoven je možnost samofocení vozidla při sjednávání pojištění. Dalším přívětivým vylepšením je rozšíření služeb na portálu dopravy, kde si můžete prověřit stav povinného ručení či zaplacení dálniční známky.
U ČPP si lze pojištění rozšířit například o produkt Auto plus, který nabízí klientům cestovní pojištění, aniž by měli u pojišťovny sjednané povinné ručení nebo havarijní pojištění pro své soukromé nebo dokonce i služební vozidlo. Nový produkt obsahuje široký rozsah pojistného krytí, včetně náhradního řidiče v situaci, kdy se řidič zraní nebo onemocní nebo péči o všechny členy posádky.
„Auto odtáhneme až do vzdálenosti 100 kilometrů do nejbližší opravny nebo do místa ubytování. Pokud se jedná o odtah do ČR, zajistíme odtah až do vzdálenosti 1 500 kilometrů, pokud není vůz možné do 60 hodin opravit. Součástí je však také služba vyproštění vozidla do limitů 20 tisíc korun, zajištění ubytování nebo úschova nepojízdného vozidla. Bereme na sebe i náklady za návrat osob zpět do ČR,“ upřesňuje Velíšek.