Moore: Září potvrdilo smíšený vývoj maloobchodu

„Maloobchodní tržby se v září reálně meziročně zvýšily o 2,6 %. Vyplývá to z dnes publikovaných dat ČSÚ. Oproti srpnu se však jedná o zpomalení růstu, meziměsíčně se pak maloobchodní tržby dokonce snížily o 0,2 %. Po letním oživení se tak ukazuje, že spotřebitelé po dovolených začínají být ve svých výdajích opatrnější,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„K růstu výrazně přispěl prodej pohonných hmot, jejichž tržby meziročně vzrostly o 9,5 %, ale také nepotravinářské zboží, které v tržbách vzrostlo o 2,8 %. Naproti tomu tržby za potraviny lehce poklesly (o 0,2 % meziročně), což svědčí o určité citlivosti domácností při nákupu základních položek,“ popisuje Petr Kymlička.
„Podrobný rozpad podle typů prodejen pak ukazuje, že dynamika růstu byla významně diferencovaná. Tržby rostly především ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, které si meziročně polepšily o 11,6 %, ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kde tržby vzrostly o 3,1 %, nahoru šly také prodeje výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Důležitým pilířem zůstává také e-commerce, byť jeho tempo napříč měsíci kolísá. V září sice internetovým a zásilkovým obchodům tržby meziročně vzrostly o 4,2 %, oproti dřívějším měsícům se však jednalo o snížení,“ doplňuje Petr Kymlička
„Celkově září ukazuje smíšený obraz. Maloobchod meziročně roste, ale meziměsíční oslabení naznačuje, že impulz k vyššímu tempu chybí. Očekávám ale, že v závěru roku se do maloobchodních tržeb propíšou sezónní efekty, kdy akce typu Black Friday spolu s vánočními nákupy potáhnou tržby vzhůru,“ uzavírá Petr Kymlička.