Moore: Důvěra spotřebitelů láme rekordy

„Důvěra v ekonomiku mírně poklesla. Vyplývá to z dnes publikovaných dat ČSÚ. Souhrnný indikátor důvěry v ekonomiku se v listopadu snížil o 2,1 bodu, a dostal se tak na hodnotu 101,9. Vývoj obou jeho složek byl přitom rozdílný; zatímco důvěra podnikatelů meziměsíčně klesla o 3,5 bodu těsně pod stobodovou hranici na 99,9, důvěra spotřebitelů výrazně posílila o 4,3 bodu na hodnotu 111,7,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„Od února 2020 dosáhla důvěra spotřebitelů nejvyšší hodnoty. Pozitivní emoce navíc převládaly ve všech dílčích ukazatelích. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanáctí měsíců zlepšení celkové ekonomické situace v Česku převažoval, podíl domácností očekávajících zlepšení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se zvýšil. Současně poklesl počet respondentů, kteří neplánují v příštích dvanácti měsících velké nákupy, ale i těch, kteří hodnotí svou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících. Spotřebitelé tak vykazují opravdu nadprůměrnou úroveň optimismu,“ říká Petr Kymlička.

„Podnikatelské odvětví se naopak v listopadu potýkalo s nejistotou. Důvěra podnikatelů zaznamenala nárůst pouze v obchodě (o 1,4 bodu), v dalších oblastech poklesla – ve vybraných službách o 0,6 bodu, v průmyslu o 6,6 bodu, ve stavebnictví dokonce o 7,7 bodu. Celkově tak listopad přináší smíšený obraz. Z krátkodobého hlediska může tento sentiment přinášet nejistotu, ale silný spotřebitelský optimismus by mohl podpořit poptávku a přispět k růstovému impulsu v ekonomice,“ uzavírá Petr Kymlička.