Startuje Férový inzerát, který kultivuje nájemní inzertní džungli

Tisková zpráva, Praha 25. 11. 2025  – Asociace nájemního bydlení (ANB) a server Reality.iDNES.cz za podpory MMR po dvou letech příprav na Kulatém stole nájemního bydlení 2025 odstartovali iniciativu Férový inzerát. „Cílem je zprůhlednit současnou inzertní džungli v oblasti nájemního bydlení. Hlavním benefitem pro nájemníky je mnohem férověji popsaná nabídka nájmu a pro pronajímatele zase prevence před budoucími potížemi,“ říká prezident ANB Jakub Vysocký.

Dva roky příprav

Příprava trvající skoro 2 roky zahrnovala nejdříve vysvětlení záměru realitním portálům, náročnou diskusi nad novými položkami inzerátu a také zapojení zástupců tzv. exportních serverů, bez nichž by technicky nebylo možné Férový inzerát spustit. „Do iniciativy jsme se zapojili především proto, že se dlouhodobě snažíme trh edukovat a vystupovat transparentně jak směrem k makléřům, tak návštěvníkům našeho portálu. Byla to unikátní příležitost, jak ještě zvýšit transparentnost našich nabídek,“ říká marketingový ředitel Reality.iDnes.cz Jiří Knechtl. Podstatou Férového inzerátu je doplnění 8 dalších položek k původním 15 položkám inzerátu. To nejdůležitější je doplnění výše záloh za služby a energie, výše provize a výše kauce. Vedle toho se doplňuje také informace, jestli se jedná o nájemní nebo podnájemní smlouvu, počet parkovacích míst a cena parkování. „Zájemce o byt nyní jasně a transparentně uvidí celkovou výši pravidelných měsíčních plateb a celkovou výši jednorázové platby. To je velmi důležitá informace, která dříve v inzerátech často chyběla. Na první pohled se tak mohl zdát inzerát velmi výhodný, ale při bližším prozkoumání se nakonec ukázaly skryté platby. Jsme rádi, že se asociaci podařilo dotáhnout původní ideu až do cíle,“ říká Przemysław Orchowicz, Country Manager společnosti Heimstaden, která u zrodu myšlenky před dvěma lety stála. 

 

Nové položky Férového inzerátu Dosavadní položky inzerátu, které zůstávají zachovány
Typ smlouvy (nájem/podnájem) Dispozice a podlaží Výtah a bezbariérovost
Počet parkovacích míst Užitná plocha Vybavenost
Cena za parkování Adresa Konstrukce stavby
Energie Výše nájmu Vytápění
Zálohy za služby při obývání 2 osobami Vlastnictví PENB
Zálohy za každou další osobu Stav objektu Parkování
Výše provize/administrativního poplatku za zprostředkování/zvýšené první nájemné Datum nastěhování Plocha sklep / balkon / lodžie / terasa / zahrada vč. m2

 

„Za Férový je označen pouze ten inzerát, který má vyplněné všechny požadované položky. Pokud je vyplněné má, dostane nabídka i logo Férového inzerátu. Na „první dobrou“ je tak zařazení do Férového inzerátu vidět,“ vysvětluje Jiří Knechtl z Reality.iDnes.cz. Do příprav musely být zapojeny i tzv. exportní servery, prostřednictvím kterých realitní kanceláře inzerát vyplňují a které pak zajišťují distribuci na desítky realitních portálů najednou. „Kultivace inzertního trhu je i naším dlouhodobým cílem. Technicky nejde o nikterak složitou záležitost. Vše se odehrává na úrovni importní specifikace a stačí tak rozšířit množství podporovaných atributů a jejich hodnot dle specifikace. Pevně věříme, že výzvu přijmou i ostatní exportní servery,“ říká Marek Šulc z exportního serveru Urbium, který patří mezi největší v Česku. Ihned po spuštění připravila první „férové inzeráty“ společnost UlovDomov. „Můžeme potvrdit, že technicky je vše dobře připravené, vyplňování nových položek funguje bez problémů a je i vizuálně stejné jako dřív. Nemuseli jsme pro naše zaměstnance připravovat ani žádné speciální školení. Je to jednoznačně správná cesta,“ říká CEO UlovDomov Michal Hrbatý. Za klíčové benefity považují autoři Férového inzerátu především větší míru transparentnosti pro nájemníky, kteří se budou moci lépe a kvalitněji rozhodnout. Zprostředkovatelům odpadne práce a vysvětlování u bytů, u kterých se dřív nebo později ukáží skryté výdaje, které zájemce nebude chtít nakonec akceptovat. A majitelé bytů se vyhnou budoucím potížím, kdy si zejména prvonájemci mnohdy neumějí všechny nákladové položky představit a následně mají potíže s placením nájmu.

Inzertní džungle

Ze studie realizované Asociací nájemního bydlení před dvěma lety na vzorku náhodně vybraných 500 inzerátů zveřejněných na pěti největších inzertních serverech vyplynulo, že u 34 % nabízených bytů nelze zjistit, kolik se platí za služby, případně energie a kolik je čistý nájem. “Nekompletní inzeráty jsou většinou postavené tak, že mají jednu částku, která není nikde rozdělená do jednotlivých položek a zájemce se tak nedozví, kolik je nájemné a kolik jsou služby, případně platby za energie. Férový inzerát toto napravuje,” vysvětluje hlavní problém stávající inzerce Jakub Vysocký. Podle studie také třetina inzerátů neuváděla, jak vysoká je provize pro realitní kancelář nebo tzv. zprostředkovatelský poplatek. „Inspirací nám byly potraviny, kde také musíme do detailu vědět, z čeho jsou vyrobeny,“ doplňuje Vysocký. „Musíme poděkovat jak Reality.iDnes.cz, tak zástupcům MMR za to, že jsme přes prvotní nesnáze dokázali dotáhnout Férový inzerát do konce. Nyní nás čeká analýza prvních měsíců fungování. Zároveň budeme už na fungujícím modelu celému trhu ukazovat, že zapojit se je velmi jednoduché, a hlavně s benefity pro nájemce, zprostředkovatele i pronajímatele,“ uzavírá Jakub Vysocký.

 

Asociace nájemního bydlení sdružuje od roku 2020 na tři desítky významných institucionálních majitelů rezidenčních bytů v České republice, kteří vlastní více než 65 tisíc nájemních bytů po celé zemi. Jejím hlavním cílem je podpora rozvoje kvalitního nájemního bydlení v České republice a sdílení zkušeností členů s odbornou i laickou veřejností. Stejně tak má za cíl přispívat k edukaci a šíření etických principů v oblasti nájemního bydlení.