- Check Point zveřejnil zprávu Q3 Brand Phishing Report, která ukazuje, za jaké značky se hackeři nejčastěji vydávali při snaze ukrást osobní informace, cenná data a přihlašovací údaje
- Microsoft poskočil z 5. místa na 1. příčku nejčastěji napodobovaných značek při phishingových útocích; 19 % všech phishingových útoků v červenci, srpnu a září bylo maskováno za Microsoft
- 44 % všech phishingových podvodů bylo doručeno e-mailem, následovaly webové stránky (43 %) a mobilní zařízení (12 %)
PRAHA – 27. října 2020 — Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, zveřejnil zprávu „Q3 Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 3. čtvrtletí 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
Ve 3. čtvrtletí byl nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech Microsoft. 19 % všech phishingových útoků se týkalo právě tohoto výrobce, což je významný nárůst oproti druhému čtvrtletí, kdy se umístil na 5. příčce s podílem 7 %. Vzestup souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snaží zneužít velkého počtu zaměstnanců, kteří během pandemie COVID-19 pracují na dálku. Poprvé se v roce 2020 do Top 10 dostalo i DHL a hned obsadilo druhé místo. Lidé nyní častěji využívají zásilkové služby, takže kyberzločinci parazitují i na tomto trendu.
Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují bankovní instituce a sociální sítě. Reflektuje to chování uživatelů, kteří během koronavirové pandemie využívají technologie pro vzdálenou práci, čelí finančním změnám a aktivněji využití sociální sítě.
„Hlavním terčem hackerů jsou při phishingových útocích uživatelé pracující na dálku, což je vzhledem k aktuální situaci globální pracovní trend. Mnoho zaměstnanců podobně pracuje poprvé v životě, ale ani organizace ani zaměstnanci často nejsou připraveni čelit pokročilým kyberútokům, které tuto skutečnost zneužívají. Hackeři cítí příležitost a napodobují Microsoft ve snaze zmást uživatele při využívání pracovních technologií. Očekáváme, že snaha o zneužívání značky Microsoft bude pokračovat i v dalším roce. Buďte proto obezřetní a neklikejte bezhlavě na e-maily a jejich přílohy a odkazy. Zejména pokud dostanete e-mail, který se tváří jako zpráva od Microsoftu nebo Googlu,“ říká Tomáš Růžička, SE Team leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.
Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.
Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 3. čtvrtletí 2020
Seřazeno podle počtu phishingových útoků:
- Microsoft (19 % všech phishingových pokusů zneužívajících nějakou známou značky)
- DHL (9 %)
- Google (9 %)
- PayPal (6 %)
- Netflix (6 %)
- Facebook (5 %)
- Apple (5 %)
- WhatsApp (5 %)
- Amazon (4 %)
- Instagram (4 %)
Nejčastější způsoby šíření phishingových kampaní
Během 3. čtvrtletí 2020 byl phishing nejčastěji šířen e-maily (44 % útoků), těsně následoval webový phishing. Nejčastěji zneužívanými značkami byly při e-mailových phishingových útocích Microsoft, DHL a Apple.
E-mailový phishing (44 % všech phishingových útoků ve 3. čtvrtletí 2020)
- Microsoft
- DHL
- Apple
Webový phishing (43 % všech phishingových útoků ve 3. čtvrtletí 2020)
- Microsoft
- PayPal
Mobilní phishing (12 % všech phishingových útoků ve 3. čtvrtletí 2020)
- PayPal
Phishingové e-maily napodobující Microsoft
V polovině srpna Check Point odhalil phishingové e-maily, který se pokouší krást přihlašovací údaje k účtům Microsoft. Útočníci se pokoušeli nalákat oběti ke kliknutí na škodlivý odkaz, který uživatele přesměruje na podvodnou přihlašovací stránku „Microsoftu“.
Phishing maskovaný za Amazon
V průběhu září Check Point odhalil phishingové e-maily, které byly údajně odeslány společností Amazon a pokoušely se ukrást uživatelům přihlašovací údaje a další informace. E-mail oznamoval, že uživatelský účet byl deaktivován kvůli příliš velkému počtu chybných přihlášení, a nasměroval uživatele na podvodný web Amazon, na kterém byl uživatel vyzván k zadání fakturačních údajů.
Jak se chránit před phishingem? Přinášíme několik základních bezpečnostních tipů:
- Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se například o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
- Sdílejte s rozvahou. Obecně platí, že nesdílejte více, než je nezbytně nutné, a to bez ohledu na web. Společnosti nepotřebují vaše číslo sociálního zabezpečení ani rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
- Smažte podezřelé e-maily. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelý e-mail smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
- Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných e-mailech – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF.
- Ověřte odesílatele. U každého e-mailu zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem e-mailu? Obsahuje e-mailová doména nějaké překlepy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
- Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají totiž opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
Pokud se chcete dozvědět více o bezpečnosti IoT, ale také o bezpečné vzdálené práci v době koronavirové, zabezpečení nemocnic před kyberútoky nebo o ochraně finančních společností a cloudových a mobilních prostředí, pak se zaregistruje na největší českou kyberbezpečnostní událost roku, konferenci Check Point <SECURE>, která proběhne 11. 11. 2020 od 9:00. Více informací najdete na stránce: https://virtual-czech.checkpoint.com
Více informací o aktuálních kyberhrozbách a útocích najdete zde: http://www.checkpoint.com/threat-prevention-resources/index.html
Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:
Blog: https://research.checkpoint.com/
Twitter: https://twitter.com/_cpresearch_
Sledujte novinky o společnosti Check Point:
Twitter: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies
O výzkumném týmu Check Point Research
Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.
O společnosti Check Point Software Technologies
Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.