Ray tracing a NVIDIA DLSS poprvé na ARM

Na konferenci Game Developers Conference (GDC) představila společnost NVIDIA dvojici nových technologických ukázek. Vůbec poprvné v nich prezentuje své technologie typické pro GeForce RTX na zařízení využívajícím architekturu ARM zastoupenou procesorem MediaTek. Jde o demonstraci rozšíření pokročilé grafiky i na energeticky úspornější zařízení.

První demoverze představuje hru Wolfenstein: Youngblood s ray tracovanými odrazy v reálném čase a s využitím funkce DLSS využívající AI pro navýšení výkonu při zachování ostrého obrazu. Je to poprvé, kdy se tyto technologie objevují na zařízeních využívajících procesory s architekturou ARM.

Wolfenstein: Youngblood je první RTX PC hrou, která byla předvedena na systému založeném na architektuře ARM. Jde o důkaz flexibility, výkonu i možnosti snadné optimalizace enginu iD Tech,“ řekl Jim Kjellin, technologický ředitel společnosti Machinegames.  „Hra na enginu iD Tech běžící na procesoru ARM se zapnutým ray tracingem je významným krokem na cestě k novým platformám otevřeným všem herním vývojářům.“

NVIDIA také ukázala demo The Bistro pro ARM běžící s ray tracingem v reálném čase, zapnutým RTX Direct Illumination (RTXDI) a NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD). 

Vše běželo na platformě MediaTek Kompanio 1200 ve spojení s GPU GeForce RTX 3060.

„RTX je nejprůlomovější technologie, která se v posledních dvou desetiletích objevila v počítačových hrách,“ uvedl PC Tseng, generální ředitel divize inteligentních multimédií společnosti MediaTek. „Společnosti MediaTek a NVIDIA pokládají základy nové kategorie vysoce výkonných počítačů založených na platformě Arm.“

„Podpora RTX pro systémy ARM a Linux otevírá vývojářům her nové možnosti, jak poskytnout více imerzivních zážitků na širší škále platforem,“ říká Mathieu Muller, seniorní produktový manager pro high-end grafiku ve společnosti Unity. „Díky špičkovým grafickým funkcím nabízeným platformou GeForce RTX budou mít vývojáři v Unity zaměřující se na ARM k dispozici pro svou tvorbu více nástrojů.“

Obou ukázek bylo možné dosáhnout díky portování vybraných RTX SDK pro práci na zařízeních s architekturou ARM. Jde např. o:

  • Deep Learning Super Sampling (DLSS) využívající umělou inteligenci ke zvýšení snímkové frekvence a generování ostrého obrazu ve hrách, který je srovnatelný a někdy i lepší než nativní.
  • RTX Direct Illumination (RTXDI), které umožňuje vývojářům přidávat do herního prostředí dynamické osvětlení.
  • NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD) využívající AI k rychlejšímu vykreslování velmi čistého obrazu.
  • Nástroj RTX Memory Utility (RTXMU), který optimalizuje způsob, jakým aplikace využívají grafickou paměť.
  • RTX Global Illumination (RTXGI) k simulaci chování světla a jeho odrazů v reálném prostředí.

SDK RTXDI, NRD a RTXMU pro ARM a operačními systémy Linux a Chromium jsou již k dispozici. RTXGI a DLSS je budou brzy následovat.

„NVIDIA rozšiřuje podporu RTX na ARN a Linux, což má potenciál prospět hrám i průmyslovým odvětvím, jako je automobilový průmysl. Jeho přední zástupci používají Unreal Engine nejen pro vizualizaci návrhů, ale také pro digitální kokpity nebo infotainment, “ řekl Nick Penwarden, viceprezident pro technické obory společnosti Epic Games. „Vždy vítáme výkonné funkce a SDK, které lze využít na mnoha platformách.“

Celý článek: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/07/19/geforce-rtx-arm-gdc/

Video z Wolfenstein: Young Blood: https://youtu.be/VBfci5hYN1c

NVIDIA Studio přichází s novinkami pro vývojáře i tvůrce obsahu

Ovladače NVIDIA Studio, podobně jako jejich herní protějšky do her, pravidelně přinášejí nové funkce do předních nástrojů a kreativních aplikací. Nedávno se rozšíření podpory RTX dočkaly dva nejoblíbenější herní enginy pro PC, Unity a Unreal Engine. Nová beta verze Unity 2021.2 přinesla nativní podporu NVIDIA DLSS, což vývojářům her umožňuje snadno začlenit do svých her pokročilé vykreslování obrazu pomocí umělé inteligence. DLSS konvenčně vykresluje pouze zlomek pixelů, čímž zvyšuje výkon v reálném čase pro poutavější zážitky a šetří tvůrcům cenný čas při exportu. Obraz však zůstává bez znatelné redukce kvality.

Nejnovější verze DLSS SDK 2.2.1 společnosti NVIDIA je integrovaná do Unity 2021.2 a  přináší novou funkci blueprint. Ta umožňuje získat optimální kvalitu obrazu pro konkrétní rozlišení v tzv. režimu „Auto“. K dispozici je také volitelný posuvník pro doostření. Vývojáři díky tomu mohou své vizuální stránku her snadno ještě vylepšit.

Unreal Engine 4.27, který je v současné době ve fázi preview, obsahoval experimentální funkci nazvanou Eye-Tracked Foveated Rendering. Tato technika vykresluje jednotlivé části obrazu v různém rozlišení, přičemž zaostřuje sledovaný bod a naopak ostatní části rozostřuje, aby napodobila funkci lidského zraku. Jde řešení ideální zejména pro virtuální realitu kde na GPU NVIDIA RTX nabídne s využitím technologie NVIDIA Variable Rate Shading více výkonu bez znatelné ztráty kvality obrazu. Další zajímavou funkcí je GPU Lightmass baking založený na RTX ray tracingu. Pomocí něho byly zavedeny parametry pro lepší kontrolu osvětlení a úrovně detailů v produkčních prostředcích.

Mezi novinky s podporou RTX funkcí patří:

Marmoset Toolbag 4.03 nabídne nový ray tracingový engine s podporou NVIDIA RTX. Vyniknou v něm především GPU současné generace, které proti té předchozí zaznamenávají značný nárůst renderovacího výkonu.

Enscape 3.1 přijde s novým nástrojem NVIDIA pro potlačení šumu a podporou DLSS.

RenderMan 24 přináší ray tracer akcelerovaný pomocí GPU RenderMan XPU. 

Topaz Video Enhance AI přináší funkci Slow Motion využívající umělou inteligenci poháněnou Tensor jádry na GPU RTX. Vytváří pomocí toho vysoce kvalitní, plynulé zpomalené záběry s minimem artefaktů.

Kolaborativnímu nástroji NVIDIA Omniverse bude věnována rozsáhlá prezentace Collaborative Game Development with NVIDIA Omniverse.

Všechny novinky k NVIDIA Studio naleznete zde: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/07/19/game-developers-conference-studio-omniverse/