Praha, 20. říjen 2021: Tržby v pohostinství za poslední čtvrtletí vzrostly oproti předchozímu kvartálu o 73 procent a průměrná tržba na podnik o 44 procent, důvodů k radosti ale obchodníci v oblasti stravování, pohostinství a ubytování stále příliš nemají. Počet osob, které restaurační zařízení navštěvují, sice přes léto dosáhl tradičního vrcholu, přesto restaurace pocítily téměř desetiprocentní úbytek hostů. Vyplývá to z údajů společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém. Skokově se také zdražují potraviny, což budou muset do svých koncových cen promítnout i restaurace. Podnikům navíc stále chybí personál.
„Lidé se do restaurací nevrátili. Alespoň ne do té míry, jak chodili před koronavirou pandemií. Léto bývá společně s předvánočním obdobím pro restauratéry tradičně tím nejsilnějším v roce. Z našich údajů nám vychází, že letošní letní čísla jsou sice těmi nejvyššími, ale není moc s čím srovnávat, když podniky měly několik měsíců kvůli vládním opatřením zavřeno, případně jim fungovalo pouze výdejní okénko. Oproti roku 2019 došlo v průměru o desetiprocentní pokles návštěvnosti. Liší se to samozřejmě regionálně. V některých krajích je ten úbytek hostů téměř 15 procent,“ říká CEO společnosti Storyous Igor Třeslín.
Změna návštěvnosti restaurací v červenci-září 2021 oproti roku 2019
Regiony | % změna návštěvnosti restaurací v Q3 2021 oproti Q3 2019 |
Hlavní město Praha | -14.94 |
Jihomoravský kraj | +10.59 |
Středočeský kraj | +5.46 |
Moravskoslezský kraj | -0.72 |
Královéhradecký kraj | +7.48 |
Plzeňský kraj | -9.73 |
Ústecký kraj | -4.03 |
Jihočeský kraj | +6.53 |
Olomoucký kraj | +13.87 |
Liberecký kraj | -2.22 |
Pardubický kraj | -12.16 |
Zlínský kraj | -5.21 |
Kraj Vysočina | -14.80 |
Zdroj: Storyous
Nejhůře je na tom Praha s téměř patnáctiprocentním poklesem návštěvnosti podniků, která od loňského roku zažívá citelný úbytek turistů, zejména těch zahraničních. Srovnatelná čísla vykazuje ještě Vysočina, následuje Pardubický kraj s dvanácti procenty.
Nejlépe si podle údajů společnosti Storyous vedou Olomoucký a Jihomoravský kraj, které si oproti roku 2019 naopak polepšily o více než 10 procent. Více návštěvníků evidují ještě podniky v Královéhradeckém, Jihočeském a Středočeském kraji. Za nejpravděpodobnější příčinu tohoto nárůstu považuje Storyous turismus ve vybraných lokalitách těchto krajů a fakt, že řada Čechů v posledních dvou letech vyměnila zahraniční dovolenou za tuzemskou. Jižní Morava, Šumava a Krkonoše jsou navíc oblíbenými dovolenkovými destinacemi. Čísla přirozeně nejde generalizovat, bavíme se o průměru, konkrétní restaurace můžou mít v návaznosti na svou klientelu a jejich zvyklosti zkušenost rozdílnou.
Lidé při návštěvě restaurací utratí o 9 procent více než vloni
Z dat společnosti Storyous dále vyplývá, že celkové tržby v oblasti ubytování, stravování a pohostinství za třetí kvartál letošního roku (červenec, srpen, září) v mezičtvrtletním porovnání vzrostly o 73 procent. V porovnání s prvním kvartálem letošního roku dokonce o 278 procent, byly tedy téměř čtyřnásobné. Oproti loňskému roku se pak jedná o téměř 23procentní nárůst. Lidé při jedné návštěvě v restauraci utratili zhruba o 9 procent víc než ve stejném období v roce 2020. Průměrná tržba na podnik se však ve třetím kvartálu 2021 zvýšila pouze o 3,6 procenta (vůči roku 2020). Příčina je jasná – hosté přestali chodit do restaurací v takové míře jako před koronavirem. Důvodů může být celá řada – lidé se například stále bojí chodit, aby se nenakazili koronavirem, začali si více vařit doma, protože pracují z domu ve větší míře než před pandemií, nebo jsou nuceni šetřit. Provozovatelům navíc rostou náklady.
Přestože podniky za sebou mají doposud nejsilnější měsíce roku, respektive měsíce, kdy po dlouhé době mohly plnohodnotně fungovat, vyhráno zdaleka nemají. S nastupujícím podzimem počty návštěvníků klesají. Do budoucna je navíc potřeba připravit se na další zdražování. V pohostinství stále také chybí personál a restaurace mnohdy musí omezovat otevírací dobu nebo redukovat své menu.
„Restauracím vznikly velké finanční ztráty, jelikož byly extrémně dlouho limitované vládními restrikcemi a ty byly pro gastronomii fatální. Provozovatelé se nyní snaží zajistit existenci a obnovit zisk, s čímž souvisí i postupné zvedání cen. Zvyšuje se totiž i cena surovin a dodavatelských služeb, což se na finálním zdražování v rámci trhu jednoznačně podepisuje také. Lidé by ale na restaurace neměli zanevřít. Klíčové je teď hlavně to, aby nedošlo k další uzávěře s tím, jak rostou počty nakažených. Na základě našich zkušeností ze Španělska, kde také působíme, víme, že restaurace můžou při dodržování bezpečnostních opatření plnohodnotně fungovat i během koronaviru. Podzim bude pro řadu podniků klíčový a rozhodující,“ vysvětluje Třeslín.
O kolik procent lidé utratí v restauracích více, meziroční porovnání (Zdroj: Storyous)
Časové období | Změna průměrné útraty na účtenku (%) – oproti Q3 v předchozím roce |
Q3 2021 | +9,3 (oproti Q3 2020) |
Q3 2020 | +7,8 (oproti Q3 2019) |
O kolik procent podniky utrží více, meziroční porovnání (Zdroj: Storyous)
Časové období | Změna průměrné tržby na podnik (%) – oproti Q3 v předchozím roce |
Q3 2021 | +3,6 |
Q3 2020 | +11,2 |
O kolik procent lidé utratí v restauracích více, mezikvartální porovnání (Zdroj: Storyous)
Časové období | Změna průměrné útraty na účtenku (%) – oproti předchozímu kvartálu |
Q3 2021 | +14 (oproti Q2 2021) |
Q2 2021 | -3 (oproti Q1 2021) |
O kolik procent podniky utrží více/méně, mezikvartální porovnání (Zdroj: Storyous)
Časové období | Změna průměrné tržby na podnik (%) – oproti předchozímu kvartálu |
Q3 2021 | +44 |
Q2 2021 | +39 |
Pozn: V rámci meziročních a mezikvartálních porovnání je třeba vzít v potaz restrikce, které byly v jednotlivých měsících a letech rozdílné a neumožnily tak podnikům stejné podmínky pro provoz a zisk. Velký nárůst ve druhém a třetím kvartálu je spojený zejména s rozvolněním. Důležité je také zohlednit fakt, že většina podniků měla během zimních a jarních měsíců zavřeno nebo fungovalo pouze výdejní okénko.
O Storyous
Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Digitalizuje a automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 18 procent obratu v české gastronomii. Od konce roku 2020 je součástí globální fintechové společnosti SaltPay, díky které Storyous postupně rozšiřuje své portfolio služeb a zároveň geograficky expanduje. Produkty firmy jsou dostupné například také na Slovensku, v Polsku, Španělsku, Maďarsku, Chorvatsku a na Islandu. Více informací naleznete na webových stránkách Storyous a také na Facebooku, LinkedInu nebo Instagramu společnosti.