Značka The Vegetarian Butcher odhaluje „Slona v místnosti” na konferenci COP26 v souvislosti s vlivem konzumace živočišného masa na životní prostředí.

  • Produkce živočišného masa způsobuje dvakrát více emisí, než potraviny rostlinného původu. Celkově vytváří 60 % skleníkových plynů produkovaných celým potravinářským průmyslem1
  • Vědci a odborníci po celém světě doporučují razantní snížení spotřeby živočišného masa, které povede k potřebnému snížení emisí
  • Bohužel se o tomto problému ve veřejném prostoru nehovoří dosti důrazně, přitom chov dobytka a obrovská konzumace masa má velký environmentální dopad
  • The Vegetarian Butcherer spustil svou kampaň „Slon v místnosti” – s cílem pomoci spotřebitelům s povědomím o tomto velkém environmentálním problému, a to nejen ve spojení s právě probíhající klimatickou konferencí COP26

Glasgow/Amsterdam, 8. listopadu 2021 – Vegetarian Butcher, jeden z předních světových výrobců rostlinného masa, vyzývá světové vůdce, aby odhalili tzv. „Slona v místnosti”, tedy environmentální dopad konzumace živočišného masa na naši planetu. Vzhledem k tomu, že v agendě COP26 toto téma chybí a chybí i v evropské politice, vyzývá značka politické lídry, aby snížení spotřeby masa začlenili do národních akčních plánů.

Výzkumy ukazují, že celosvětová produkce potravin je zodpovědná za produkci  třetiny  všech skleníkových plynů, které mají za následek zvýšení teploty naší Země. Z toho téměř 60 % pochází z živočišné produkce, která je příčinou až dvojnásobku emisí oproti potravinám rostlinného původu1.

Vědci a politici z celého světa potvrzují, že významnou součástí řešení může být snížení spotřeby živočišného masa a přechod na rostlinnou stravu. 

Ve stejnou chvíli, ačkoli je doporučována ve vládních zprávách a strategiích na nejvyšších úrovních, včetně strategie Evropské komise Farm to Fork2, Food and Land Use Coalition3 nebo například ve Výboru pro změnu klimatu Spojeného království4, je politika, která by podporovala systémové snižování spotřeby živočišného masa značně omezená.

Slon v místnosti

Před klimatickými rozhovory, které jsou součástí COP26, spouští značka The Vegetarian Butcher kampaň „Slon v místnosti“ s instagramovým filtrem, a vyzývá všechny, aby označili @UnitedNations nebo jejich místní vlády, včetně #ClimeatAction. Lidé mohou jednoduše přejít na @thevegetarianbutcher_CZSK Instagramový profil, klepnout na COP26 Instagram Story Highlight a klepnutím na odkaz vyzkoušet filtr.

Ambicí je podněcovat změnu zvyšováním povědomí a informovanosti spotřebitelů a vyzývat veřejnost, aby se zapojila do akční kampaně. Díky tomu se do kampaně The Vegetarian Butcher zapojil i umělec SMUG z Glasgow a vytvořil obří nástěnnou malbu „Slona v místosti“ na Pointhouse Road, která se objevila právě včas se začátkem Summitu.

„Čísla nelžou“ říká Hugo Verkuil, generální ředitel společnosti The Vegetarian Butcher

„Přechod na způsob stravování, který obsahuje více rostlinných potravin, je zásadní součástí řešení klimatické krize. Všichni můžeme jako jednotlivci přispět k přechodu ze živočišného masa na rostlinné bílkoviny, ale to břemeno nemůže být jen na nás. Musíme vidět zvýšenou spolupráci mezi vládami, nevládními organizacemi, politickými lídry a společnostmi, abychom dosáhli rozhodujícího pokroku při budování udržitelnějšího potravinového systému.“

Verkuil pokračuje: „Existuje několik úžasných nových produktů, které znamenají, že stále můžeme jíst potraviny s podobnou chutí, strukturou a výživovou hodnotou jako živočišné maso. Nemusíme tedy obětovat naše tradice nebo chuť. Ale co je důležitější, nemusíme obětovat ani zdraví naší planety.“

Důkazem o růstu poptávky po rostlinných alternativách masa je globální růst značky The Vegetarian Butcher o 70% v roce 2020. Snaha spotřebitelů o zapojení více rostlinných potravin do našeho jídelníčku je tedy bezpochybná. The Vegetarian Butcher si již od svého založení vytyčil cíl zvyšovat povědomí o nadužívání masa a informovat o negativním dopadu chovu dobytka na životní prostředí. Je značkou, která od svého vzniku iniciuje diskuze o budoucnosti masného průmyslu a podněcováním revoluce v potravinářském průmyslu. Vloni uvedla úspěšnou kampaň v reakci na jednání Evropského parlamentu s cílem povolit označování rostlinných potravin názvy, které souvisí s živočišným masem, jako je „klobása“, nebo „řízek“. 

The Vegetarian Butcher žádá přední odborníky a politiky, kteří se scházejí v Glasgow, aby uznali dopad konzumace živočišného masa na naše životní prostředí, jak je uvedeno ve zprávě OSN Making Peace with Nature5 a vybízí lidi, aby se připojili k akci #ClimeatAction.

V loňském roce Unilever – mateřská společnost The Vegetarian Butcher – představila svou vizi v oblasti Future Foods, která zahrnuje roční globální cíl významně rozšířit nabídku rostliných alternativ masa. Za cíl si klade dosáhnout prodeje rostlinných alternativ masa ve výši 1 miliardy EUR v příštích pěti až sedmi letech.

Mezery v informovanosti a aktivitách v tomto ohledu:

• V celosvětovém měřítku poskytuje veřejnost více než 1 milion dolarů každou minutu v rámci globálních zemědělských dotací. Ale pouze 1 % z této částky se využívá ve prospěch životního prostředí. Místo toho dotace vedly k trvale nízkým cenám živočišného masa. (FOLU)

• Kodex chování EU pro odpovědné potravinářské podniky požaduje, aby si spotřebitelé mohli snáze vybrat zdravou a udržitelnou stravu. O snížení spotřeby živočišného masa se přitom ale vůbec nemluví. (Evropská komise)

• Výbor pro změnu klimatu Spojeného království doporučil snížit spotřebu živočišného masa a mléčných výrobků o 20 %. Ale nebyl implementován v jeho takzvaném Šestém uhlíkovém rozpočtu. (Výbor pro změnu klimatu)

Dodatečné informace: 

Chcete-li použít filtr Slon v místnosti na Instagramu

• Přejděte na @vegetarianbutcher_CZSK na Instagramu

• Klepněte na IG Story Highlight ‚COP26‘

• Klepněte na odkaz „vyzkoušet filtr“

• Přímý odkaz na filtr bude také k dispozici na naší mezinárodní webové stránce: https://www.thevegetarianbutcher.co.uk/news/cop26.html

O značce The Vegetarian Butcher

Značka The Vegetarian Butcher z portfolia společnosti Unilever si klade za cíl stát se  největším a nejvlivnějším rostlinným řezníkem budoucnosti. Tuto misi plní nabídkou produktů na bázi rostlinných bílkovin, které svou chutí, texturou i nutričními hodnotami konkurují tradičnímu živočišnému masu. Už dnes je značka The Vegetarian Butcher dostupná ve 45 zemích světa. Byla založena v roce 2010 a do deseti let vzrostla o 70%. Její produkty jsou oceňovány osobnostmi z oboru, včetně odborníků z řad řezníků, kulinářských novinářů a šéfkuchařů oceněných hvězdou Michelin.

V březnu roku 2021 se značka The Vegetarian Butcher umístil na 2. místě v holandském Sustainable Brand Index™, největší evropské studii o udržitelnosti. 

Unilever uvedl značku The Vegetarian Butcher  na čeký trh v roce 2020. Vzhledem k  zájmu spotřebitelů Unilever a TVB plánuji v příštím roce nabídku alternativ masa nadále rozšiřovat.

Více informací o The Vegetarian Butcher a současné kampani #ClimeatAction najdete na https://www.thevegetarianbutcher.co.uk/news/cop26.html  

O COP26

Konference OSN o změně klimatu v roce 2021, známá také jako COP26, je 26. konferencí Organizace spojených národů o změně klimatu. Koná se ve městě Glasgow ve Skotsku od 31. října do 12. listopadu 2021 pod předsednictvím Spojeného království. Konference je 26. konferencí smluvních stran (COP) Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu (UNFCCC) a třetím setkáním smluvních stran Pařížské dohody (CMA3).

O společnosti Unilever

Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů osobní péče a krásy, péče o domácnost, potravin a zmrzlin, s prodejem ve více než 190 zemích a produkty používanými 2,5 miliardami lidí každý den. Zaměstnává 149 000 lidí a v roce 2020 dosáhl obratu 50,7 miliard eur. V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně ikonických světových značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos, Savo a Surf, a dalších značek jako Love Beauty & Planet, Seventh Generation či The Vegetarian Butcher.

Vizí společnosti je být světovým lídrem v oblasti udržitelného podnikání. Obchodní model s posláním ve svém srdci nejen stojí za kontinuálním růstem, ale i relevancí společnosti do budoucna. Má dlouhou tradici v progresivním a odpovědném podnikání, a to od dob jejího zakladatele Williama Levera, který před více než 100 lety uvedl na trh první značku s posláním – mýdlo Sunlight.

Unilever Compass, strategie udržitelnosti společnosti Unilever, je nastavena tak, aby pomáhala pohánět vynikající výkon a řídit udržitelný a odpovědný růst. Zaměřuje se na aktuální výzvy dnešní doby, a to především v oblasti sociální a environmentální.

I když máme před sebou ještě mnoho výzev, Unilever je hrdý na to, že byl v roce 2020 uznán jako lídr odvětví v indexu udržitelnosti Dow Jones a již desátý rok po sobě – ​​jako nejlépe hodnocená společnost v průzkumu GlobeScan / SustainAbility Sustainability Leaders 2020. Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever ČR, spol. s r. o., s hlavním sídlem v Praze, je součástí regionu Východní Evropa (EE) spolu s dalšími devatenácti pobočkami. Unilever v Česku zaměstnává kolem 330 zaměstnanců.