31. března 2022, Praha – Rozvážkový byznys se digitalizuje a uplatňují se v něm informační technologie jako nikdy předtím. Nová technologická řešení pomáhají racionalizovat postupy, vykrývat špičku s obdobím nižší poptávky, odhalovat nekonzistenci cen a podobně. V Česku dokonce existuje řešení, které v beztabletové formě v API prostředí dokáže ovládat hned několik rozvážkových platforem, jako jsou Dáme jídlo, Bolt nebo Wolt. V rámci střední Evropy jde o ojedinělou záležitost.
„Ovládat všechny platformy v beztabletové formě nám umožňuje mnohem jednodušeji obsluhovat všechna menu profilů, tedy skrývat, přeceňovat a upravovat jednotlivé položky. V případě spolupráce s Wolt jsme dokonce druzí na světě, kdo tohoto stavu dosáhl. Jsme obecně rádi průkopníky v těchto nových možnostech,“ uvedl Jan Siuda, spoluzakladatel cloudové kuchyně MyFoodPlace, která kromě klasických fastfoodových jídel a pizzy přidává nově i veganskou kuchyni.
Moderní technologické nástroje umožňují řídit všechny prodejní kanály centrálně z jednoho místa. Spravovat denně 120 meníček od 30 značek sebou nese velké obtíže. Každé menu má totiž 20 až 30 položek a 250 až 350 subpoložek, které je třeba aktivně managovat. Když třeba dojde kečup nebo je nutné změnit cenu jídla je potřeba všechny tyto položky projít, což v reálném čase za standardního procesu není možné.
„Náš nástroj umožňuje řídit všechny prodejní kanály centrálně z jednoho místa, takže umíme třeba na jeden klik skrýt všechny položky, které nějak souvisejí s kečupem, nebo je přecenit a tuto informaci natlačit skrze API do prodejních platforem,“ vysvětluje Jan Siuda. Jeho firma, která se považuje z poloviny za především technologickou, zdigitalizovala celý E2E proces související s rozvozem jídla. S podobným řešením vyvíjeným pro americký trh dosáhla společnost Deliverect.com prestižního zařazení mezi “Unicorn” firmy (startup společnosti s odhadovanou hodnotou přes 1 milardu USD).
Ten dlouhé roky spočíval v tom, že platformy daly do kuchyně tablet, který občas zapípal a pak si tašku vyzvedl kurýr. „Naše řízení tohoto procesu je o dvě generace jinde. Přirovnal bych to k paralele postavit si billboard u cesty nebo si zaplatit dobře optimalizovanou reklamu přes google, kde si pečlivě nastavíte cílovou skupinu, klíčová slova, časy, geolokaci nebo zájmy,“ dodal Siuda.
Rozvážkový byznys za uplynulý rok 2021 v Česku výrazně rostl. Trend, který začal už před pandemií COVID-19, díky ní akceleroval. Rozvážkové firmy toho využívají a rozšiřují nejen svůj sortiment a sklady, ale také služby. Na českém trhu se objevil například koncept tzv. dark kitchens a také podniků typu „dark store“. Oba koncepty rozvážkové služby využívají a výsledkem jsou pak rostoucí tržby a stále širší nabídka. Trendem do budoucna je právě posilování nabídky a kratší doručovací doba.