Online crowdsourcing funguje i v Česku: ujal se v grafickém designu

(Praha, 21. listopadu 2012) – Fenomén online crowdsourcingu známý z řady hlavně zahraničních projektů se uchytil i v Česku, konkrétně v oblasti grafického designu. Crowdsourcing znamená, že se problém nebo úloha zadá skupině lidí například formou soutěže. Již několik měsíců zde funguje portál TopDesigner.cz, kde komunita designérů soutěží o nejlepší návrh loga či webového designu pro nejrůznější firmy. (TZ)

Portál nyní spustil ostrý provoz. Vše funguje tak, že zadavatel na TopDesigneru.cz vypíše dle svého uvážení konkrétní odstupňované finanční odměny pro tři nejlepší návrhy. Potom má možnost jednotlivé návrhy selektovat, komentovat a nechat je případně upravovat designéry do ideální podoby. Nakonec vybere vítěze. Metoda crowdsourcingu šetří firmám peníze i čas a komunita designérů je navíc zdrojem mnoha kreativních nápadů, které by samotný jednotlivec nikdy nemohl přinést.

„U několika mých projektů se mi stalo, že jsem pro ně chtěl vytvořit logo a design webu u společnosti vybrané na základě referencí, a výsledek byl naprostá katastrofa. Výmluvou designéra bylo, že design je subjektivní záležitostí. Přemýšlel jsem, jak to řešit, a napadlo mě možné spojení s fenoménem online crowdsourcingu, který jsem už nějaký čas sledoval. Ke grafickým pracím formou designérských soutěží pak už nebylo daleko,“ popisuje vznik portálu TopDesigner.cz jeden z jeho dvou zakladatelů Petr Synek.

“Inspirovali jsme se globálními projekty. Myšlenka lokalizovat portál pro náš trh nám přišla zajímavá. Oproti zahraničním portálům se nemusíme vypořádávat s komunikačními bariérami – přispívají na ně často například grafici z Filipín či Indonésie a domluva s nimi nemusí být úplně snadná. Navíc velká část zadavatelů nedokáže napsat zadání v anglickém jazyce. Dále pak na našem portále nevznikají problémy na základě kulturních odlišností. Když například bude chtít menší český pivovar udělat logo, český designér pravděpodobně jeho potřeby lépe pochopí,” dodává Petr Synek.

Velkou výhodou crowdsourcingového řešení je, že si každá firma či živnostník z desítek či stovek návrhů může vybrat řešení, které je pro ně skutečně ideální, a nejsou tak závislí na jednom grafikovi. A pokud některému logu či webovému designu k dokonalosti ještě něco chybí, může dát zadavatel designérovi zpětnou vazbu a doladit s ním grafiku do finálního stavu. Návrhy může zadavatel průběžně selektovat a komentovat, což také pomáhá designérům lépe porozumět představě firmy či živnostníka o výsledku.

Portál TopDesigner má za sebou několikaměsíční zkušební provoz a nyní byla spuštěna jeho ostrá verze. Zatím na něm bylo realizováno téměř 80 soutěží a na výhrách se vyplatilo přes 500 tisíc Kč. Šlo například o zadání na nové logo advokátní kanceláře, e-shopu či lahůdkářství nebo na design webového portálu producenta kávy či jazykové školy. Soutěže na design zde ovšem zadává například i nadnárodní potravinářská firma. Cenu si každý zadavatel určuje sám, samozřejmě ale platí, že čím ji nastaví výše, tím větší je o soutěž zájem ze strany designérů. Například u soutěží na nové logo se většinou sejde dvě stě i více návrhů. Portál nemá na českém trhu přímou konkurenci. Nepřímou konkurencí jsou zástupci konvenčního způsobu získávání designů, tedy grafická studia, některé agentury či samotní grafici. Návštěvnost TopDesignera.cz nyní činí kolem 1000 unikátních přístupů denně.

Designéry do crowdsourcingového projektu nelákají jen finanční výhry v soutěžích, ale i možnost získání nových referencí či přímé porovnání jejich práce s konkurencí, kde mezi stovkami návrhů nezapadnou jen ty opravdu kvalitní. V současné době se různých soutěží na portálu aktivně účastní asi 600 až 700 designérů. Kromě firemních log a webů, které jsou nejžádanější, nabízí portál i možnost vyhlásit soutěž například na grafiku tiskovin a letáků, vizitek či produktových obalů.