Zahraniční zákazníci nakupují v českých e-shopech stále častěji. Nejvýrazněji se to projevuje v segmentu sportovního vybavení na skateboard. Před třemi lety tvořily objednávky z Německa necelé procento, v loňském roce už to bylo 6 %. Poláci v českých e-shopech více nakupují víno, Slováci kromě vína nakupují oblečení a nábytek. Důvodem zvyšujícího počtu objednávek ze zahraničí je především nízká cena. Zajímavé je, že i přes tento nárůst české e-shopy často neobsahují jazykovou mutaci. Vyplývá to z dat společnosti NetDirect, která se zabývá výrobou e-shopů. (TZ)
Nejčastěji nakupují v českých e-shopech zákazníci z Německa. Oblíbili si především nákup sportovního vybavení na skateboard. „Z celkového počtu objednávek sportovního a skateboardového vybavení jich pochází 6 % z Německa,“ říká Radek Havlík ze společnosti NetDirect a dodává: „Přitom ještě před třemi lety to nebylo ani celé procento.“
Další oblíbená komodita, kterou si zahraniční zákazníci objednávají v českých e-shopech, je víno. „Kvalitní české víno je v zahraničí oblíbené, ale málo dostupné, proto jeho obliba nakupovat jej online stoupá,” říká Havlík. Nejčastěji si ho objednávají Poláci a Slováci. „4 % všech objednávek vína přichází z Polska,“ vysvětluje Havlík. Víno si oblíbili také Slováci. „Ti si kromě vína objednávají také oblečení a nábytek,“ doplňuje Havlík. V tomto sortimentu tvoří objednávky od Slováků 4 % z celkového počtu.
V českých e-shopech je pro zahraniční zákazníky důležitá kvalita českých produktů a jejich nízká cena. Jednou z překážek mezinárodního obchodování však bývá absence jazykové mutace e-shopu. Pro e-shopy je navíc obchodování do zahraničí spojeno s dalšími legislativními výdaji. „Přesto si české e-shopy hlavně v sousedních zemích našly své stálé zákazníky. Předpokládáme, že tento trend bude v následujících letech pokračovat,“ dokončuje Havlík.
O společnosti NetDirect:
Společnost NetDirect je dodavatelem e-shop řešení a e-business aplikací s významným tržním podílem na českém i slovenském trhu. V portfoliu klientů je v současné době více než 1000 aktivních klientů, mimo jiné Astratex, Mironet, Parfums nebo Popron. Společnost NetDirect zaměstnává ve dvou pobočkách v Praze a Ostravě 101 zaměstnanců. Je nositelem významných ocenění v oboru jako např. tří prvních míst na světové konferenci WPC09 v USA v roce 2009 nebo ocenění 2010 Microsoft Country Partner of the Year Award na WPC10.
NetDirect je v současné době součástí nizozemské společnosti MIH Allegro BV, jež v rámci holdingu Allegro Group provozuje nejvýznamnější e-commerce služby ve střední a východní Evropě, včetně největšího obchodního portálu Aukro.cz či nezávislého nákupního rádce Heureka.cz.