Generativní umělá inteligence by měla urychlit kariérní postup zaměstnanců na základní úrovni napříč odvětvími

  • Zaměstnanci se domnívají, že generativní umělá inteligence v příštích 12 měsících usnadní třetinu (32 %) základních úkolů.
  • Hned 6 z 10 manažerů a většina zaměstnanců (71 %) očekává, že v příštích 3 letech se základní role napříč funkcemi budou vyvíjet od samotného vytváření ke kontrole výstupů generativní AI.
  • Více než tři čtvrtiny (78 %) vedoucích pracovníků a manažerů předpovídají, že generativní umělá inteligence v příštích třech letech rozšíří možnosti řešení problémů a rozhodování, a více než polovina si myslí, že se manažerské pozice budou vyvíjet směrem ke specializaci.
Praha, 30. října 2024 – Výzkumný institut Capgemini vydal novou studii o generativní umělé inteligenci (Gen AI) v managementu „Gen AI at work: Shaping the future of organizations“. Naznačuje, že Gen AI by mohla mít pozitivní dopad už v počátečním stádiu kariéry. Podle studie má Gen AI v dlouhodobém horizontu potenciál vytvořit nové pracovní pozice, transformovat organizační struktury, řídit týmy pro fúzi lidí a AI a specializovat manažerské role. Její zavádění je ale stále na nízké úrovni a v počátcích. Studie také uvádí, že většina zaměstnanců nemá dostatečné vzdělání, které by jim umožnilo rozvíjet dovednosti v oblasti generativní umělé inteligence.
Ačkoli se o dopadu Gen AI na kariéry vedou vášnivé debaty, podle tohoto nového průzkumu se většina vedoucích pracovníků domnívá, že by se základní pozice mohly v příštích třech letech stát samostatnějšími a přerůst v manažerské pozice v první linii. Vzhledem k tomu by se podíl manažerů v týmech napříč funkcemi mohl v příštích třech letech zvýšit ze 44 % na 53 %. Pouze 18 % vedoucích pracovníků a manažerů se domnívá, že Gen AI sníží počet manažerů na středních pozicích.
Zaměstnanci se domnívají, že v příštích 12 měsících by nástroje generativní AI mohly u pracovníků na nižší úrovni vést k průměrné úspoře 18 % času, což znamená, že by mohlo dojít k výraznému zvýšení produktivity juniorních zaměstnanců. Studie ale také uvádí, že je třeba vzít v úvahu i náklady na nástroje Gen AI. Kromě toho 81 % vedoucích pracovníků a manažerů očekává, že se na základní úrovni objeví nové pozice, jako jsou kurátoři dat, specialisté na etiku AI a školitelé algoritmů.
„Nástroje generativní AI jsou stále zdatnější při pomáhání s komplexními manažerskými úkoly, což by mohlo zpochybnit status quo organizační struktury a způsobů práce,“ řekl Roshan Gya, generální ředitel Capgemini Invent a člen výkonného výboru skupiny. „Generativní umělá inteligence má potenciál posunout se od copilota ke „spolumysliteli“, který bude schopen strategicky spolupracovat, přidávat nové perspektivy a zpochybňovat předpoklady. Pokud by byl přizpůsoben konkrétním potřebám podniků, mohl by tento posun přinést významnou hodnotu. Závisí ale na několika faktorech, včetně toho, zda organizace upřednostní budování dovedností a připravenosti zaměstnanců a podniknou proaktivní kroky v oblasti získávání a rozvoje talentů.“
Gen AI má potenciál nově definovat řízení, ale stále existuje značná mezera ve skutečném využití
Studie konstatuje, že Gen AI mění pohled na budoucí vedoucí a manažerské role směrem ke strategičtějšímu pohledu, zaměření se na rozhodování a podporování inovací. Mnoho manažerů a vedoucích pracovníků se totiž v současnosti domnívá, že nástroje Gen AI by pro ně mohly fungovat jako „spolumyslitelé“. Hned 65 % dotázaných vedoucích pracovníků a manažerů vidí v Gen AI velký potenciál pro komplexní strategické úkoly a více než polovina vedoucích pracovníků se domnívá, že manažeři budou hrát klíčovou roli katalyzátoru změn podporovaných Gen AI. Tato technologie by také mohla vedoucím pracovníkům a manažerům ušetřit až sedm hodin týdně, přičemž téměř 8 z 10 vedoucích pracovníků věří, že během příštích 12 měsíců Gen AI pozitivně ovlivní jejich produktivitu.
Gen AI má potenciál rozšířit strategický rozsah vedoucích rolí. V současné době tráví manažeři více než třetinu svého času administrativními úkoly. Schopnost umělé inteligence automatizovat velkou část této práce ovšem poskytuje příležitost zaměřit se na strategické plánování a řešení problémů. Více než tři čtvrtiny (78 %) vedoucích pracovníků a manažerů očekává, že v příštích třech letech rozšíří Gen AI jejich schopnosti řešit problémy a rozhodovat, a více než polovina z nich se domnívá, že se manažerské pozice budou vyvíjet směrem ke specializaci. Více než polovina (57 %) vedoucích pracovníků v organizacích, které pokročily v implementaci Gen AI, již vidí, že se jejich role přesouvají ke strategickému řízení.
Přestože má zavádění generativní umělé inteligence v managementu dobrý potenciál, existuje značný rozdíl mezi potenciálem a skutečným využitím. Přestože 97 % vedoucích pracovníků a manažerů tvrdí, že s nástroji Gen AI experimentovali, pouze 15 % z nich používá nástroje Gen AI při své práci alespoň jednou denně.
Organizační struktury se musí změnit, aby umožňovaly spolupráci mezi lidmi a AI
Téměř polovina (46 %) týmů používá umělou inteligenci pouze jako nástroj pro rozšíření svých stávajících schopností a pracovních postupů. Začíná se ale prosazovat partnerství mezi lidmi a stroji. Každý třetí tým v současnosti využívá AI jako „člena týmu“, například tak, že zvyšuje výkonnost lidí nebo využívá agenty s AI k plnění předem definovaných úkolů bez zásahu člověka. Podle průzkumu je dnes AI využívána pro dohled pouze v 1 % týmů, kde řídí, přiděluje nebo prioritizuje práci lidí. Přesto 13 % týmů očekává, že v příštích 12 měsících budou AI využívat právě v této roli. V prostředí řízeném AI je lidský úsudek stále důležitější a většina vedoucích pracovníků, manažerů a zaměstnanců v průzkumu to uznává.
Pro zajištění budoucnosti Gen AI na pracovišti je nutné školení a manažerské vedení
Navzdory potenciálu Gen AI zvýšit produktivitu napříč pracovními funkcemi je její zavádění stále na počátku. Zatímco téměř dvě třetiny (64 %) pracovníků již nástroje Gen AI ke své práci používají, pouze 20 % zaměstnanců používá nástroje Gen AI denně.
Zaměstnanci také nemají dostatečné znalosti v klíčových dovednostech a pouze 16 % z nich se domnívá, že se jim dostává podpory, kterou k rozvoji dovedností v oblasti Gen AI potřebují. Pouze 13 % zaměstnanců tvrdí, že dobře ovládají strojovou konverzaci, jen třetina uvádí, že umí zvládat systémová rizika Gen AI, a méně než polovina tvrdí, že má dovednosti pro tvorbu výzev pro Gen AI. Studie navrhuje, aby byli členové týmu vybaveni správnými dovednostmi v oblasti AI, aby byla definována pravidla a odpovědnosti pro spolupráci lidí a Gen AI, aby byla zajištěna odpovědnost v případě, že systémy Gen AI udělají chybu, a aby byly pracovní postupy a procesy přizpůsobeny nové éře Gen AI.
Metodika studie
Výzkumný ústav Capgemini provedl v květnu 2024 globální kvantitativní průzkum mezi vedoucími pracovníky v 15 různých zemích a 11 klíčových odvětvích, kterého se zúčastnilo 1 500 respondentů z 500 organizací s ročními příjmy přesahujícími 1 miliardu dolarů. Každá organizace je zastoupena třemi vedoucími pracovníky, po jednom na úrovni vedení, středního managementu a managementu první linie (tito tři respondenti mohou být z různých funkcí nebo míst). Studie je také založena na průzkumu mezi zaměstnanci na základní úrovni, jehož cílem bylo zjistit jejich pohled na přijetí Gen AI jejich manažery a vedoucími pracovníky. Průzkum byl zaměřen na 1 000 zaměstnanců na základní úrovni ze stejných 500 organizací jako průzkum mezi vedoucími pracovníky. Celkově je tedy každá organizace, bez ohledu na její umístění nebo funkci, zastoupena pěti respondenty – třemi vedoucími pracovníky (lídry a manažery) a dvěma zaměstnanci na základní úrovni. Kromě těchto průzkumů mezi manažery a zaměstnanci na základní úrovni se studie opírá také o 15 hloubkových rozhovorů s nezávislými odborníky z různých průmyslových odvětví po celém světě, které potvrzují a dokládají zjištění. Vezměte prosím na vědomí, že výsledky studie odrážejí názory respondentů a jejich cílem je poskytnout orientační pokyny.