Polovina českých zákazníků plánuje využít slevových akcí během letošního Black Friday. Zároveň říkají, že budou nakupovat uváženě a na ověřených platformách
Pro online prodejce je poslední čtvrtletí již tradičně hlavní sezónou. Kromě vánočních dárků lákají zákazníky i na výhodnější nabídky v rámci Black Friday. I když jde původně o americký „nákupní svátek“, data ukazují, že Češi si ho oblíbili a až polovina z nich plánuje nakupovat právě během období slev.
Z průzkumu agentury Danae pro online tržiště Allegro* vyplynulo, že Češi sice aktivně vyhledávají slevy, i přesto ale chtějí nakupovat rozvážně. Až 62 % z nich přesně ví, co si chce koupit, a vyčkává, až cena produktu během Black Friday poklesne. K impulzivním nákupům se přiznalo jen 14 % respondentů. Zároveň 45 % zákazníků, kteří plánují nakupovat během Black Friday, tvrdí, že alespoň 30 dní před nákupem sledují vývoj cen zboží, aby nenaletěli na klamavé nabídky.
Zákazníci jsou opatrní
„Neférové praktiky online prodejců zvýšily míru opatrnosti zákazníků, kteří tvrdí, že si rádi nabídky sami prověřují. Naštěstí od roku 2023 platí evropská směrnice Omnibus, podle které musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní. Prodejci tak již nemohou cenu pár dní před Black Friday uměle navýšit nebo nabízet slevy ze smyšlené ceny,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky.
O zvýšené opatrnosti svědčí i to, že až 65 % Čechů plánuje nakupovat na platformách, které již znají a ideálně si je i osobně vyzkoušeli. Průzkum ukázal, že osobní zkušenost je z pohledu důvěry v bezpečnost online nákupů klíčová. Platí totiž, že čím častěji zákazník nakupuje online, tím větší má tendenci označovat online nákupy za obecně bezpečné. Naopak ti, kteří se jim vyhýbají, je pokládají za bezpečnostní riziko.
Důležité jsou i recenze a možnosti platby
Češi se u online nákupů chrání především vyhledáváním veřejně dostupných recenzí obchodů a prodejců, zároveň se také podle vlastních tvrzení vyvarují otvírání neznámých a podezřelých odkazů nebo si před nákupem ověřují nabízené možnosti platby a doručení objednávek.
Kromě vlastního úsudku a zkušeností se zákazníci mohou spolehnout také na speciální ochranné programy, jako je například Allegro Protect. Pokud má nakupující na Allegro.cz pocit, že přímý kontakt s prodávajícím nevede k požadovanému výsledku, může do diskuse na žádost zapojit přímo Allegro, které celou záležitost vyřeší a v případě zjištění pochybení na straně prodávajícího vrátí peníze zákazníkovi do 48 hodin.
* Průzkum nákupních trendů od agentury DANAE sp. z o.o.pro Allegro v Česku z června 2024; vzorek 500 respondentů
O Allegro Group
Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média či umění.