Praha je prvním městem v Evropě, kde síťové řešení LMS funguje.
I na trase pražského metra B vidí cestující za okny jedoucího vlaku desetivteřinová videa a animace. Na úseku Karlovo náměstí – Anděl byl nově nainstalován LED Multimedia System (LMS) českého technologického startupu European Digital Industries a.s. (EUDI). Rozšíření inovativního digitálního zobrazovacího systému, který společnost EUDI v uplynulém roce pilotovala na trase linky A v úseku Dejvická – Bořislavka, přináší do metra zcela nový způsob řízené komunikace s cestujícími. Praha je první evropskou metropolí, která takové systémové řešení uvedla do provozu.
Úsekem mezi stanicemi Dejvická – Bořislavka denně projede průměrně 50 000 cestujících. Trasa Karlovo náměstí – Anděl je dvakrát exponovanější, denně ji využije přes 110 000 cestujících. Instalace nových jednotek technologie LMS tak nabízí ideální podmínky, jak krátkými animacemi efektivně oslovit široké publikum. „Do veřejného prostoru jsme vstoupili s vizí inovovat způsob komunikace s cestujícími. I reklama se dá dělat chytře, udržitelně a neinvazivně. Spuštěním dalších jednotek pokračujeme v rozvoji našeho záměru modernizovat městský prostor pomocí smart city technologií, mezi které systém LMS v tunelu metra patří,“ říká Tom Procházka, CEO společnosti EUDI.
Trasa B jako technická výzva
Technické řešení systému i samotnou instalaci bylo třeba přizpůsobit náročnosti a specifikům tunelu na trase B, a to především proto, že se nachází přímo pod Vltavou. Systém LMS je voděodolný a byl testován v terénu se zvýšenou vlhkostí. „Instalaci komplikovalo především to, že je úsek Karlovo náměstí – Anděl v zatáčce a v obou směrech z nebo do kopce. Technologie LMS je však natolik flexibilní, že ji lze doslova ušít na míru konkrétnímu úseku tubusu metra, proto cestující vidí animace ve stejně vysoké kvalitě, jako je tomu i na lince A,” upřesňuje Petr Maňas, CTO společnosti EUDI.
Nový přístup k vizuální komunikaci s cestujícími
Zobrazovací systém využívající sérii LED panelů umístěných za sebou v tunelu metra umožňuje cestujícím zhlédnout různé typy sdělení, a to neinvazivně a bez narušení originální architektury a designu stanic pražského metra. Kromě komerčních videí je formát připraven pro komunikaci provozních informací, upozornění na zajímavé události a také pro krizová hlášení nebo pokyny od integrovaného záchranného systému. V plánu je i využití LMS jako média pro digitální vizuální umění. Systém je světovým unikátem, jelikož díky centrální administraci umožňuje okamžitě změnit obsah na všech jednotkách najednou. Komplexní technické řešení vyvinul český technologický startup EUDI v úzké spolupráci se společností BREMA v areálu v Modleticích u Prahy. „Vývoj technologie LMS pro pražské metro trval 6 let a zahrnoval řadu technických a bezpečnostních opatření a zkoušek. Díky tomu má pražské metro jako první v Evropě k dispozici centrálně řízený digitální systém pro předávání vizuálních informací cestujícím na více úsecích metra. V jeho rozšiřování budeme ve spolupráci s DPP pokračovat i v dalších letech,“ upřesňuje Procházka.
Společnost European Digital Industries a.s. (EUDI) je český technologický start-up, který vyvíjí, vyrábí a provozuje vlastní systém digitálně informačních nosičů uzpůsobených pro prostory tubusů metra. V roce 2025 plánuje rozšíření technologie i na další úseky pražského metra.