Konec roku je časem radosti, rozmazlování a rodinných tradic, zároveň však přináší výzvy zejména pro dětskou hygienu. Nedávná studie společnosti Haleon, výrobce zubní pasty Sensodyne, upozorňuje, že 31 % rodičů přiznává, že si jejich děti během svátků zuby dvakrát denně často nečistí. Jak se s těmito problémy vyrovnávají rodiče v Česku? Dávají si předsevzetí pro zlepšení ústního zdraví svých dětí v novém roce.
Průzkum provedený mezi rodiči dětí ve věku 0-12 let v Česku odhaluje, že české děti jsou během Vánoc obzvláště náchylné k mlsání mezi jídly – 43 % rodičů mladších dětí přiznává, že se tak děje často. Tyto výsledky však zároveň slouží jako zásadní motivace pro rodiče, aby přehodnotili rutinu péče o ústní dutinu svých dětí.
Klíčová zjištění výzkumu:
- Mlsací návyky dětí během svátků:
-
- 43 % rodičů dětí ve věku 0-6 let uvádí, že během Vánoc často něco mlsají mezi jídly
- 46 % přiznává, že jejich děti během oslav konce roku a Vánoc vynechávají čištění zubů (32 % – často, 14 % – občas)
- 31 % rodičů přiznává, že si jejich děti během svátků nečistí zuby dvakrát denně (18 % – často, 13 % – občas)
- Frekvence a předsevzetí ohledně čištění zubů:
- 73 % rodičů má v plánu dohlédnout na to, aby si jejich děti v novém roce čistily zuby alespoň dvakrát denně
- 48 % respondentů si jako hlavní předsevzetí pro rok 2025 klade za cíl omezit konzumaci sladkostí u svých dětí
- Kdy začít s péčí o ústní dutinu:
- 29 % českých rodičů si uvědomuje, že péče o ústní dutinu by měla začít ve chvíli, kdy se začne prořezávat první zub. To je i v souladu s doporučením zubních lékařů.
- Přesto ale 23 % respondentů odkládá péči o ústní dutinu dítěte až do doby, kdy děti začnou jíst pevnou stravu, k čemuž podle odborníků není důvod a je naopak pozdě.
- Zapojení rodičů:
- 75 % rodičů osobně dohlíží na ústní hygienu svých dětí.
Sváteční mlsání
Čeští rodiče si uvědomují, jak obtížné je udržet správnou zubní hygienu v době přemíry svátečních laskomin. Mnozí z nich přiznávají, že jejich děti během Vánoc často něco jedí mezi jídly, což ještě umocňuje nezbytnost péče o ústní dutinu. Bohužel navzdory těmto návykům rutina čištění zubů často pokulhává. Přibližně 29 % rodičů přiznalo, že jejich děti si často během dne nečistí zuby. Čištění zubů dvakrát denně je ale základem ústní hygieny a všichni by na to měli pamatovat.
Nový rok, nové návyky
Povzbudivé je, že studie ukazuje, že si ale rodiny berou novoroční předsevzetí to napravit. Až 73 % českých rodičů se hodlá zaměřit na pravidelnější čištění zubů svých dětí, a to alespoň dvakrát denně. Téměř polovina (48 %) je navíc odhodlána snížit spotřebu sladkostí u svých dětí.
Kdy začít s péčí o ústní dutinu? Čeští rodiče mají přehled
Průzkum ukázal, že 29 % rodičů chápe, že je důležité začít s péčí o ústní dutinu hned po prořezání prvního zubu dítěte, jak doporučují i zubní lékaři. Někteří rodiče to však i navzdory těmto znalostem stále odkládají. 43 % rodičů s péčí o ústní dutinu začíná, když se objeví první zub, a 28 % rodičů začíná s péčí až tehdy, když jejich děti začnou jíst pevnou stravu.
Předsevzetí jako realita
Odborníci ze společnosti Haleon zdůrazňují, že je důležité držet se důsledné rutiny, zejména v prvních letech života dětí. Zavedení pravidelných návyků v péči o ústní dutinu v jejich raném věku vytváří základ pro celoživotní zdravý úsměv. Rodiče mohou jít příkladem a aktivně se podílet na rutinním čištění zubů svých dětí až přibližně do osmi let věku, jak doporučují zubní lékaři.
„Jako rodiče chápeme radost, která přichází se svátečním obdobím, ale také potřebu vyvážit oslavy zdravými návyky po konci oslav,“ říká Marie Panušková, Senior Brand manažerka pro Českou republiku a Slovensko společnosti Haleon a dodává. „Náš průzkum naštěstí ukazuje, že mnoho rodin je motivováno k pozitivním změnám, zejména v oblasti péče o ústní dutinu hned po konci svátečního období. Snažíme se jim v tom pomoci radami nebo přehlednou infografikou, aby ve snaze nepolevovali. Data ukazují že je tu stále potřeba hlubšího vzdělávání a podpory rodičů.“
Další informace naleznete na webových stránkách Sensodyne.
O studii
Studie byla provedena prostřednictvím online průzkumu v období od 3. do 9. prosince 2024, kterého se zúčastnilo 1 864 rodičů dětí ve věku 0-12 let v Česku, Maďarsku a na Slovensku. V Česku se průzkumu zúčastnilo 648 rodičů, kteří poskytli zásadní informace o způsobech péče o ústní dutinu.
O Sensodyne
Sensodyne podporuje zdraví ústní dutiny prostřednictvím vědecky podložených produktů a vzdělávání. Prostřednictvím iniciativ, jako je tato studie, se Sensodyne snaží poskytnout rodičům nástroje a znalosti, které jim pomohou vytvořit trvalé návyky v péči o ústní dutinu jejich dětí.
O Haleonu
Společnost Haleon (LSE / NYSE: HLN) je celosvětovým lídrem v oblasti zdraví spotřebitelů, jehož cílem je poskytovat lepší každodenní zdraví s lidskostí. Portfolio výrobků společnosti Haleon zahrnuje pět hlavních kategorií – zdraví ústní dutiny, úlevu od bolesti, zdraví dýchacích cest, další a vitamíny, minerály a doplňky stravy (VMS). Její dlouholeté značky – například Sensodyne, Panadol, Voltaren, Fenistil, Otrivin, Corega, Parodontax a Centrum – jsou založeny na ověřených vědeckých poznatcích, inovacích a hlubokém porozumění lidem.
Další informace jsou uvedeny na internetové adrese www.haleon.com.