Sázení a elektronika jdou na internetu nejvíc na dračku

Online poker a sázky všeho druhu – jen za ně držitelé Visa karet ročně po internetu utratí bezmála dvě miliardy korun. (TZ)

PRAHA, ČESKÁ REPUBLIKA, 27. listopadu 2014 – Hazard jednoznačně vévodí žebříčku oblastí, za něž Češi po internetu utrácejí nejvíce peněz. Druhé místo patří elektronice, která však v porovnání s vítězem dosahuje polovičních hodnot. Podle statistik společnosti Visa Europe držitelé karet za počítače, ledničky, televize a spol. zaplatili při online platbách v období od října 2013 do září 2014 necelou miliardu.

„Vzhledem k blížícím se Vánocům půjdou prodeje v této oblasti ještě významně nahoru. Markantní nárůst očekáváme 1. prosince, na tzv. „kybernetické pondělí“. Cyber Monday je oficiální marketingový termín, kterým se v západních zemích označuje pondělí po americkém svátku Díkuvzdání, kdy podle statistik dosahují prodeje po internetu pravidelně rekordních hodnot. Obchodníci to vysvětlují tím, že právě v době Díkůvzdání lidé začínají intenzivně řešit Vánoce, obcházejí obchody a v pondělí po internetu objednávají to, co si o víkendu vybrali,“ vysvětluje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Zdroj: Visa Europe

Kromě sázek a elektroniky Češi po internetu s oblibou platí také za zahraniční zájezdy. Cestovním kancelářím letos z Visa karet přistane na účet asi 800 milionů korun. Zhruba stejnou částku spolknou aerolinky. Mezi další oblíbené komodity v online nakupování patří telekomunikační vybavení, sportovní příslušenství či lístky do divadel a na kulturní akce.

Na Slovensku boduje oblečení

Odlišná situace je na Slovensku. V souhrnné statistice sice také vedou sázky a online kasína – celkové útraty Visa kartami dosahují 57,5 milionů eur, což je v přepočtu na koruny jen o 300 milionů méně než v ČR. Nákupy elektroniky, které charakterizují český trh, jsou však ve slovenských statistikách až na desátém místě. „Podobně jako v Čechách jsou Slováci zvyklí platit online cestovním kancelářím a aerolinkám, které ve výčtu zaujímají přední příčky. Vedle toho jsou velmi vysoko také útraty za oblečení. Vzhledem k celkové hodnotě 13,6 milionů eur je to čtvrtá nejvyšší položka,“ shrnuje rozdíly obou trhů Marcel Gajdoš.

Podobně jako v Čechách, i na Slovensku se očekává významný nárůst online plateb v souvislosti se zmiňovaným „kybernetickým pondělkem“. Stejně tomu bylo i v loňském roce, kdy se v souvislosti se zahajením adventu spustila vlna předvánočních online nákupů.

O asociaci Visa Europe

Visa Europe je asociace zabývající se platebními technologiemi, kterou vlastní a provozují členské banky a další poskytovatelé platebních služeb ve 37 zemích Evropy.

Visa Europe vyvíjí nejmodernější technologie a vytváří infrastrukturu umožňující elektronické platby milionům evropských zákazníků, podniků i vlád. Její členové nesou odpovědnost za vydávání karet, registraci prodejců a stanovování výše poplatků pro držitele karet a obchodníky.

Asociace Visa Europe poskytuje vysoko objemový a zároveň nízkonákladový obchodní model, který svým členům nabízí široké spektrum služeb. Přebytek jejích investic je znovu reinvestován do podnikání podniku a zároveň použit ke zhodnocení kapitálu a rezerv.

V Evropě je nyní vydáno 500 milionů karet Visa, přičemž každé euro z 6,50 eur je utraceno právě touto kartou. Téměř 80% objemu společnosti Visa Europe tvoří debetní karty. Do září loňského roku byly tímto typem karty utraceny 2 biliony eur, přičemž útraty v místech prodeje se zvedly o 8,5% na 1,4 bilionu eur. Roční útraty prostřednictvím online nakupování se poprvé vyšplhaly na 240 miliard eur, což je meziroční nárůst od 20%.

Asociace Visa Europe byla založena v roce 2004. Je nezávislá na organizaci Visa Inc. a má exkluzivní, nezrušitelnou a trvalou provozní licenci v rámci Evropy. Obě společnosti fungují s cílem zajistit bezchybné globální platby Visa. Jakožto specializovaný evropský platební systém dokáže Visa rychle a pružně reagovat na konkrétní požadavky evropských bank a jejich klientů – držitelů karet i obchodníků. Zároveň efektivně pomáhá naplňovat cíl Evropské komise tj. vytvoření skutečného vnitřního platebního trhu.

Více informací na www.visaeurope.cz