Facebook je nejrychleji rostoucí vlastník médií v žebříčku 30 největších vlastníků médií vydaném společností ZenithOptimedia. (TZ)
Nadvláda Googlu jakožto největšího vlastníka médií na světě posílila a rozdíl mezi ním a jeho nejbližším konkurentem se za poslední rok výrazně prohloubil. Podle nové zprávy ZenithOptimedia Top Thirty Global Media Owners 2015 (30 největších světových vlastníků médií 2015) je Google nyní o 136 % větší než druhý největší vlastník médií Disney, přičemž o rok dříve to bylo jen o 115 %. Je také větší než druhý a třetí největší vlastník (Comcast) dohromady.
Zpráva Top Thirty Global Media Owners je žebříček největších mediálních společností na světě podle příjmu z médií na základě odhadů společnosti ZenithOptimedia. Zprávu ZenithOptimedia poprvé vydala v roce 2007 a naposledy v roce 2014. ZenithOptimedia definuje příjem z médií jako veškerý příjem pocházející z obchodních činností, které podporují reklamu, za účelem zjistit, které společnosti jsou pro marketingový průmysl nejdůležitější.*
Google těží z rostoucího prodeje chytrých telefonů a tabletů, jež jeho hlavní vyhledávací funkci zpřístupňují spotřebitelům v pohybu. To je užitečné zejména pro nakupující, kteří hledají srovnání cen. Spotřebitelům také umožňuje zobrazovat obsah v časech a na místech, jež jim nejvíce vyhovují. Tím vznikly nové příležitosti, jak na ně zacílit display reklamu, která tvoří další významnou složku obchodních aktivit Googlu. Z přechodu na mobilní zařízení však profituje zejména Facebook, který ze všech 30 největších vlastníků médií roste nejrychleji. Příjmy společnosti Facebook z médií v posledním roce vzrostly o 63 %. Facebook si aktivně osvojuje mobilní technologii, aby své uživatele přesvědčil k pravidelným a častým návštěvám během celého dne. Své reklamy navrhuje tak, aby se plynule prolínaly se zobrazovaným obsahem. V žebříčku ZenithOptimedia je Facebook 10. největší vlastník médií.
Další nejrychleji rostoucí společnost je Baidu, čínský ekvivalent Googlu, která během roku vzrostla o 43 %. Růst společnosti Baidu je poháněn rychlým rozvojem čínského reklamního trhu a také zdokonalováním vyhledávací technologie. V současnosti je to 14. největší vlastník médií na světě, který předčil digitální rivaly Yahoo! (18.) a Microsoft (21.).
Třetí nejrychleji rostoucí společnost je Grupo Globo, hlavní brazilský vlastník médií, jehož příjmy z médií za rok vzrostly o 15 %. Stejně jako Baidu těží i Globo ze své přítomnosti na rychle rostoucím novém reklamním trhu, ale v krátkodobém horizontu nejspíš bude jeho další růst omezen kvůli ekonomickým obtížím Brazílie.
Jediná další společnost v žebříčku 30 největších vlastníků médií, která sídlí v zemi s rozvíjejícím se trhem, je CCTV, čínská národní státní televizní společnost. CCTV má zhruba čtvrtinový podíl na čínském trhu s televizní reklamou – třetím největším na světě – a během posledního desetiletí vzrostla téměř trojnásobně. Čínská televize obecně v současnosti čelí tvrdému soupeření o rozpočty na reklamu ze strany online videa a digitálních médií, a tak i pro CCTV bude pravděpodobně obtížné zvýšit příjmy ze své hlavní činnosti.
Pět ze 30 největších vlastníků médií vlastní výhradně digitální média – Google, Facebook, Baidu, Yahoo! a Microsoft. Jejich společný příjem z médií činí 71 miliard USD, což představuje 68 % veškerých celosvětových výdajů na digitální reklamu. Moc na trhu s digitální reklamou se soustřeďuje v rukou několika velkých platforem a stává se stále koncentrovanější.
„Rychlý růst digitálních médií a nově vznikajících reklamních trhů posiluje pozice vlastníků médií, jako je Google, Facebook, Baidu a Globo, na úkor vlastníků tradičních médií na rozvinutých trzích,“ uvedl Jonathan Barnard, vedoucí předpovědí společnosti ZenithOptimedia. „Největší vlastníci digitálních médií v současnosti udržují silnou nadvládu nad trhem digitální reklamy, ale potýkají se s neustálým rizikem, že je vytlačí inovátoři. Zatímco někteří vlastníci médií na rozvíjejících se trzích při expanzi svých obchodních aktivit čelí v krátkodobém horizontu výzvám, očekáváme, že v několika příštích letech se mezi 30 největších vlastníků médií dostane více společností z nově vznikajících trhů.“
* Definice příjmů z médií
ZenithOptimedia definuje příjem z médií jako veškeré příjmy pocházející z obchodních činností, které podporují reklamu, jako je televizní vysílání, vydávání novin, internetové vyhledávání, sociální média atd. Jedná se nejen o příjmy z reklamy, ale také o další příjmy vytvořené těmito obchodními činnostmi, jako je příjem z prodaných výtisků novin či časopisů. To přináší jasnou představu o velikosti a vyjednávací síle největších světových vlastníků médií, s nimiž se musí vyrovnat zadavatelé reklamy a agentury. Zpráva pokrývá rozpočtový rok 2013, tj. poslední rok, pro který existují odpovídající údaje pro všechny veřejně obchodovatelné společnosti.
Pořadí 30 největších světových vlastníků médií 2015
Pořadí | Vlastník médií | Pořadí | Vlastník médií |
1 | 16 | Asahi Shimbun Company | |
2 | Walt Disney Company | 17 | Grupo Globo |
3 | Comcast | 18 | Yahoo! |
4 | 21st Century Fox | 19 | Fuji Media Holdings |
5 | CBS Corporation | 20 | CCTV |
6 | Bertelsmann | 21 | Microsoft |
7 | Viacom | 22 | Hearst Corporation |
8 | Time Warner | 23 | JC Decaux |
9 | News Corp | 24 | Yomiuri Shimbun Holdings |
10 | 25 | Mediaset | |
11 | Advance Publications | 26 | Axel Springer |
12 | iHeartMedia | 27 | ITV plc |
13 | Discovery | 28 | ProSiebenSat.1 |
14 | Baidu | 29 | NTV |
15 | Gannett | 30 | Sanoma |
O žebříčku Top Thirty Global Media Owners
Zpráva ZenithOptimedia Top Thirty Global Media Owners přináší úplný žebříček 30 největších mediálních společností z celého světa podle speciální definice v jedinečném žebříčku společnosti ZenithOptimedia. Každý záznam popisuje klíčovou obchodní činnost a její nedávný vývoj, přináší seznam vlastněných médií a poskytuje finanční informace, včetně celkového příjmu, příjmu z médií a také rozpis příjmů z médií podle jednotlivých útvarů firmy, pokud je k dispozici.