Případové studie patří v marketingu ke stále žádanějšímu artiklu. Pro čtenáře a posluchače jsou především studijním materiálem a ukázkou toho, co se v oboru aktuálně děje a jaké trendy jsou na vzestupu. Jejich autoři je naopak vnímají hlavně jako prodejní nástroj, který usnadňuje oslovení nových a udržení stávajících business partnerů. V rámci dalšího kola sběru případových studií na Marketing Festival připravili organizátoři jedné z nejvýznamnějších evropských odborných akcí tiskový materiál o tuzemském konferenčním trhu. Jaký je aktuálně zájem o prezentaci case studies na konferencích, která témata a řečníci v Česku dominují a jak hodnotit jejich efekt? (TZ)
Na české marketingové scéně se lze běžně setkat se stovkami případových studií. Jejich kvalita a informační hodnota je však velmi rozdílná. Mnoho studií prezentovaných na internetu a neformálních setkáních se opakuje či jsou netransparentní a prezentují pouze holé výsledky kampaní. Jelikož tyto materiál slouží hlavně k prodejním účelům, může být jejich interpretace zavádějící. Na vysoce odborných konferencích je naopak hlavním požadavkem vzdělávací účel. Aby byla studie pro marketingové experty opravdu přínosná, měla by obsahovat přesná a důkladně ozdrojovaná čísla a detailní popis, jak bylo dané řešení implementováno. Ačkoliv jsou takto zpracované konferenční case studies oproti těm volně šířeným výrazně náročnější na přípravu, mají tuzemští marketéři o tuto možnost prezentace stále větší zájem. „V loňském roce se na naši konferenci hlásilo 70 případových studií, z nichž jsme dali nakonec prostor 8 nejlepším. Letos je zájem o zapisování příspěvků o pětinu vyšší, a to je termín uzávěrky registrací až na konci září,“ upozorňuje Jindřich Fáborský, organizátor Marketing Festivalu.
Na konferencích chtějí prezentovat hlavně agentury, v tématech vede PPC a SEO
Nejčastějším zájemcem o konferenční prezentaci jsou digitální agentury. V případě Marketing Festivalu tvoří agenturní studie přes 60 procent přihlášených příspěvků. „Agentury mohou vybírat z mnoha kampaní a mají dobré technické a personální zázemí od grafiků po copywritery. Na druhou stranu však na rozdíl od in-house týmů musí procházet složitým vyjednáváním s klienty o zveřejňování dat a marketingových postupů,“ dodává Fáborský, který působí i jako porotce pro case studies v prestižní mezinárodní soutěži European Search Awards. Právě přesná čísla, statistiky a detailní vhled do řešení problémů jsou přitom na konferencích nejvíc žádané. Podle Fáborského jsou datově nejvděčnější a tudíž nejčetnější příspěvky věnované PPC, SEO a social media kampaním pro e-shopy, FMCG a automobilky. V posledních měsících se také stále více prosazuje i oblast automatizace optimalizačních úkonů v PPC reklamě a datová analytika. Relativní novinkou jsou i případové studie věnované neúspěšným kampaním.
Příprava studie vyžaduje desítky hodin práce, návratnost investic však nelze okamžitě hodnotit v počtu nových klientů
Podle zkušeností českých marketérů, kteří v minulosti vystoupili se svými case studies na odborné konferenci, vyžaduje příprava kvalitní případové studie 30 až 80 hodin práce. Její výsledný efekt však nelze hodnotit pouze brandbuildingovou optikou a v počtu nově získaných klientů. „Už hledání vhodné případovky agenturu posouvá v osobním rozvoji zaměstnanců a posiluje týmovou spolupráci. Firmy si totiž musí interně opakovaně vyhodnocovat své projekty, srovnávat je s konkurencí a hledat ten nejzajímavější případ,“ vysvětluje Jan Podzimek, ředitel digitální agentury Pria system. Většina marketérů nicméně s odstupem času potvrzuje pozitivní vliv konferenčních příspěvků na budování značky a vztahu se zákazníky. Odborníci však zároveň varují, že vzdělávací účel prezentací by měl vždy převážit nad brandingem. „Z hlediska vlastní propagace je naprosto dostačující logo firmy na slidech. I jedna nevhodně umístěná reklamní věta může jinak informačně hodnotnou prezentaci kompletně shodit,“ uzavírá Tomáš Bukovský, obchodní a projektový ředitel PeckaDesign.
Marketing Festival hledá i letos pro hlavní program konference ty nejlepší případové studie z Česka i zahraničí. Autoři 10 nejzajímavějších studií získají volný VIP vstup na konferenci a možnost prezentovat své výsledky na pódiu spolu se světově uznávanými experty na digitální marketing. Přihlašování case studies probíhá na oficiálních stránkách konference do 30. září 2015.
O Marketing Festivalu
Marketing Festival patří svou velikostí, obsahem a referencemi k nejprestižnějším konferencím o digitálním marketingu v Evropě. Několikadenní odbornou marketingovou konferenci založil Jindřich Fáborský v roce 2013 s úmyslem zvýšit kvalitu obsahu i celkový zákaznický přístup konferencí nejen v České republice, ale i v okolních zemích.
Za úspěchem Festivalu stojí zejména úzká spolupráce organizátorů a oslovených zahraničních expertů, kteří se přípravě přednášek věnují zpravidla několik měsíců. Velmi často se tak jedná o témata, která jsou ve svém oboru (a světovém měřítku) naprosto unikátní. Většina nabízených přednášek je určena pro specialisty na SEO, PPC reklamu, webovou analytiku a další podobory světa digitálního marketingu.
Kromě špičkového vzdělávání nabízí Marketing Festival také bohatý doprovodný festivalový program. Pro více než tisícovku účastníků z celého světa každoročně připravuje ve spolupráci s brněnskou kulturní scénou koncerty tuzemských i zahraničních interpretů, společenské akce v historickém centru města či bankety v muzejních prostorách.
Společnost Marketing Festival podporuje vzdělávání i dalšími aktivitami. Každý den si marketéři přehrají průměrně 40 odborných přednášek z placeného videoportálu, pod taktovkou Festivalu vyšla v roce 2013 také kniha Online Marketing. Na akci v minulosti vystoupili například Avinash Kaushik, Dr. Peter Meyers, Mike King, Neil Patel či Cyrus Shepard. Hlavní program Marketing Festivalu se koná v Janáčkově Divadle v Brně a každý rok jej navštíví přes 1 000 marketérů z Česka i zahraničí.