Pětina e-shopů už je přizpůsobena mobilním zařízením

Stále více Čechů nakupuje zboží přímo z mobilních zařízení. Podíl nákupů z tabletů a chytrých telefonů činí v některých odvětvích již 13 % a podle dat společnosti NetDirect takto nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. Za rostoucí oblibou stojí mimo jiné lepší přizpůsobivost českých e-shopů mobilním zařízením, tzv. responzivní weby už má pětina z nich. (TZ)

Knihy a parfémy vévodí

Z mobilních zařízení nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. „Především v první kategorii jsme v poslední době zaznamenali opravdu výrazný nárůst,“ říká Marek Krška ze společnosti NetDirect, která je jedním z největších tvůrců e-shopů v ČR. Při nákupu přes mobilní zařízení utratí Češi v případě knih průměrně okolo 700 korun. Obecně je zájem spíše o produkty, jejichž vlastnosti a parametry lidé dobře znají. Naopak nižší prodeje lze sledovat u zboží, jako jsou šperky či spodní prádlo. Obecně se to také týká drahých položek, nákupy nad 5 000 korun jsou ojedinělé a např. elektrotechnika se z mobilních zařízení prodává minimálně.

Pětina e-shopů má responzivní web

V některých odvětvích činí podíl nákupů z mobilních zařízení již 13 %. Obecně lze tento růst přisoudit rozmachu tzv. responzivních webů, díky kterým mají e-shopy přizpůsobeny své webové stránky k prohlížení z tabletů i chytrých telefonů. Zatímco loni činil podíl e-shopů s responzivním webem 11 %, aktuální odhady hovoří již o 20 %. „Stoupající počet přístupů z mobilních zařízení i např. optimalizace vyhledávání v Googlu přispívají k tomu, že se e-shopy stále více zaměřují na zlepšování mobilní podoby webů,“ říká Marek Krška z NetDirectu a dodává: „Lépe se také orientují v datech a umí si změřit přínos mobilního webu i odhadnout jeho potenciál.“

Mobilní aplikace e-shopů jsou naopak na ústupu a vytlačují je právě responzivní weby. „Ani z dlouhodobého hlediska neočekávám v případě aplikací nějaký výrazný nárůst,“ říká Marek Krška z NetDirectu. Aplikace jako takové však stále mají své opodstatnění např. v B2B sektoru.

Čím jednodušší, tím lepší

Rostoucí oblibě nákupů z mobilních zařízení pomáhá i aktuálně největší trend, kterým je zjednodušování ve všech směrech. „Čím jednodušší je pohyb po webu, tím vyšší je šance, že zákazník na e-shopu setrvá a nakoupí,“ říká Marek Krška. Zjednodušení se týká především počtu kroků v objednávce či stránky detailu produktu. Zobrazení musí být hlavně jednoduché, s důrazem na navigaci a zboží. Textová pole by naopak měla být výstižná a co nejstručnější. „Doba se zrychluje a uživatelé u delších textů stejně neudrží pozornost,“ dodává Krška.

Nadvláda počítačů trvá

Přestože rostoucí počet zákazníků disponujících nějakým mobilním zařízením nahrává trendu responzivních webů, které se stávají výhodné prakticky pro všechny druhy e-shopů, nelze v blízké době očekávat jejich plošné využití drtivou většinou e-shopů. „Přechod na responzivní design webu není záležitostí jednoho dne. Práce vyžaduje čas v řádu několika týdnů a také potřebné zkušenosti,“ vysvětluje Krška. V příštích letech navíc nehrozí, že bychom veškerý internetový obsah konzumovali jen z mobilních zařízení, hlavní roli budou hrát kvůli pohodlí dále stolní počítače.

O společnosti NetDirect:

Společnost NetDirect je dodavatelem e-shop řešení a e-business aplikací s významným tržním podílem na českém i slovenském trhu. V portfoliu má v současné době více než 2,300 aktivních klientů, mimo jiné Astratex, Mironet, Parfums nebo Popron. Společnost NetDirect zaměstnává ve dvou pobočkách v Praze a Ostravě okolo 60 zaměstnanců. Je nositelem významných ocenění v oboru jako např. tří prvních míst na světové konferenci WPC09 v USA v roce 2009 nebo ocenění 2010 Microsoft Country Partner of the Year Award na WPC10.