V průběhu roku 2015 řešení Kaspersky Lab denně zaznamenala 310 tisíc nových škodlivých souborů. To je o 15 tisíc méně než v předchozím roce. Podle analytiků Kaspersky Lab dosáhla poptávka po novém malwaru bodu nasycení. (TZ)
Analytici se domnívají, že hlavním důvodem tohoto poklesu je nákladnost kódování nového malwaru. Kybernetičtí zločinci zjistili, že při útocích mohou dosahovat stejných úspěchů pomocí rušivých reklamních programů nebo legitimních digitálních podpisů. Jak ukazují výsledky, tento postup funguje. I přes snižování nákladů na tvorbu malwaru počet napadených uživatelů v roce 2015 vzrostl o 5 %.
Kybernetičtí zločinci hledají cesty rychlé návratnosti. Nástroje složitého kódování, jako jsou například rootkity, bootkity či replikace virů, mohou přinést výsledky, ale za cenu, která sníží celkovou marži a příjem útočníků. Navíc tyto komplexní škodlivé soubory, jejichž vyvinutí může stát desítky tisíc dolarů, neochrání tyto programy od čím dál důmyslnějšího antivirového softwaru, který je určen na detekci a analýzu daleko komplikovanějšího malwaru.
V letošním roce antivirovým detekcím dominoval v podstatě neškodný, ale často rušivý adware. To představuje evoluci v taktice kyberzločinců. Jednání mnoha z nich připomíná chování společností – zabývají se prodejem kvazi-legitimního komerčního softwaru, aktivit nebo jiných „nezbytností“. Dalším trendem, a to i u pokročilých, státem sponzorovaných aktérů, je používání legálních certifikátů digitálních produktů. S pomocí zakoupených či odcizených certifikátů útočníci oklamou bezpečnostní řešení. To „důvěřuje“ oficiálně podepsanému softwaru více než tomu regulérnímu. Hodnota certifikátu přitom může být jen pár desítek dolarů.
Přehled vývoje kybernetické bezpečnosti za letošní rok naleznete zde. O předpovědích pro rok 2016 dozvíte na webu Securelist.com. Další informace jsou k dispozici také v Kaspersky Security Bulletinu 2014.
O společnosti Kaspersky Lab
Kaspersky Lab je jednou z nejrychleji rostoucích společností kybernetické bezpečnosti a největší, která je soukromě vlastněná. Společnost se řadí mezi čtyři největší prodejce IT bezpečnostních řešení pro uživatele koncových zařízení (IDC, 2014). Od roku 1997 je Kaspersky Lab inovátorem v oblasti kybernetické bezpečnosti a poskytuje efektivní digitální bezpečnostní řešení a znalosti velkým podnikům, malým a středním firmám i domácím uživatelům. Kaspersky Lab je mezinárodní společností působící v bezmála 200 zemích a oblastech po celém světě. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.