Na trhu s chytrou elektronikou je v posledních letech patrný rostoucí zájem o zboží v nižší cenové kategorii na úkor střední třídy. Stále posilující trend je nejviditelnější zejména u mobilních telefonů. Zatímco v roce 2013 patřil prodaným smartphonům v ceně mezi 4000 až 8000 korun třiceti čtyř procentní podíl (34,2 %), vloni to bylo již jen necelých dvacet procent (18,7 %). Vyplývá to alespoň z prodejních statistik řetězce s elektronikou Expert Elektro, které zároveň ukazují, že Češi o chytré telefony zájem neztratili, jen je ale častěji vybírají v nižší cenové relaci. V posledních dvou letech si totiž své smartphony ve většině případů již pořizovali v ceně kolem 3000 korun. (TZ)
Za změnou stojí zejména technologický pokrok, takže i cenově nenáročné telefony mohou mít základní funkce na dobré úrovni. „Většina lidí očekává od svého smartphonu zejména dobrou výdrž baterie s ohledem na volání, prohlížení webů nebo používání sociálních sítí,“ uvedl Jaromír Duraja, vedoucí nákupu Expert Elektro, podle kterého se tento trend projevil v posledních letech i výrazným nárůstem počtu nabízených značek v této v současnosti nejoblíbenější cenové kategorii.
Podíly cenových kategorií na prodejích chytrých telefonů
Cenové kategorie | 2013 | 2014 | 2015 |
0 až 2000 Kč | 20,4 % | 18,2 % | 15,9 % |
2000 až 4000 Kč | 38,9 % | 59,9 % | 63,3 % |
4000 až 8000 Kč | 34,2% | 20,3 % | 18,7 % |
8000 Kč a více | 6,5 % | 1,6 % | 2,1 % |
Zdroj: Expert Elektro
Chytré telefony s cenou od 2000 až 4000 korun si tak zachovávají stabilní růst svého prodejního podílu, který od roku 2013 narostl bezmála o polovinu na 63,3 %. Nejvíce ztrácela právě střední cenová kategorie, kdy se podíl prodaných smartphonů za cenu 4000 až 8000 korun ‚smrskl‘ rovněž téměř dvojnásobně na loňských 18,7 %.
„V případě nejlevnějších a naopak nejdražších telefonů tak dramatické změny nevidíme, ale kdysi silný střední segment kolem šesti tisíc korun v oblíbenosti předběhly telefony levnější,“ doplnil Jaromír Duraja s tím, že přinejmenším v krátkodobém časovém horizontu bude tento trend posilovat. Zároveň lze podobný vývoj vysledovat i u vybrané výpočetní techniky, například u tabletů.
O Expert Elektro:
Společnost Expert Elektro je nákupní sdružení, které je členem mezinárodní kooperace Expert International. Ta se svým obratem zaujímá mezi evropskými řetězci celkově 4. místo. V současnosti se česká expertní síť skládá ze šestnácti společníků a 51 prodejen. Mezi největší společníky patří K+B Expert, dále pak Elektro Vision, Elektro Jankovský a Elektro SPEKTRUM. Společnost Expert Elektro zaznamenává v posledních letech trvalý růst a její podíl na tuzemském trhu se zvyšuje. Do budoucnosti otevírá nové perspektivy všem současným i budoucím členům společnosti.