Praha, 13. července 2016 – Český telekomunikační úřad zveřejňuje výsledky historicky prvního měření pokrytí tranzitních železničních koridorů signálem všech mobilních sítí. Kritéria aukce kmitočtů pro sítě LTE stanoví operátorům závazek pokrýt alespoň 50 % délky koridorů do jara roku 2019. O dva roky později musí být pokryté koridory, dálnice a rychlostní komunikace v celé délce v definované rychlosti přenosu dat. (TZ)
Nejslabší vnitřní pokrytí měření odhalilo na II. tranzitním železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde v sítích LTE je poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný, naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde sítěmi LTE je pokryto až 75 % délky tratě.
„Měření provedené na konci dubna dále odhalilo, že v mnoha případech je pokrytí ‘roztříštěné‘, velmi rychle se střídají pokryté a nepokryté úseky,“ říká předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák a dodává: „mobilní telefony pak vzhledem k času potřebnému k přihlášení do sítě indikují subjektivně nižší míru pokrytí než je naměřená“.
koridor | operátor | LTE | LTE+UMTS | GSM | |||
outdoor | indoor | outdoor | indoor | outdoor | indoor | ||
I. | T-Mobile | 91,10% | 63,30% | 96,40% | 69,80% | 99,90% | 95,30% |
O2 | 85,20% | 56,90% | 96,10% | 67,20% | 99,93% | 96,50% | |
Vodafone | 93,60% | 62,90% | 98,20% | 70,80% | 99,85% | 95,77% | |
II. | T-Mobile | 83,30% | 45,30% | 94,70% | 56,80% | 99,94% | 97,99% |
O2 | 85,90% | 53,30% | 95,20% | 61,10% | 99,97% | 97,21% | |
Vodafone | 96,70% | 51,70% | 99,00% | 64,50% | 99,92% | 95,52% | |
III. | T-Mobile | 89,40% | 65,10% | 95,10% | 69,90% | 99,86% | 93,90% |
O2 | 93,20% | 67,90% | 93,30% | 72,30% | 99,84% | 94,70% | |
Vodafone | 96,10% | 66,20% | 98,20% | 68,50% | 99,86% | 91,79% | |
IV. | T-Mobile | 96,30% | 76,40% | 99,10% | 79,60% | 99,95% | 97,15% |
O2 | 90,60% | 70,00% | 98,10% | 76,40% | 99,95% | 97,86% | |
Vodafone | 97,80% | 64,70% | 98,30% | 71,00% | 99,94% | 94,18% |
Jak ČTÚ upozornil již v dřívější tiskové zprávě, podstatný vliv na kvalitu připojení má konstrukce železničního vozu a její propustnost elektromagnetických vln. Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetitisícinásobné. I když do roku 2021 bude pokrytí železničních koridorů 100 %, přístup ke službám mobilních sítí pro cestující bude bez dalších technických opatření značně omezen. Je tedy nutné jej zajistit například použitím opakovačů nebo vytvořením tzv. pikobuněk pro interiér vozů.
Zkušeností z letošního měření využije ČTÚ při přípravě kontroly splnění rozvojových kritérií v letech 2019 a 2021 kdy bude třeba prověřit i rychlost přenosu dat.
Pro prezentaci výsledků měření ČTÚ připravuje webovou aplikaci, která dále bude rozšířena o vizualizaci dat z měření pokrytí dálnic a rychlostních silnic. Do doby, než bude aplikace dokončena, zpřístupňuje ČTÚ podrobné výsledky měření alespoň ve statické podobě obsáhlého dokumentu (48 MB PDF) ve formě zprávy s grafickými přílohami a v podobě otevřených dat.