Světu e-commerce nadále budou dominovat nově vznikající technologie. RTB House předpovídá nejdůležitější trendy, jejichž svědky tento rok budeme. A je dokonce možné, že se s nimi setkáme již v nejbližších měsících.
Marketéři by neměli očekávat, že dojde ke zpomalení rozšiřování technologií v e-commerce. Digitální trendy, které jsme předpovídali v minulém roce (chatovací asistenti, strojové učení a webové aplikace v displejové reklamě), jsou již masově využívány. Díky rozšiřujícím se technologickým trendům bude zákazníkova cesta k dokončení nákupu ještě jednodušší a možná k tomu budou využity platformy jako augmentovaná nebo virtuální realita.
Naplnění celkové digitální transformace
Většina zákazníků maloobchodních firem stále navštěvuje kamenné prodejny. Vyplývá to z výzkumu Retail Dive Consumer Survey, v němž 62 % dotázaných odpovědělo, že upřednostňují nákupy v klasických obchodech oproti e-shopům.
Obchody ale procházejí digitální transformací a svým zákazníkům nabízí personalizované služby úzce propojené s internetem. Internetový gigant Amazon koupil celý řetězec samoobslužných prodejen a po celém světě otevřel tzv. pop up obchody. Neznamená to však, že jsme svědky renesance kamenných prodejen.
Opak je pravdou. Offlinové řetězce využívají stejných personalizačních technik, strojového učení a sběru dat, které znají všichni marketéři pracující v e-shopech. Zákazníci očekávají rozmanitější nákupní zkušenost. Výprodeje a slevy už nestačí. Majitelé kamenných obchodů budou muset digitalizovat své prodejny a neobejdou se bez zavádění nových digitálních prvků a formátů v prodejnách, které zlepší zákaznickou zkušenost. Aby udržely krok s konkurencí, budou muset e-shopy, které současně vlastní také prodejny fyzické, lépe propojovat tyto prostory s digitální infrastrukturou.
Téměř polovina všech zákazníků by ocenila, pokud by jejich předchozí výsledky vyhledávání byly nějakým způsobem dostupné v prodejně. Jejich návštěva by byla efektivnější a v obchodě by se pohybovali s větší přesností. Obchodům (včetně těch pop up) bez fungujícího digitálního marketingu a zákaznické podpory mohou utíkat zisky. Personalizovaná sdělení a doporučení produktů jsou dnes v zákaznické cestě klíčová. Retargetingové kampaně dokáží zobrazit relevantní nabídky pouze zákazníkům, u kterých je největší šance, že produkt zakoupí.
Minulý rok nám ukázal, jak umělá inteligence dokáže ovlivnit svět digitálních služeb a jakých výsledků jsou schopny dosahovat stroje používající samostatné učení. Budoucnost patří těm brandům, které je jsou schopny využít a umí s jejich pomocí zareagovat na očekávání zákazníků. Jejich jedinečnost zachycuje historie vyhledávání a jejich přání – pokud je firmy chtějí personalizovaně oslovit, měly by se o to snažit na jakékoli platformě, v jakémkoli prostředí a s využitím řešení postavených na umělé inteligenci.
Věnujte se omnichannelu nebo to zabalte
Podle Google začíná 85 % zákazníků e-shopů nákupy na jednom zařízení a dokončuje je na jiném. Používáme chytré telefony, tablety a desktopové počítače a v blízké budoucnosti možná také televizní obrazovky a sety virtuální reality. Zákazníci tyto displeje využívají k hledání produktů a služeb, srovnávají ceny a čtou si recenze.
Vyhledávání informací je součástí nákupního procesu a toto se může odehrávat na jakékoli digitální platformě. Marketéři vědí, že musí být přítomní na všech těchto kanálech. Rozhodnout, jak mezi ně rozdělit rozpočet, může být náročné.
Rozdělení prostředků už není lineární. Firmy proto musí brát v potaz celkovou zákaznickou zkušenost a časovou investici do jednotlivých kanálů. Reklama na sociálních sítích může zajistit lepší viditelnost, zatímco klasické RTB je schopné přeměnit viditelnost v akci. V obchodech může technologie, která dokáže velmi přesně sledovat polohu zařízení, v kombinaci s personalizovaným obsahem a integrovanými retargetingovými kampaněmi dovést zákazníka od stolního počítače, přes chytrý telefon až k nákupu v obchodě. Zákazníci k brandům mohou přistupovat skrze devět kanálů. V této situaci je zřejmé, že multichannel přístup je důležitější než kdy dříve.
Aby byly brandy schopny využít tuto strategii naplno, musí si uvědomit potenciál každého kanálu, musí monitorovat každou kategorii zařízení. Díky sledování výkonu reklamy na základě počtu konverzí, kliků a dalších metrik je možné rozhodnout, do kterého kanálu by v budoucnu mělo být investováno více prostředků.
AI, VR, AR a další zkratky
Podle výzkumu společnosti Juniper bude v roce 2021 vydáno 12 miliard dolarů reklamních investic na digitální asistenty. Toto číslo nepřekvapí, pokud si uvědomíme, že 40 % mileniálů každý den používá Siri, Amazon Alexa nebo Google Assistant. Před dokončením nákupu chtějí vše prodiskutovat přes video chat nebo se zeptají chatbota. Poukazuje to na posun chování zákazníků při nákupech v e-shopech. Marketérům to současně umožňuje hledat nové cesty k oslovení jejich cílové skupiny.
Umělá inteligence začala být využívána ve všech oborech lidské činnosti. Stále ale v této oblasti zůstává dostatek prostoru pro zlepšení. Marketing využívající data, který je založen na hloubkovém učení (oblast umělé inteligence s nejslibnějším potenciálem rozvoje), nyní dokáže pomoci odhadnout konečnou hodnotu nákupu. Novinky jako virtuální a augmentovaná realita nabízejí nové možnosti, jak se stát každodenní součástí lidských životů.
Tento proces se neomezuje pouze na sledování klienta – například aplikace od IKEA, která umožňuje s pomocí nástroje augmentované reality digitálně prohlédnout nábytek v místnosti. Sofistikovaná technologie napomáhající řešit každodenní základní situace může přivést brand do blízkosti zákazníka a může z něj udělat věrného obhajovatele.
Mnoho prostoru k růstu
Ve světě online marketingu jsme svědky rychlých změn a zavádění nových technologií, které zasahují nad rámec digitálních obrazovek. Díky tomu, že se e-commerce čím dál tím více propojuje s maloobchodním prodejem, očekáváme, že se bude hodně mluvit o technologiích, které umožňují offline propojení mezi větším množstvím platforem.