18. prosince 2018 – Předvánoční nákupy v těchto dnech vrcholí. Nespoutané nakupování odstartoval již listopadový Black Friday. Na něj téměř okamžitě navazují vánoční nákupy a poté novoroční výprodeje. Pro kyberzločince, kteří se zaměřují na bankovní údaje internetových uživatelů, tak začínají ty pravé žně. Jak ukazují data ze studie Kaspersky Lab, online nákupy jsou jednou z nejpopulárnějších aktivit na internetu, předčila je pouze e-mailová komunikace. Přestože si je 91 % Čechů vědomo finančních hrozeb na internetu, údaje více než čtvrtiny z nich se dostanou do nesprávných rukou.
Nakupování dárků na různých e-shopech je pohodlné a rychlé. I tak se ale najdou lidé, kteří mají obavy z toho, jak dobře jsou jejich online platby chráněny. Tyto starosti jsou na místě. Ve čtvrtině případů, kdy došlo k nějakým problémům s online platbami, poškození své peníze již nikdy neviděli. Faktory, které zhoršují bezpečnost našich financí, zahrnují obtížnost kontroly platebních údajů po jejich použití na různých platformách a také rozmanitost dostupných platebních metod.
Nákupy na internetu se dají přirovnat k návštěvě velkého obchodního centra, kde si nakupující vybírají z nepřeberné nabídky. Není proto divu, že většina z nás ztrácí přehled o všech provedených online platbách. Více než polovina Čechů se obává zneužití svých platebních údajů kyberzločinci. Každý třetí si ale nedovede vybavit, na kterých webech a aplikacích je zadával.
Pro snadné zapamatování a dostupnost platebních údajů si bezmála každý čtvrtý Čech (24 %) uchovává informace o platební kartě přímo na svých zařízeních. To samozřejmě nákupy urychluje a zjednodušuje, ale pokud dojde ke ztrátě či odcizení přístroje, uživatel snadno přijde také o své finanční prostředky. Zloděj totiž bez nejmenších obtíží získává přímý přístup k online účtům a platebním metodám.
Díky široké škále digitálních platebních metod si každý může zvolit svůj oblíbený způsob platby za zboží a služby. Češi nejraději volí převod peněž z účtu na účet, platbu debetní a kreditní kartou nebo elektronické peněženky, jako je například PayPal. Díky chytrým telefonům a hodinkám u sebe lidé pomalu přestávají nosit peněženky, bankovky nebo karty. Stoupá totiž oblíbenost bezkontaktních platebních metod jako je Google Pay, které používá bezmála třetina českých online zákazníků (32 %).
Pro bezpečnější nákupy, a to nejenom ty vánoční, odborníci z Kaspersky Lab doporučují věnovat pozornost ochraně online transakcí a uživatelských účtů. Sázkou na jistotu je bezpečnostní řešení Kaspersky Security Cloud, které uživatele chrání před hrozbami číhajícími v oblasti online plateb. Při každé transakci se otevře chráněný prohlížeč, v němž uživatel bez obav z hackerů vyplní platební údaje. Za podobným účelem byl také vytvořen Kaspersky Password Manager, zajišťující bezpečí našeho soukromí včetně platebních údajů. Uživatelé si nemusí pamatovat spoustu hesel, které si vytvořili pro jednotlivé online účty a obchody. Stačí jedno silné zastřešující heslo a Password Manager umožní přístup ke všem ostatním.
O společnosti Kaspersky Lab
Kaspersky Lab je mezinárodní společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností již více než 21 let. Své rozsáhlé odborné znalosti kybernetických hrozeb využívá Kaspersky Lab při vytváření bezpečnostních řešení a služeb nové generace zaměřených na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vládních organizací a uživatelů po celém světě. Portfolio společnosti zahrnuje špičkové zabezpečení koncových bodů a specializovaná bezpečnostní řešení a služby sloužící k ochraně proti sofistikovaným a neustále se vyvíjejícím digitálním hrozbám. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů a 270 tisíc korporátních klientů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.