Ženy kupují počítače podle designu a muži podle výkonu

PRAHA, 6. dubna 2012 – Už neplatí, že o nákupu výpočetní techniky rozhoduje pouze muž. Výběr domácího počítače dnes ovlivňuje zhruba 34 procent žen (viz graf). Vyplývá to z analýzy 20 tisíc obchodních transakcí realizovaných největším českým výrobcem počítačů HAL3000*. (TZ)

Ženám se proto začínají přizpůsobovat i výrobci počítačů, a to zejména designem, nabídkou funkcí a služeb, které ženy ocení. Tento tržní segment podle HAL3000 roste meziročně zhruba o 15 procent. „Výpočetní technika se přesunula z pracoven do obýváku, kde plní i designovou roli a ženy techniku i častěji obsluhují. Slouží totiž jako centrum domácí zábavy, například ke sledování filmů, prohlížení fotek či přehrávání hudby. Proto při nákupu uplatňují stále větší vliv ženy, které mají jiné priority než muži,“ říká David Petrovič, produktový ředitel největšího tuzemského výrobce multimediálních počítačů HAL3000.

Jiné priority žen potvrzuje i psychologická studie neziskové organizace Color association, která vyhodnotila více než 100 tisíc profilů mužských a ženských respondentů: „Pro ženy je velmi důležitý i komunikačně sociální rozměr. Kromě funkčnosti jim proto záleží i na vzhledu a souladu s okolním prostředím,“ shrnuje závěry studie doktor Filip Brodan.

Z analýzy nákupních preferencí ženských zákazníků realizované výrobcem počítačů HAL3000 vyplývá, že chtějí, aby se technika snadno a prakticky obsluhovala (30 %) a designově ladila (30 %) se zbytkem domácnosti. „Proto rostou prodeje minipočítačů, které se snadno vejdou na polici vedle televize. Rovněž designové notebooky slaví velké úspěchy. Muži naopak dávají důraz na výkon (40 %) a množství funkcí (30 %), které sestava nabízí,“ říká David Petrovič a doktor Filip Brodan dodává: „Ženy se rády odlišují s cílem být přitažlivější, neopakovatelné a jedinečné, proto rády do svého okolí vnášejí svoji individualitu.“

Ženy by navrhly hezčí a praktičtější počítače

Ženy zároveň ocení, když se počítače jednoduše ovládají: „Jsou to velmi náročné zákaznice. Zatímco muž bere složitější ovládání jako výzvu, žena klade důraz na jednoduchost a praktičnost. Nevidí důvod, proč dělat věci složitě. Kdyby se dělaly počítače podle žen, byly by uživatelsky mnohem přívětivější a neobsahovaly by řadu mnohdy zbytečných funkcí,“ dodává David Petrovič. Co do výběru barev muži preferují tradiční šedou a černou, kdežto ženy volí odstíny červené, fialové či růžové.

Ženy také mnohem více zajímá servis a možnost obrátit se na odborníka či výrobce v případě nesnází. Tento trend se ale projevuje také u mužů. „Stále více uživatelů začíná chápat počítač jako spotřební zboží a nechce se zdržovat sestavováním, opravami, instalacemi a podobně,“ vysvětluje David Petrovič. „Na rozdíl od mužů, které riziko přímo přitahuje, ženy nemají potřebu riskovat. Jejich potřeba technice rozumět ‚zevnitř‘, rozebírat ji nebo ji upravovat je proto výrazně nižší,“ dodává doktor Filip Brodan.

Jakou techniku spotřebitelé nejvíce kupují:

  • notebooky
  • stolní počítače
  • tiskárny
  • monitory
  • tablety

Stolní počítače zaznamenávají „comeback“

Na špičce prodejů se stále drží notebooky a velmi dynamicky se rozvíjí i prodeje tabletů. „Mobilita stále zákazníky táhne a potvrzuje to zájem o takzvané ultrabooky, tedy velmi lehké notebooky s dlouhou výdrží a vysokým výkonem,“ říká David Petrovič. Naopak na ústupu jsou takzvané netbooky, levné notebooky, u nichž je nízká cena vykoupena malým displejem a nízkým výpočetním výkonem.

Od jaké techniky spotřebitelé ustupují:

  • netbooky (malé levné notebooky)
  • klasické stolní skenery (jsou součástí multifunkčních tiskáren)
  • drátové myši a klávesnice (střídají je bezdrátové)
  • zvukové karty (jsou již většinou součástí základní desky)

Jaká technika zaznamenává dynamický růst:

  • tablety (slouží pro rychlý přístup k datům)
  • ultrabooky (vysoký výkon, výdrž baterie a mobilita)
  • stolní PC jako centrum domácí zábavy
  • počítače v obrazovce, tzv. all-in-one

Postupný růst popularity začínají zaznamenávat i stolní počítače, které byly donedávna považovány za neperspektivní. Prosazují se v „all-in-one“ a „mini“ podobě: „Zabírají málo prostoru, mají slušivý design, takže dobře vypadají i v obýváku. Zároveň mají dostatečný výkon a funkce, takže nahradí klasický počítač, DVD přehrávač, hudební mini věž či herní konzole. Stala se z nich multimediální centra zábavy, která prostřednictvím televize nebo tabletu umožňují sdílet filmy, fotografie i hudbu,“ vysvětluje David Petrovič.

Trendem je postupná integrace techniky

Z domácností postupně mizí jednoúčelová zařízení, která nahrazuje integrovaná technika, například multifunkční tiskárny a monitory. „Kombinace tiskárny, skeneru a kopírky je dnes samozřejmostí. Podobně monitory slouží i k příjmu televizního signálu a slouží i jako klasické televizory,“ říká David Petrovič.

Značný růst zaznamenávají také prodeje multimediálních přehrávačů, které umožňují na televizi přehrávat filmy, muziku či fotografie: „Lidé chtějí přistupovat k multimediálnímu obsahu i prostřednictvím TV obrazovky, ale řada starších televizorů neumožnuje připojení k domácí síti,“ dodává David Petrovič.

Postupně z domácností mizí i klubka drátů, jež nahrazuje bezdrátová technika. „Dnes se prodávají téměř výhradně bezdrátové myši a klávesnice. Rovněž bezdrátové připojení tiskárny se stává samozřejmostí,“ uzavírá David Petrovič, produktový ředitel největšího tuzemského výrobce multimediálních počítačů HAL3000.

* INFORMACE O ANALÝZE: Výrobce počítačů HAL3000 je součástí distribuční společnosti 100MEGA, jež patří mezi pět největších distributorů výpočetní techniky v Česku. Závěry vycházejí z analýzy 20 tisíc obchodních transakcí, které proběhly během posledních 12 měsíců. Jsou zohledněny také požadavky zákazníků v rámci distribučního řetězce.

Informace o výrobci počítačů HAL3000

HAL3000 nabízí kompletní portfolio počítačů, notebooků a serverů. Výrobce počítačů HAL3000 je součástí distribuční společnosti 100MEGA, jež patří mezi pět největších distributorů výpočetní techniky v Česku. Centrála společnosti a výrobní linka počítačů je v Brně, firma má dále pobočky v Praze, Ostravě, Plzni a Českých Budějovicích.