Plyn zdražuje, změna dodavatele je výhodnější

Zemní plyn pro domácnosti zdražil od června až o 10 %. Dodavatelé plynu však nezvýšili cenu o stejnou částku, proto se zároveň zvýšily rozdíly mezi nabídkami. Pokud zvolí zákazníci nejlevnějšího operátora, mohou ušetřit v modelovém příkladu magazínu CenyEnergie.cz bezmála devět tisíc korun ročně! (TZ)

„Ceny energií rostou, ale díky konkurenci na trhu mohou zákazníci platit dokonce méně než kdy dřív,“ říká šéfredaktor portálu CenyEnergie.cz Jan Morkes. Všímají si toho i zákazníci. Podle statistik společnosti OTE, která organizuje trh s energiemi, změnilo dodavatele plynu od ledna do května 2011 přes 121 000 odběratelů. Za celý loňský rok přitom stejnou proceduru absolvovalo jen 84 392 zákazníků.

Výběrem dodavatele je možné ušetřit 20 %

Portál CenyEnergie.cz provedl pravidelné srovnání nabídek dodavatelů plynu. V případě domácností, které využívají zemní plyn pro vaření a ohřev vody lze vhodným výběrem dodavatele ušetřit až 1 818 Kč ročně. Domácnost, kde se zemním plynem topí, může vhodným výběrem ušetřit až 8 727 Kč, tedy pětinu celkových ročních nákladů.
Rozdíly mezi nabídkami se přitom stále zvyšují. „Zatímco v únoru se roční náklady za plyn pro domácnost s vyšší spotřebou lišily průměrně ve všech regionech o 5 595 Kč, nyní je to už více než 8 000 Kč,“ prozradila Michaela Vinšová, analytička webu CenyEnergie.cz.
Například u společnosti RWE došlo jen změnou ceníků k 1. červnu k navýšení ročních plateb za plyn pro plzeňské zákazníky průměrně o 3 929 Kč. Jihočeská domácnost se stejnou spotřebou, jejímž dodavatelem plynu je společnost E.ON, si díky nedávné změně ceníků ročně připlatí navíc v průměru 2 864 Kč.

Boom ve změnách dodavatele

Vyšší zájem o změny dodavatele pozorují i společnosti v oboru. „Počet lidí, kteří přecházejí k novým dodavatelům, je v tomto roce, i bez vlivu posledního zvýšení ceny, velmi vysoký,“ potvrzuje Richard Štrégl, mluvčí společnosti Bohemia Energy, která uzavřela v roce 2011 už 34 000 nových smluv na dodávky plynu.
Společnost Centropol Energy pak od začátku roku připojila 10 000 nových zákazníků. „V posledních měsících se nám daří připojovat průměrně 2 000 zákazníků měsíčně a číslo stále stoupá. Nyní je v procesu změny dodavatele dalších 10 000 zákazníků, kteří čekají na ukončení tříměsíční výpovědní lhůty u svého původního dominantního dodavatele a přechod k nám,“ uvedl Lukáš Pokrupa, obchodní ředitel Centropol Energy.