Seznam.cz spouští vyhledávání ve videích

Seznam.cz spouští v Beta verzi novou službu – vyhledávání ve videích. Zaměřuje se na česká videa a hledání v češtině. Výsledky hledání nejsou závislé jen na práci robota, ale i na spolupráci s poskytovateli videoobsahu. Ostrá verze by měla být spuštěna začátkem příštího roku.  (TZ)

Seznam.cz v současné době nabízí fulltextové hledání nejen na internetu, ale i v Obrázcích. Slovníku, ve Zboží.cz, v katalogu Firmy.cz a na Mapách.cz. Nově přibude hledání ve videích. Zaměřovat se bude převážně na česká videa a práci s českým jazykem.

„Novou službu jsme chtěli zachovat jednoduchou a podobnou vyhledávání v obrázcích. Obě služby se totiž mohou vzájemně doplňovat. Největší naše výhoda je ale hledání v češtině,“ vysvětluje Marek Gizela, manažer produktového týmu fultextového hledaní, Seznam.cz. „Pro službu jsme hledali dodavatele ve výběrovém řízení. Na začátku letošního roku se o spolupráci s námi na tomto projektu ucházel Yandex, Bing, Picsearch a AOL. Nejlépe našim náročným požadavkům – ohledně technologie i schopnosti zacházet s češtinou – vyhověl ruský Yandex, se kterým hledání ve videích nyní dále vyvíjíme,“ dodává Marek Gizela

„Projekt hledání ve videích pro Seznam.cz byl pro nás výzvou, protože jsme s češtinou zatím nepracovali. Seznam.cz měl navíc vysoké nároky na kvalitu hledání i jeho výsledky,“ potvrzuje Andrey Yaroshevsky, projektový manažer hledání ve videích ruské internetové jedničky Yandex. „Společně se nám podařilo vytvořit zatím jedno z nejrelevantnějších hledání ve světě, a to ještě před spuštěním do ostrého provozu. Uživatelé Seznamu mohou procházet česká i zahraniční videa v databázi, která je v současné době jednou z největších dostupných. Jsme opravdu rádi, že můžeme s českým Seznamem spolupracovat,“ dodává Andrey Yaroshevsky.

Další výhodou nové služby hledání ve videích je přímá spolupráce s poskytovateli videoobsahu. Ti mohou využít XML, mRSS nebo Open Graph Protocolu, aby uživatelům hledání předali více informací o nalezeném souboru. Mimo jiné na základě těchto dat může Seznam.cz vytvářet speciální filtry. Relevanci výsledků pak pomáhají vylepšovat sami uživatelé tím, že službu používají. Zdokonalují tak její neustále se učící algoritmus. Jedná se tak o unikátní projekt, který zapojuje práci robota, který videa indexuje, data samotných poskytovatelů i skutečné potřeby uživatelů.

Seznam.cz spouští hledání ve videích jako Beta verzi, kdy má služba několik základních funkcí. Uživatelům nabídne možnost vybrat si, zda chtějí výsledky řadit dle relevance, nebo dle data zveřejnění videa, videa lze vybírat podle délky a nechybí ani rodičovský filtr. Pokud najdou uživatelé závadné video, může být v řádu minut po nahlášení odstraněno. Na hlavní stránce služby hledání ve videích se zobrazují dotazy, o které je v daný týden největší zájem. Takže hlavní stránka slouží jako jakési vodítko o nejzajímavějším videoobsahu z českého internetu v daný týden.

Beta verze je vlastně velkým veřejným testováním, ve kterém chceme dát možnost uživatelům službu vyzkoušet, povědět nám o tom, co si myslí a ještě posunout už tak vysokou relevanci hledání. V první fázi je tato Beta verze projektu zaměřena na získání kvalitních výsledků na zadané dotazy. Ostrá verze by měla být spuštěna v prvních měsících roku 2012 a později nabídne i další funkce.