Kauza metylalkohol na internetu: obrovský zájem Čechů i možný nárůst vzniku malých bezejmenných eshopů s alkoholem

Praha, 20. září 2012 – Metylalkoholová otrava, jež dosud zabila 23 lidí, přičemž další leží v nemocnicích, zamíchala i online světem. Stále více se objevují případy, kdy otravu způsobil alkohol pořízený přes internet. Společnost Effectix.com dala dohromady data za posledních pár dní, která mapují, jaké má metylalkoholová kauza dopady na vyhledávání na internetu i chování eshopů. (TZ)

Vzhledem k anonymitě internetu a jasné poptávce spotřebitelů velké eshopy živené zejména prodejem jiného zboží, alkohol stáhly z nabídky. Další je stále „vystavují“. Podle Davida Bauckmann z Effectix.com hrozí vysoký nárůst vzniku malých bezejmenných eshopů a zahraničních obchodů s těžko dohledatelným vlastníkem a jasným cílením na český trh.

Ztráta důvěry eshopům s alkoholem?

Ve větší míře se objevují případy, kdy otravu způsobil alkohol pořízený přes internet. Hygienici potvrdili první případ otravy metanolem i v Jihočeském kraji, pacient leží v nemocnici v Písku. Otrávil se zřejmě alkoholem z láhve, kterou koupil přes internet. Dle slov Davida Bauckmanna, technického ředitele firmy Effectix.com, jedničky na SEO (Search Engine Optimization) a marketingové online aktivity pro malé, střední i velké společnosti, si provozovatelé eshopů s kauzou metylalkoholových otrav poradili každý po svém. „Někteří nabídku alkoholu plně na svém eshopu zrušili, což je poškozuje v oblasti SEO, jiní uvedli pouze upozornění, že alkohol neprodávají, ale v nabídce jej ponechali a nelze jej objednat. Existují i případy eshopů, jenž kauzu na první pohled neřeší a alkohol je možné si u nich objednat bez problému,“ popisuje David Bauckmann z Effectix.com s tím, že otázkou zůstává, zda by zásilku skutečně ty poslední zmíněné doručily. Také je nejasné téma doručování zásilek ze zahraničních eshopů. Stále více Čechů nakupuje podle údajů firmy Effectix.com ze zahraničí elektroniku a oblečení a nyní může přijít masivní nákup alkoholu.

Krátkodobě se dá očekávat u eshopů vysoký nárůst poptávky a pokud se někdo rozhodne prodávat i přes jasný zákaz, může na tom značně vydělat. „Je to ale klasický případ černého trhu v podání moderních technologií. Spíše však očekávám vznik nových eshopů v zahraničí s těžko dohledatelným vlastníkem a jasným cílením na český trh. Zde vidím zatím mezeru s možnou dohrou u soudu,“ říká David Bauckmann.
U specializovaných eshopů s alkoholem respektujících zákon dochází k velkým problémům a dočasnému utlumení jejich aktivit. Pro některé to znamená možný krach, ostatní se budou věnovat jiným aktivitám, jež je budou v tomto období živit.

Vzhledem k anonymitě internetu a jasné poptávce spotřebitelů velké eshopy, které živí zejména jiné zboží, alkohol stáhnou z nabídky, ale naopak dojde k vysokému nárůstu malých bezejmenných eshopů. Poptávka je vysoká, možnost ji uspokojit celkem reálná, postižitelnost těžká – nepochybně živná půda pro černý trh.

Nejvhodnější pro SEO je alkohol „vystavit“ online

„Z pohledu SEO je nejvhodnější ponechat alkohol v eshopu, ale znemožnit jeho objednání. Je to v principu stejný případ, jako člověk viděl v obchodě láhve s alkoholem, ale u kasy by vám je odmítli prodat.“ uvažuje v souvislosti se situací v barech a obchodech Bauckmann z Effectix.com. Alkohol nad 20 % nesmí být nejen v prodeji, ale ani na „očích“.

Co „vyhledávají“ Češi?

V posledních dnech je vidět dramatický nárůst vyhledávání slov „prohibice“, „metylalkohol“ a „alkohol“ a to jak na Seznamu, tak na Googlu. Je vidět že lidé vyhledávají aktuální informace a nejen to. Narostl i počet hledání konkrétních značek, například vyhledávání výrazu „becherovka“ zaznamenalo nárůst o více jak 400 %. Návštěvníky zajímá výroba alkoholických nápojů v karlovarském závodě, která zastavila výrobu populárního bylinného likéru a uvažuje o produkci „slabší“ varianty. Na výrazu „metylalkohol“ dokonce ukazuje největší počet hledání z regionu Severní Moravy. Výraz „alkohol“ pak lidé vyhledávají nejvíce na Vysočině.

Policie varovala například před českou vodkou s etiketou likérky Drak, jež použili podvodníci na lahev s obsahem metanolu, kterou nabízí několik internetových i kamenných obchodů. Internetové obchody se ale brání a říkají, že jejich alkohol je v pořádku. Zákaz prodeje českého alkoholu platí i na Slovensku. Tamní ministryně zdravotnictví Zuzana Zvolenská varovala na Slovensku před nákupem alkoholu přes internet z českých stránek. Právě takovým způsobem si ho koupil muž z Prešova, který ho rozléval na oslavě svých padesátin, a v nemocnici stále leží čtyři jeho hosté. Zvolenská vyzvala všechny, kteří si ho už objednali z Čech, aby ho odnesli na policejní stanice, kde bude podrobený rozboru. Evropská komise (EK) navrhla České republice, aby přijala plošný zákaz vývozu tvrdého alkoholu do všech zemí EU a dalších států. Pokud tak neučiní česká vláda, je komise připravena přijmout potřebná opatření.
Tabulka: Nárůst vyhledávání slova „prohibice“ na Seznam.cz

Slovo „prohibice“ do vyhlášení v pátek 14. září vyhledávalo tak málo lidí, že je statistika nezaznamenala. Po vyhlášení v ČR došlo k raketovému nárůstu na hodnotu 12855 počtu hledání za den. Ostatní hodnoty tím naprosto ztratily na významu.

Zdroj: http://search.seznam.cz/stats?collocation=prohibice

Tabulka: Nárůst počtu vyhledávání „metylalkohol“ na Seznam.cz

Slovo „metylalkohol“ do vyhlášení v pátek 14. září vyhledávalo tak málo lidí, že je statistika nezaznamenala. Až po vyhlášení došlo k velkému nárůstu na hodnotu 4116 počtu hledání za den. Ostatní hodnoty tím naprosto ztratily na významu.

Zdroj: http://search.seznam.cz/stats?collocation=metylalkohol

Tabulka: Nárůst počtu vyhledávání „alkohol“ na Seznam.cz
Je patrné, že běžné „alkohol“ lidi zajímalo i před kauzou, kdy dosahovalo minimální hodnoty 1699 počtu hledání za den. Raketový nárůst se dostal na hodnotu 8381.

Zdroj: http://search.seznam.cz/stats?collocation=alkohol

Přehled obětí otrav metanolem po krajích (podle místa úmrtí):

Kraj Počet úmrtí
Moravskoslezský 13 (včetně květnového případu)
Olomoucký 4
Zlínský 3
Jihomoravský 2
Praha 1

Není pravidlem, že počty hledání pocházejí zejména z krajů, kde došlo k úmrtí, ale logicky se tomu velmi blíží, důležité je rovněž vzít v úvahu počet obyvatel na kraj a jiné skutečnosti.

Tabulka: Počet vyhledávání klíčového slova „metylalkohol“ dle krajů na Google

Dle grafu nejvíce vyhledávají slovo „metylalkohol“ lidé z Moravskoslezského kraje, následuje Jižní Morava a Praha. Graf ukazuje, že bylo slovo vyhledáváno 6x více než v předchozím měsíci.

Zdroj: Google Trends

Tabulka: Počet vyhledávání klíčového slova „alkohol“ dle krajů na Google

Dle grafu nejvíce vyhledávají slovo „alkohol“ lidé z Vysočiny, následuje Zlínský a Olomoucký kraj. Z měst to je Ostrava, poté Brno a Praha. Graf ukazuje, že bylo slovo vyhledáváno 6x více než v předchozím měsíci.

Zdroj: Google Trends

Tabulka: Počet vyhledávání klíčového slova „prohibice“ dle krajů na Google

Dle grafu nejvíce vyhledávají slovo „prohibice“ lidé z jižních Čech, následuje a Olomoucký kraj a Královéhradecký kraj. Z měst to je Ostrava, poté Brno a Praha. Graf ukazuje, že bylo slovo vyhledáváno 10x více než v předchozím měsíci.

Zdroj: Google Trends

Tabulka: Počet vyhledávání klíčového slova „becherovka“ na Seznamu

Dle grafu došlo k velkému nárůstu vyhledávání klíčového slova „becherovka“ oproti předchozím dnům a to na hodnotu 855 počtu hledání, což souvisí i s uveřejněním přerušení výroby.
http://search.seznam.cz/stats?collocation=becherovka

Specifika dat (odkud jsou pořízena?)
Data pochází z vyhledávače Seznam a služby Google Trends a jsou veřejně přístupná.

Pro více informací navštivte prosím http://www.effectix.com nebo kontaktujte:

O společnosti Effectix.com

Effectix.com, s.r.o. zajišťuje pro rozsáhlé portfolio svých klientů služby v oblasti efektivního internetového marketingu. Vytváří kontinuální a celistvý internetový obraz firmy, od výroby webových stránek nebo internetových obchodů, přes SEO optimalizaci až po následnou propagaci a zviditelnění firem v internetové síti. Díky širokému záběru svých zaměstnanců poskytuje komplexní servis v internetové oblasti s jasným zaměřením na maximalizaci okamžitých prodejních výsledků. S nadstandardním klientským servisem pracuje pro malé, střední i velké firmy.

Společnost Effectix.com získala ocenění TOP RATED v soutěži Internet Effectiveness Awards 2011 (kategorie B2B) za online software Effectix Analyzer (http://www.analyzuj.cz). Soutěž hodnotí v daném roce nejefektivnější řešení na českém internetu. Effectix.com a její zaměstnanci mají řadu dalších oborových certifikací, zejména Google AdWords Certified Company, Google Analytics Individual Qualification nebo Google AdWords Professional.

Více informací o společnosti naleznete na http://www.effectix.com.