Globální reklamní výdaje budou posilovat v průběhu příštích tří let

Podle předpovědi mediální agentury ZenithOptimedia budou globální výdaje do reklamy posilovat o 4,1 % v roce 2013, v roce 2015 až o 5,6 %. Pro letošní rok lze očekávat růst reklamních investic o 3,3 %. Za růstem budou stát hlavně rozvojové trhy ve východní Evropě, Asii a Latinské Americe. (TZ)

Globální výdaje do konce roku 2013 dosáhnou 518 mld. USD. Zapříčiní to zejména rozvíjející se trhy, kde je předpovídán růst o 8 % v roce 2013, zatímco rozvinuté trhy, zpomalené krizí v eurozóně, porostou jen o 2 %. Vzhledem k rychlému vývoji v oblasti sociálních médií a on-line videí bude reklama na internetu i nadále růst nejrychleji ze všech médií, pro rok 2013 je předpovídán růst o 14,6 %. Pro tradiční média je předpovídán růst pouze o 1,7 %. Reklama na internetu zvýší svůj podíl na reklamním trhu z 18,0 % v roce 2012 až na 23,4 % v roce 2015, zatímco noviny a časopisy budou nadále klesat v průměru o 1 % ročně.

Dle predikcí agentury ZenithOptimedia jsou inzerenti ochotni nadále zvyšovat své rozpočty do on-line reklamy, jelikož mohou dosáhnout vysoké návratnosti svých investic. Rychle rostoucí rozvojové trhy podporují pokračující expanzi globálních reklamních výdajů, jež táhnou hlavně investice do sociálních médií a on-line videí, na rozdíl od stagnace v eurozóně, kde společnosti namísto investování šetří.

Mezi hlavní rizika růstu v roce 2013 patří automatické zvýšení daní a snížení veřejných výdajů v USA a nebezpečí dalšího válečného konfliktu na Blízkém východě a s tím spojené zvýšení ceny ropy. Všeobecná shoda mezi hospodářskými prognózami však je, že globální ekonomika bude nadále v průběhu příštích tří let růst. Mezinárodní měnový fond (MMF) předpovídá růst nominálního HDP z 5,6 % v roce 2012 na 6,9 % v roce 2015.