Millward Brown průzkum ve spolupráci s českým Googlem a Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP)

Internet se stal přirozenou součástí jejich podnikání, o dalším úspěchu teď rozhodne jejich odvaha začít s kvalitním online marketingem (TZ)

Využití internetu a online nástrojů v podnikání firem se v Česku podle průzkumu Millward Brown dostává do další fáze. Poté, co firmy překonaly počáteční strach z internetu           a online prezentace, začínají si pomalu uvědomovat i důležitost online reklamy. Přestože čtvrtina firem by do ní chtěla investovat i více, ti, co ji nevyužívají, mají obavy, že je drahá, neefektivní a příliš komplikovaná. Google chce tyto obavy překonat prostřednictvím sítě expertů specializovaných na MaSP a také vzděláváním, včetně nového webu www.navlneinternetu.cz ve spolupráci s AMSP. Dnešním dnem spouští také novou zjednodušenou reklamní službu pod názvem AdWords Express.

Fakt, že Česko je Zemí internetovou, je důležitý i pro segment malých a středních podniků a jejich vlastní online prezentaci. Podle studie BCG internet vytváří pro cenově sensitivní české spotřebitele atraktivní alternativu k drahým nákupům a malému výběru, který je k dispozici v kamenných obchodech. Stačí vzít v potaz, že více než tři čtvrtiny nakupujících Čechů (76%) dělají před nákupem průzkum na internetu a celá třetina online nakupuje. Více než čtyři z deseti nákupů v českém kamenném obchodě jsou ovlivněny internetem (zdroj: consumerbarometer.eu). Na základě studie „České firmy na internetové vlně” je možné konstatovat, že české firmy se ve využívání internetu a online nástrojů posunuly do dalšího stádia. 60% firem je online prostřednictvím vlastních webových stránek. Ty jsou zatím také číslem jedna z hlediska míry další investice do jejich vylepšení a lepšího využití.

I přesto se zatím firmy jen zřídka věnují zlepšení samotné dohledatelnosti webu, a to buď pomocí reklamy ve vyhledávání (28%) nebo prostřednictvím SEO (search engine optimization 7%). Jenom málo z nich má e-shop nebo využívá reklamu na sociálních sítích (méně než 10%). Zejména firmy do 10 zaměstnanců zatím pořád sázejí na tradiční offline formáty jako letáky, místní outdoor nebo reklamu v tisku.

„Víme, že firmy zájem mají, ale chybí jim hlavně čas na to, aby – pro ně zatím velmi složitý svět online marketingu – probádaly samy. Určitě potřebují pomocnou ruku od komerčních společností      a odborníků na českém trhu,” říká Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, která s podnikateli a firmami dlouhodobě spolupracuje, a dodává: „Ve spolupráci s Googlem navazujeme na realizované vzdělávací projekty a podnikatelům a firmám dáváme k dispozici webovou stránku, která nabídne důležité zdroje informací a rady, jak se zorientovat ve světě online reklamy a marketingu.”

Posun je vidět také ve vnímání online reklamy, kterou firmy považují za třetí nejdůležitější nástroj propagace. Investovat do online reklamy v budoucnu chtějí převážně firmy z oblasti nemovitostí, prodeje a opravy aut. Zájem mají i expertní profese (právo, výzkum, apod.) a také technologické obory. Nicméně přes mnohem vyšší deklarovaný zájem ji zatím skutečně využívá pouze třetina        z nich. Z těch, kteří online reklamu nevyužívají, si až třetina myslí, že je drahá, pětina, že není efektivní (nevidí návratnost investic). Každá sedmá firma má za to, že online reklama je komplikovaná, sami si s ní podnikatelé prý neporadí a potřebují pomoc zvenčí.

Pokud online reklamu využívají, většinou (70%) jde o reklamu ve vyhledávání, která dokáže velmi efektivně zachytit zájem potenciálních zákazníků, kteří si tak firmu najdou sami. Po webu je to hned druhá oblast, do které chtějí firmy investovat. Oceňují možnost přesně cílit na uživatele internetu      v určité lokalitě nebo regionu, jasnou kontrolu nad rozpočtem a možnost vše ovládat „online”. Problémem reklamy ve vyhledávání může být podle průzkumu její samotné nastavení, jelikož ho za snadné považuje jenom 20% firem.

„Oblast internetového marketingu se vyvíjí velmi dynamicky, a tak není divu, že se firmy bojí, že půjde o časově i finančně náročnou investici. Přitom díky tomu, že internet umožňuje reklamu přesně cílit, měřit a mít tak plnou kontrolu nad rozpočtem, je riziko ve srovnání s ostatními formáty téměř nulové. A nezáleží na velikosti rozpočtu, reklamu na internetu může vyzkoušet každý,” říká Martina Laresová, marketingová manažerka pro B2B z českého Googlu, a dodává: „Každý třetí nakupující v Česku už nakoupil na internetu a firmy by si měly vyzkoušet, zda náhodou tu jejich „online výlohu,” tj. web nebo internetový obchod, nehledá marně. Nebo v horším případě, když hledá, tak nachází jejich konkurenci.”

Google chce firmám, které mají zájem začít s online reklamou, pomoci ve třech rovinách:

  • Tou první je dnešní spuštění služby AdWords Express google.cz/adwords/express (Česko je 15. zemí na světě). Jde o zjednodušenou službu, která usnadňuje menším, lokálním firmám najít své zákazníky na internetu tak, aby se podnikatelé mohli soustředit na chod firmy samotné. Je určená pro firmy, které s online reklamou začínají nebo chtějí rychle         a snadno inzerovat na internetu (počítač, mobil či tablet) nebo efektivně propagovat svůj byznys v rámci určité lokality, případně nemají člověka určeného přímo na marketing a musí se spoléhat na vlastní síly.

Samotná správa je velmi jednoduchá, protože služba sama nastaví vyhledávací dotazy (tzv. klíčová slova), na které se reklama zobrazuje. Firma pouze vytvoří reklamní text. Firmy mají zároveň maximální kontrolu nad rozpočtem, a to díky systému „pay per click” (platba za klik). Firma platí pouze za návštěvníka své stránky, nikoliv za uživatele, který inzerci jen viděl.

„Poté, co jsme vyzkoušeli různé marketingové nástroje, už můžeme říci, že internet je pro nás klíčovým kanálem propagace a komunikace. Na AdWords Express jsme nejvíce ocenili právě snadné a přehledné nastavení kampaně, které zvládnou i naši zaměstnanci. Výsledkem online kampaně s AdWords Express je zvýšení návštěvnosti o více než třetinu (36%) za dva měsíce,” říká Eva Kroulíková, majitelka kosmetického studia SlimFOX Brno, které AdWords Express testovalo pro český trh.

Jiří Augusta, majitel CITY LINE Taxi Plzeň dodává: „Pro naši taxislužbu, kterou jsme založili před několika lety bez jakýchkoliv předchozích zkušeností a kontaktů, jsme hledali efektivní způsob, jak se potenciálním zákazníkům přiblížit. Díky internetu jsme pro zákazníky viditelní a díky online reklamě s AdWords Express vždy tehdy, kdy někdo taxi hledá nebo právě potřebuje. Online kampaň nám nejenom zvýšila návštěvnost webu o dvě třetiny, ale také počet objednávek o 40%. Je skvělé, že kampaně můžeme spravovat jednoduše             i prostřednictvím mobilu a stačí na to pár minut denně.”

  • Druhou novinkou je web www.navlneinternetu.cz, který Google spouští ve spolupráci         s AMSP. Webová stránka bude postupně firmám nabízet tipy a rady, jak zapojit internet do podnikání. Doplní již existující širokou škálu vzdělávacích materiálů, které jsou v současné době firmám k dispozici (www.google.cz/adwords/uctese).

  • Třetím řešením, které Google firmám nabízí, je možnost využít síť certifikovaných partnerů – agentur v rámci programu Google Engage (google.cz/adwords/partneri), kteří jsou specializovaní na malé a střední firmy a pomohou jim reklamní řešení Googlu správně připravit.

Více informací najdete na stránce www.navlneinternetu.cz.

Dodatečné informace:

O výzkumu „České firmy na internetové vlně”

  • vzorek: 800 firem

  • sběr dat: prosinec 2012

  • způsob sběru dat: CAPI

Doplňující závěry výzkumu

Kdo rozhoduje o propagaci ve firmě?

  • majitel nebo spolumajitel (64%)

  • obchodní manažer (10%)

  • marketingový ředitel (4%)

Na jaké služby si firmy najímají externí pomoc/specializované agentury?

  • 84% – technická správa webu nebo e-shopu

  • 80% – SEO

  • 68% – konzultace, nákup online reklamy

  • 66% – nákup offline reklamy

Online zdroje informací pro MaSP

O programu Google Engage pro agentury

Program Google Engage sdružuje české agentury, které pomáhají malým a středním podnikům uspět na internetu. Jejich odborníci získávají od Googlu přístup k novinkám a produktovým školením a většina z nich je držitelem odborné certifikace Google AdWords Certified Partner, která celosvětově prokazuje znalost nejnovějších nástrojů a doporučených postupů.

Přehled certifikovaných partnerů: www.google.cz/adwords/partneri

Služby Googlu pro malé a střední podniky

O společnosti Google Inc.

Společnost Google, jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí             a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.

Google Česká republika

Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006 a od otevření pobočky uvedla na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele. Včetně služeb jako Mapy Google, online kancelář v cloudu, Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense.  V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje. Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.