Kolik obrazovek má váš svět?

Technologie pronikají do našich životů. Už jsme si zvykli na to, že během dne používáme různá zařízení, ať už na práci nebo na zábavu. Jiné zařízení používáme na služební cestě, jiné na dovolené, při sportovních aktivitách nebo toulkách přírodou. Svět více obrazovek nazýváme Multi-screen. (TZ)

Podle studie, kterou zveřejnil Google minulý rok, až 90 % lidí střídá více zařízení, ať už  to jsou smartphony, tablety, počítače nebo smart televize. Zpráva dále specifikuje, že nejvíce, až 38 % interakcí – se odehrává na smartphonech, z toho 60 % doma a 40 % mimo domov.

Tento trend potvrzuje i průzkum spotřebitelského chování společnosti Ericsson. Z jeho výsledků vyplývá, že podstatnou část dálkových přenosů na internetu tvoří video. Více než polovina respondentů průzkumu deklaruje, že mobilní zařízení, spolu s internetovým připojením, jsou neoddělitelnou součástí jejich návyků při sledování TV a videa. Alespoň jednou týdně sleduje video na některém ze svých zařízení až 72 % spotřebitelů. Ericsson odhaduje, že videoobsah bude na internetu více dominovat, do roku 2018 by měl každoročně narůst o 60 %.

Na začátku je smartphone

Za klíčová média v dnešní komunikaci jsou považovány smartphony. Pokud hovoříme o multi-screen interakci, jsou její pravidla teprve na začátku. Smartphone je podle průzkumů první zařízení, které si lidé mohou dovolit a zároveň jej považují za zařízení, které přemosťuje komunikaci mezi tablety, počítači, notebooky nebo smart televizemi.

I přes svou oblíbenost je čas strávený aktivním používáním smartphonu poměrně krátký – 17 minut denně. V tomto směru dominuje televize, kdy je průměrný čas strávený jejím sledováním 43 minut denně.

Filmy dostupné kdykoli a kdekoli

Největší hráči na poli elektroniky se spolu s telekomunikačními a internetovými operátory předhánějí v tom, jak přinést uživatelům různé funkce, které umožňují dokonale využít potenciálu jejich zařízení. Stále oblíbenější je internetová televize, možnost nahrávání obsahu a on-demand služby jako TV archivy a digitální videopůjčovny na internetu nebo v nabídce operátorů kabelových a satelitních platforem. To vše samozřejmě v nejvyšší možné kvalitě obsahu.

Náruživí filmoví fanoušci určitě ocení technologii multi-screen, která do on-demand služeb vnáší jednoduchou, ale užitečnou výhodu, která zvýší komfort sledování hlavně těm, kteří jsou neustále v pohybu. „Pokud musíte přerušit sledování svého oblíbeného filmu či programu, můžete ho bez problémů dosledovat na jiném médiu ve vlaku nebo na letišti,“ vysvětluje Jiří Mrkvička ze společnosti Changhong, která je jedním z největších producentů televizí na světě. „Samozřejmě film na vás počká přesně tam, kde jste sledování přerušili, a to bez toho, abyste se o to sami přičinili. Stačí mít internetové připojení a předplacenou příslušnou on-demand službu.“

Digitální videopůjčovny s takovouto funkcionalitou jsou dnes už běžně dostupné – v zahraničí je známý internetový Netflix, podobné služby nabízí i více filmových kanálů, například HBO Go, FilmBox Live, ale i kabeloví či mobilní operátoři.

Televize v novém

Tradiční televizní průmysl čelí bezprecedentním změnám ve vysílání a směřuje k transformaci na nová média, jako je systém více obrazovek. S nárůstem pokrytí, rychlosti internetu a vývojem inteligentních zařízení se televizní a video zábava velmi rychle rozšiřuje i na jiná zařízení.

Do nové „multi-screen“ éry se pomalu přesouvá i televizní byznys. „Mediální hráči se začali ptát nejen na sledovanost, ale také jaký program je sledovaný,“ říká Jiří Mrkvička. Klasické sledovací návyky jsou podle všeho minulostí, moderní divák je stále náročnější. „Dnes je potřeba zkoumat, jak se sledovací návyky mění v souvisloti s nárůstem připojených zařízení a ohromným nárůstem videoobsahu na internetu,“ uzavírá Jiří Mrkvička.