Praha, 1. dubna 2014: Posláním Web Rangera je šířit své znalosti a zkušenosti
s bezpečným užíváním internetu mezi vrstevníky. Do prvního ročníku projektu se zapojilo téměř 70 škol z více jak 50 měst České republiky. Zájem stát se prvními českými Web Rangery projevilo na 130 českých teenagerů ve věku 13 – 15 let. Jejich projekty v podobě webů, blogů, článků nebo videí zásahly více než 30 000 lidí. Web Rangers vznikl na podzim jako společná iniciativa českého Googlu s GEG ČR a E-Bezpečím. Ty nejzajímavější nápady budou nyní pomáhat i dětem z dalších zemí. (TZ)
Za vůbec nejzajímavější bylo zvoleno video komentované v několika jazycích na téma zbytečného “odhalování se” resp. sdílení informací na sociálních sítích (440 zhlédnutí na YouTube) týmu Šarlota Ranger z kampaně Mysli – Pense – Think. Dále zaujalo rozšíření pro webový prohlížeč Google Chrome a video se známým českým YouTuberem Nikdy nevíte, kdo je za monitorem! (přes 5 600 zhlédnutí) od Lukáše Priknera. Tým Robert Masare a Jan Pfeiffer přišel s projektem The E-savers, který bojuje proti kyberšikaně především komiksem na pokračování. Sami teenageři jsou z projektu Web Rangers nadšeni, našli v něm smysl a nechali se slyšet, že bojovat za bezpečný internet budou i nadále.
Cílem projektu bylo objevit Web Rangery, kteří budou mezi svými vrstevníky sami šířit znalosti
o tom, jak se chovat bezpečně na internetu a na co si naopak dávat pozor. Poprvé v České republice tak byla z více jak 130 dětí ve věku 13 – 15 let vybrána stovka těch nejmotivovanějších, kterou pak na třech workshopech v českém Googlu proškolili odborníci
z E-Bezpečí v internetových trendech a bezpečnosti. Následně děti měly zhruba 90 dní, aby vymyslely a vytvořily vlastní projekty, které představily svým spolužákům, kamarádům i širší veřejnosti.
“Nápad na projekt Web Rangers se poprvé zrodil u našich kolegů v Izraeli před 3 lety, kde se setkal s obrovským úspěchem. Vychází z poznání, že je efektivní, pokud si děti sdílí své znalosti mezi sebou samy. Iniciativa je nejen o tom, aby se teenageři naučili jak bezpečně používat internet
a z titulu Web Rangera to šířili mezi své vrstevníky, ale také aby věděli, že internet a jeho nástroje jsou důležité i v oblasti vzdělávání a usnadní jim mnohé i v jejich běžném životě,” uvádí Andrea Hurychová z českého Googlu.
Teenageři měli za úkol vytvořit projekt v podobě krátkého videa, komiksu, vlastního webu nebo blogu, mobilní aplikace, článku do místních novin, besedy ve škole nebo jiného formátu, který pomůže jejich okolí ve vzdělávání v internetové bezpečnosti. Důraz se kladl především na kreativitu, kontinuitu a široký zásah projektu. Do uzávěrky v pátek 14. března vzniklo celkem 47 zajímavých projektům od 71 autorů. Některé projekty zaznamenaly až tisíce zhlédnutí či návštěv a celkový zásah čítá více než 30 000 lidí. V pátek 28. března bylo vybráno top
6 projektů, které budou dále doporučeny v zemích Evropy, Blízkého východu a Afriky.
“Projekt Web Rangers využívá potenciálu samotné cílové skupiny, tedy dětí. Ty totiž dokáží velmi rychle mezi své vrstevníky rozšířit informace o tom, jak nebezpečné může být například šíření intimních materiálů v prostředí internetu, jak postupovat v situacích, kdy nás na internetu někdo manipuluje, na co si dávat pozor při využívání sociálních sítí apod. Výstupy projektu svědčí o tom, jak jsou české děti kreativní a že pro ně technika není žádnou překážkou. Dokazují, jak moc jsou
v prostředí internetu domorodci a jak moc se od nich dospělí mohou naučit,” říká Kamil Kopecký
z E-Bezpečí.
Projekt Web Rangers vznikl ve spolupráci s Google Edu Group (GEG ČR), komunitou nadšenců pro služby Googlu, a E-Bezpečím. Na sociální síti Google+ se vytvořila skupina všech aktivních Web Rangerů, kteří se vzájemně podporovali. Každé dítě se během práce na projektu mohlo obrátit na
E-Bezpečí a radit se s tzv. tetami z GUG.cz. Vzhledem k velmi pozitivním ohlasům od učitelů, rodičů, ale především dětí samotných společnosti zvažují, že ve společné iniciativě budou pokračovat.
Více informací najdete na webu www.webrangers.cz nebo na YouTube kanále projektu.
Top 6 Web Rangers (informace o jednotlivých projektech)
Tým: Šarlota Ranger (Šarlota Horáčková), Praha
Projekt: Mysli – Pense – Think
Výstup: video, komiks 1, komiks 2
Téma: kampaň “Mysli” a video na téma zbytečného “odhalování se” resp. sdílení informací na sociálních sítích
Tým: Biatka! (duo Katka Kuzbová a Bianka Briššová), Říčany, České Budějovice
Projekt: Nemyslíš? Zaplatíš!
Výstup: blog se dvěma křížovkami a třemi rozhovory
Téma: nebezpečí na sociálních sítích
Tým: Jakub Pejzl, Prostějov
Projekt: sApps
Výstup: tři aplikace, webová stránka, průzkum
Téma: základním podprojektem je testování bezpečnosti profilů na přítomnost známých virů a malwaru
Tým: WebHelper developer team (Lukáš Prikner), Praha
Projekt: Nikdy nevíte, kdo je za monitorem!
Výstup: video, rozšíření pro webový prohlížeč Google Chrome, shrnutí projektu
Téma: rozšíření pro webový prohlížeč Google Chrome, který umožňuje nahlášení problémů
Tým: Jakub Duchek a David Žahour, Chlumčany
Projekt: Bezpečná síť
Výstup: video 1, video 2, video 3, video 4, video 5, beseda, prezentace, aplikace, plakát, webová stránka, průzkum
Téma: šifrování zpráv, nebezpečí internetu, kybergrooming
Tým: Robert Masare a Jan Pfeiffer, Praha
Projekt: The E-savers
Výstup: komiks, prezentace, webová stránka 1, webová stránka 2, výstup
Téma: kyberšikana
O společnosti Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí
a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.
Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006, nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání (Toplist, 2. týden 2011). Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky vyhledávání Google,
Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder).
V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje.
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.
Technická podpora pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýry z Googlu, nabízí
i širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.