Peníze za vrácené zboží vyplatí české e-shopy rychle. Zákazníka ale zavalí desítkami obchodních sdělení

Praha, 12. 5. 2014 – Pokud se rozhodnete vrátit zboží nakoupené na internetu, obchodníci vám peníze vrátí ve lhůtě 30 dnů, často dokonce již po několika dnech. Vyplývá to z údajů konzultační společnosti ACOMWARE, která zkoumala komunikaci předních českých e-shopů se zákazníkem. Z té také vyplynulo, že prodejci svým zákazníkům zasílají obrovské množství obchodních sdělení. (TZ)

Analýza konzultační společnosti ACOMWARE se zaměřila na tzv. transakční emaily, které souvisí s komunikací mezi obchodem a zákazníkem po uskutečnění objednávky. Ročně je v České republice takových emailů rozesláno mezi 20 až 30 miliony a zákazníka informují o podrobnostech jeho nákupu. Vztahují se také k případům, kdy zákazník kontaktuje obchod s požadavkem na vrácení zakoupeného zboží.

Z 22 testovaných e-shopů, mezi nimiž nechyběly známé obchody jako Mall.cz, Alza.cz nebo Datart.cz, doručí zboží všichni prodejci v jimi garantované lhůtě. Zákazníka také dostatečným způsobem informují o průběhu jeho objednávky. „Nedostatky v komunikaci jsou spíše kosmetické. Emaily českých e-shopů nejsou příliš vhodné pro zobrazení na mobilu. Některé obchody také nepoděkují za nákup nebo jejich emaily obsahují chybné údaje jako například jiný způsob úhrady za zboží,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO ACOMWARE s.r.o.

Pokud se rozhodnete zakoupené zboží vrátit, u všech prodejců obdržíte své peníze zpět v zákonné lhůtě 30 dnů. Průměr v rámci studie byl dokonce 9,2 dne od okamžiku vrácení zboží obchodníkovi. „E-shopy nečekají na uplynutí lhůty a peníze vrací co možná nejrychleji, někdy i do 3 dnů. Je to jeden z prvků lepšího servisu pro zákazníka,“ vysvětluje Jan Penkala. Horší je to s komunikací ohledně vrácení zboží – 9 z 22 obchodů nepošle žádné oznámení. Pouze obchod Datart.cz se telefonicky zajímal o důvod vrácení zboží.

Český zákazník si při nakupování na internetu musí zvyknout na obrovské množství necílených obchodních sdělení. V rámci studie nebyl poskytnut přímý souhlas s jejich zasíláním, ten se však rozhodlo respektovat pouhých 6 obchodů. „Zbylých 16 prodejců využívá své právo obchodní sdělení zaslat na základě objednávky. To je v pořádku. Horší je množství emailů, kterých dorazilo do naší schránky za 135 dní celkem 844. To dělá průměr 6,2 denně. Od některých e-shopů to byly i 3 emaily denně,“ dodává Jan Penkala.

Celou studii transakčních emailů s kompletními údaji o výzkumu najdete na adrese http://www.acomware.cz/data/upload/33-Studie-transakcnich-e-mailu.pdf.

O společnosti ACOMWARE s.r.o.

ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na pomoc při vstupu na on-line trh, e-commerce poradenství, zvyšování návštěvnosti, obchodní výkonnosti a inteligentní emailing. Mezi naše klienty patří významní hráči na trhu – e-shopy i retailisté: Tescoma, Astratex.cz, Yves Rocher, Expert ČR, Oxalis.cz, VašeČočky, Conrad Electronic, Kytary.cz a další. Za 11 let fungování jsme obsloužili přes 2 000 internetových projektů.

Tým tvoří více než 30 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce také přinášíme klientům řadu případových studií, analýz, školení a workshopů. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli – Eshopista.